Rish, een Brusselse producent van alcoholvrije dranken, groeit als kool

Foto: rish.be

Het Brusselse Rish is in drie jaar uitgegroeid van een ambachtelijk project tot een bloeiend bedrijf met meer dan 450 verkooppunten. Zijn gefermenteerde dranken worden geserveerd in gerenommeerde gastronomische etablissementen in België.

Op het eerste gezicht leek niets erop te wijzen dat Nouné Muradyan ondernemer zou worden. Na haar studie public relations met een specialisatie in Europese zaken begon ze haar carrière bij de Europese Unie. Die “te bureaucratische” omgeving beviel haar niet. Ze stapte over naar de privésector, waar ze als consultant in de energiesector werkte. Dat werk bood haar de kans te reizen en tal van landen te ontdekken. “Ik heb in Iran, Oman en Latijns-Amerika gewoond”, vertelt de Brusselse. “Dat was een leerrijke ervaring. Ik heb geleerd teams te leiden en doelen te halen, terwijl ik me moest aanpassen aan de cultuur van het land.” Die ervaringen brachten haar ertoe het ondernemerschap te overwegen, zonder dat ze al wist wat ze precies zou gaan doen. “Ik voelde de behoefte waarde te creëren. Ik wilde niet alleen maar een merk lanceren”, stelt Nouné Muradyan.

Duizend jaar oude drank

Toen ze tijdens de coronapandemie gedwongen werd ontslag te nemen – alle projecten van het bedrijf waren stopgezet en reizen was niet meer toegestaan – keerde ze terug naar België, waar ze besloot haar eigen project te starten. “In Mexico had ik kombucha ontdekt”, herinnert ze zich. Toen ze haar ontdekking met haar ouders deelde, besefte ze dat die drank al duizenden jaren bestaat. “Mijn moeder, die in Azië is opgegroeid, vertelde me dat kombucha al heel lang thuis werd gedronken, maar niet op de markt werd gebracht.”

Nouné Muradyan besloot haar versie op de markt te brengen. Gefermenteerde dranken als kombucha zijn de jongste jaren populairder geworden, vooral bij de jongere generaties en consumenten die op zoek zijn naar alternatieven voor alcoholhoudende dranken. “Je kunt kombucha zowel voor je gezondheid drinken, of als aperitief, om jezelf te verwennen”, benadrukt Nouné Muradyan.

Omdat ze meer wilde dan enkel een merk lanceren, richtte Nouné Muradyan in het centrum van Brussel een productiewerkplaats op. “Dat onderscheidt ons van andere producten op de markt”, zegt ze. “Slechts weinig merken produceren zelf. Ze hebben vaak een specifiek recept, dat ze uitbesteden.”

Het bedrijf groeide en was al in het eerste jaar winstgevend. “Ik kon personeel aannemen om me te helpen bij de productie en de marketing.” Intussen is Rish verhuisd naar Anderlecht, naar een atelier van 450 vierkante meter. “Ik vond het belangrijk in het Brussels Gewest te blijven”, zegt Muradyan. Ze sluit niet uit dat haar bedrijf op termijn ook voor andere merken zal produceren, maar daar stuit ze op een probleem: haar bedrijf produceert 2.000 flessen per dag en heeft nog niet de capaciteit om meer te produceren.

‘We groeien trager dan als we de productie zouden uitbesteden’

Om zijn groeiambitie te ondersteunen, heeft Rish onlangs zijn kapitaal opengesteld voor de horecaondernemer Jim Bogaert. “Het doel is de ontwikkeling van het bedrijf te versnellen, met behoud van de authenticiteit en de ambachtelijke kwaliteit van het product”, benadrukt Nouné Muradyan. Dit jaar zal Rish 1 miljoen euro omzet draaien, tegenover nog 500.000 euro vorig jaar. “We groeien trager dan als we de productie zouden uitbesteden”, geeft ze toe. Vorig jaar investeerde het bedrijf 250.000 euro in een geautomatiseerde productielijn. Daarmee maakte het de overstap naar industriële capaciteit. Het bedrijf schakelde ook over op tanks van 2.000 liter, tegenover 600 liter voorheen. Het doel is de huidige productie van 300.000 flessen per jaar te vertienvoudigen, met behoud van de ambachtelijke normen en de kwaliteit van de kombucha.

“Dit is een belangrijk moment voor het bedrijf. We schakelen over van 100 procent ambachtelijk en handmatig naar geautomatiseerd bottelen, ook al blijft de productie van de drank ambachtelijk”, legt Nouné Muradyan uit.

Een exclusief gamma

Het merk is verkrijgbaar in vier smaken: groene thee, hibiscus, gember en basilicum. Die laatste was oorspronkelijk een limited edition, maar “we kregen zoveel aanvragen dat we uiteindelijk besloten hebben die smaak te behouden, en het is onze bestseller geworden”, zegt Nouné Muradyan.

De oorspronkelijke bedoeling was de kombucha’s te positioneren als alternatief voor alcohol, maar dat is niet gelukt. “We hebben de consumenten er niet toe kunnen aanzetten hun wijn of champagne te vervangen door ons merk”, geeft Muradyan toe. Rish heeft zijn assortiment daarom aangevuld met PetNat, alcoholvrije, mousserende dranken die volgens een traditionele methode worden geproduceerd. De gisting wordt voltooid in de fles, waardoor op natuurlijke wijze bubbels ontstaan. “Dat geeft een lange afdronk en een zuurtegraad die sterk lijkt op die van champagne of cider”, legt Muradyan uit. Er zijn ook verschillende smaken beschikbaar. “Elke smaak heeft een ander aroma, dat meer fruitig of houtachtig kan zijn.” De alcoholvrije PetNat-dranken zijn niet in de winkel verkrijgbaar, enkel in bepaalde horecazaken.

Het bedrijfsmodel van Rish is bijna uitsluitend business-to-business gericht. “Wij werken samen met distributeurs in de horeca of de biologische sector”, zegt Nouné Muradyan. Tot de horecaklanten behoren gerenommeerde gastronomische etablissementen in België, waaronder sterrenrestaurants als Le Coq aux Champs en Le Chalet de la Forêt.

“Een snelgroeiend segment zijn de importeurs van natuurlijke wijnen”, voegt Muradyan eraan toe. Van de productie gaat 40 procent naar de horeca, 40 procent naar importeurs en 20 procent naar biozaken. De producten van Rish zijn te vinden in bijna 500 verkooppunten in België, Frankrijk en Luxemburg. “We doen ook een beetje aan directe verkoop voor puristen die zeer selectief zijn en weigeren met distributeurs te werken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise