Starter van de week: Living Forest, kombucha uit de Ardense bossen

Louis Falisse
Caroline Lallemand Journaliste

Een bos aanplanten is een lang proces. Terwijl houtbedrijven wachten op volgroeide bomen, zijn er heel wat bijproducten waar zij jarenlang geen oog voor hebben. Nochtans kunnen de schors, de bladeren of de boomsappen gebruikt worden zonder de boom te beschadigen. Het klimaattechbedrijf Living Forest gebruikt zulke natuurlijke extracten als basis voor zijn kombuchamerk So Wood.

Hoe smaken uw kombucha’s?

“We wilden een kombucha die eruit sprong, met een fijnere smaak, zoals een wijn of een champagne”, zegt CEO Louis Falisse. “De reeks aroma’s is subtiel en gevarieerd: berkenbladeren, naalden van grove dennen en meidoornbladeren en -bloemen. Om de smaak te ontwikkelen, hebben we samengewerkt met het Smart Gastronomy Lab van ULiège en BXVentures, de eerste Belgische start-up-studio die zich volledig toelegt op de oprichting en de ontwikkeling van bedrijven die zich bezighouden met de klimaatverandering.”

Hoe is het idee ontstaan?

“In mijn familie hebben we bossen, die voornamelijk worden geëxploiteerd voor hun hout. Tijdens al die jaren van groei, wordt weinig anders gewaardeerd. Ik wil de waarde van de Ardense bossen verhogen, hun behoud verzekeren en tegelijkertijd het respect voor de biodiversiteit te bevorderen.”

Waar zijn de dranken verkrijgbaar?

“Voorlopig zijn de kombucha’s te vinden in horecazaken, waaronder sterrenrestaurants Table de Maxime en Le Coq aux Champs. In een tweede fase zullen ze verkrijgbaar zijn in een netwerk van delicatessenwinkels. In 2025 willen we overgaan op massadistributie.”

Wanneer zal Living Forest winstgevend zijn?

“Volgens onze berekeningen tegen 2026, als we erin slagen dan een miljoen flessen per jaar te verkopen.”

Partner Content