Starter van de week: Custo, een slimme brievenbus voor pakjes
Het Gentse Custo ontwikkelde een innovatieve pakketbrievenbus die barcodes op een slimme manier scant. Ze garandeert zo een eenvoudige, veilige en ecologische manier van pakjes aan huis ontvangen. De achterliggende technologie leverde het jonge bedrijf afgelopen maand een innovatieprijs op tijdens de CES-techbeurs in Las Vegas. Vorig jaar won Custo ook al Red Dot Design Award.
Hoe werkt de technologie precies?
“De bezorger scant de barcode van het pakketje via de sensor van de brievenbus”, legt bedenker Francis Delplanque uit. “Via 4G heeft die bus toegang tot de track-and-trace-informatie van meer dan 1.500 koeriers. Herkent ze het pakje als een verwachte levering, dan gaat de klep open. Via notificaties blijft de ontvanger – dat kunnen zelfs meerdere personen zijn, dus ook andere gezinsleden of buren – op de hoogte.”
Waar bent u actief?
“Custo werd opgericht in maart 2021. Twee jaar lang werkten we aan een uniek platform dat hardware, een cloudomgeving en software combineert. Vandaag verkopen we onze eerste brievenbussen in twee varianten in de Benelux. We krijgen wel steeds meer vragen vanuit andere landen. Onlangs hebben we ook een eerste samenwerking met een Duitse webshop opgestart.”
Hoe gebeurt de financiering?
“Met subsidies van het Vlaio, crowdfundingcampagnes (Winwinner en Spreds), bankleningen en vooral businessangels. We hebben eind vorig jaar een eerste kapitaalronde afgewerkt, die hoofdzakelijk bedoeld was om onze ontwikkeling te bekostigen. In 2024 plannen we een nieuwe ronde ter financiering van onze verdere expansie.”
Krijgt u nog bijkomende steun?
“Onze businessangels – er zitten enkele bekende ondernemers tussen – zijn niet alleen belangrijk om hun liquide middelen: we kunnen ook terugvallen op hun kennis en netwerk. Daarnaast hebben we het acceleratorprogramma van Birdhouse afgewerkt, en ook daarbij waren zowel de toegang tot kennis als de netwerkmogelijkheden zeer nuttig.”
Wat brengt de toekomst?
“Wij zijn volop bezig met een b2b-transitie. Hierdoor zal onze technologie beschikbaar worden in bestaande merken. Ons uiteindelijke businessmodel bestaat eruit om na verkoop diensten aan te bieden via een recurrent model.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier