Onlinesupermarkt Crisp helpt boeren bij de landbouwtransitie

Crisp hoopt snel Belgische landbouwers toe te voegen aan zijn netwerk van natuurinclusieve boeren. © Crisp
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

De boodschappenapp Crisp gaat samenwerken met regeneratieve landbouwers. Dat initiatief komt kort nadat het bedrijf was beloond met het duurzaamheidscertificaat B Corp, als eerste supermarkt in de Lage Landen. Intussen schakelt het bedrijf nog een tand bij richting winstgevendheid.

“Na zes jaar focus op de korte keten, gaan we ons nu nog verder verdiepen in het duurzaamheidsverhaal. We zijn de eerste supermarkt met de concrete doelstelling samen te werken met natuurinclusieve boeren, om de landbouwtransitie te stimuleren”, zegt Charlotte Van Loock, country director België van Crisp. De Nederlandse onlineretailer is sinds midden 2022 ook actief in Vlaanderen. Tegen 2030 moet 30 procent van de verkochte groenten en fruit afkomstig zijn van regeneratieve landbouw (zie kader Samenwerken met de natuur). In de digitale schappen zullen vanaf nu dus steeds meer groenten en fruit liggen die op een regeneratieve wijze zijn verbouwd.

Samenwerken met de natuur

Landbouw heeft de voorbije decennia dikwijls een negatieve impact gehad op de bodemkwaliteit, het grondwater en de biodiversiteit van de omgeving. Onder meer de zware landbouwmachines, het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest liggen aan de basis daarvan. Regeneratieve landbouw, ook natuurinclusieve landbouw genoemd, streeft naar een duurzamer landbouwmodel, waarin de bodem centraal staat. Boeren willen dan niet alleen hun negatieve impact verminderen, ze engageren zich ook om de bodemkwaliteit van hun landbouwgronden te herstellen. Daarvoor grijpen ze terug naar arbeidsprocessen die niet tegen maar met de natuur samenwerken. Regeneratieve landbouw wint de jongste jaren aan populariteit, maar is nog niet ingeburgerd, omdat veel landbouwers vragen hebben bij de rendabiliteit van die landbouwvorm.

Crisp wil die transitie samen met de boeren voor elkaar krijgen. De omschakeling van intensieve naar natuurvriendelijke landbouw is een tijdsintensief proces. In een jaar kan een volledig uitgeputte bodem zichzelf niet omvormen tot een gezond ecosysteem, dat zichzelf in stand houdt. “We hebben al contracten afgesloten met vier Nederlandse landbouwers en onderhandelen nog met andere partijen”, zegt Van Loock. “We hopen dat ook Belgische landbouwers zich gauw aan ons netwerk willen toevoegen.”

Crisp biedt de regeneratieve landbouwers afzetzekerheid van de oogst. De prijszetting gebeurt in onderling overleg. Die moeten competitief zijn, maar de producten zullen niet onder hun waarde worden verkocht, belooft de retailer. In de boodschappenapp zullen consumenten daarom alle informatie over het product kunnen lezen, en ook waarom het die specifieke prijs heeft.

Het initiatief van Crisp past in een breder verhaal. De retailer gelooft dat het huidige voedselsysteem – zo veel mogelijk produceren tegen een zo laag mogelijke prijs – op zijn limieten botst. Zowel de ecologische als de economische tol van ons consumptiepatroon is hoog. Een documentaire van de Nederlandse televisiezender VPRO toonde recentelijk nog aan dat het voedsel voor één maaltijd gemiddeld 30.000 kilometer aflegt alvorens het op het bord van de consument ligt

Naast de korte keten van boer tot bord, heeft de supermarkt een tweede voordeel: zijn technologie maakt het mogelijk het aanbod heel makkelijk in de app te plaatsen, waardoor het nog verser bij de klant belandt. Als de oogst op is, wordt het aanbod flexibel weer offline gehaald uit de app. “Wij kunnen deze grote transitie voor de boeren makkelijk ondersteunen zonder daarvoor op ons platform intensieve ingrepen te moeten uitvoeren”, klinkt het.

Internationaal erkend als duurzame retailer

Crisp is eerste supermarkt uit de Lage Landen gecertificeerd met het B Corp-label. Dat is een internationale erkenning voor bedrijven die sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en milieuprestaties prioritair hebben opgenomen in hun businessmodel. Om het certificaat te krijgen, moeten bedrijven minimaal 80 op 200 punten scoren in de doorlichtingstoets. Crisp haalt meteen 109 punten. Ter vergelijking: de Franse voedingsmultinational Danone stapte in 2019 in met 84 punten en haalt er nu 108. “Het is de erkenning van onze unieke positie in de sector”, zegt Charlotte Van Loock, country director België van Crisp. “We hopen dat B Corp een basisvereiste wordt voor alle supermarkten. Het helpt het voedselsysteem toekomstbestendig te maken, omdat het inzicht geeft in hoe we onze sociale en ecologische prestaties nog kunnen verbeteren.”

Groene cijfers

De onlinesupermarkt werd in 2018 opgericht in Nederland. In een eerste financieringsronde haalde het bedrijf 75 miljoen euro op, in november 2023 volgde nog eens 35 miljoen. 60 procent daarvan kwam van de bestaande investeerders, onder wie Keen Venture Partners, dat geleid wordt door oud-TomTom-topman Alexander Ribbink. De overige 40 procent kwam van enkele familiale fondsen en vermogende Nederlandse ondernemers.

Hoewel Crisp zijn verlies in 2022 zag oplopen tot 50 miljoen euro, onder meer door de groeiplannen en de instap in de Belgische markt, geloofde het bedrijf wel tegen de zomer van 2024 in positieve cijfers voor de Nederlandse afdeling. Zonder concreet te willen bevestigen, want Crisp houdt de financiële kaarten dicht tegen de borst, zegt Van Loock dat die doelstelling volgens plan verloopt. De groene cijfers voor de Vlaamse markt moeten volgend jaar volgen, drie jaar na de lancering in Vlaanderen.

Van Loock heeft goede hoop dat Crisp die doelstelling zal halen. Het bedrijf loopt een beetje voor op de uitgestippelde koers, zowel op het gebied van groei als voor winstgevendheid. “Het voorbije kwartaal hebben we onze omzet in Vlaanderen met meer dan 50 procent zien groeien in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Maar wat meer zegt, is hoe klanten onze boodschappenapp gebruiken. Die is op een miljoen toestellen geïnstalleerd, waarbij we zien dat 90 procent van de bestellingen herhaalaankopen zijn. De klanten komen dus terug naar Crisp, en dat is een belangrijk element om een rendabel businessmodel te creëren.”

Spa

De weg naar winstgevendheid loopt ook via een verdere uitbreiding van het aanbod en een opschaling van de leveringen aan huis. Uit een interne analyse van de bestellingen blijkt dat er zowel consumenten zijn die bij Crisp de wekelijkse boodschappen doen, als consumenten voor wie de app een aanvulling is. Het aandeel van de eerste categorie wordt steeds groter, maar daarvoor heeft de retailer onlangs bijvoorbeeld wel Spa-water aan het assortiment toegevoegd. “We zien liever minder plastic en kraantjeswater is eigenlijk voldoende”, legt Van Loock uit. “Maar de consument wilde het graag in onze winkel, en anders zouden ze toch weer elders inkopen doen. Het aanbod is dus uitgebreid met enkele producten, om de klanten het leven makkelijker te maken. Die weten dat ze grotendeels nog altijd impact hebben en producten uit de korte keten tegen een eerlijke prijs in huis halen.”

Volgens de country director staat ook uitbreiding naar andere delen in België op de radar, maar dat hangt af van hoe de zaken in Vlaanderen zich verder ontwikkelen. “Ons concept zou zeker aanslaan in de hoofdstad, maar dat vraagt een ander lokaal assortiment en vertaling van onder meer de labels. Dat brengt een zekere complexiteit in het bedrijf, waardoor het slimmer is eerst nog op de verdere penetratie van de Vlaamse markt te focussen.”

Partner Content