Starter van de week: mobiele operator UNDO focust op duurzaamheid

CEO Laurent Bataille
Roel Van Espen medewerker Trends

Een doorsneesmartphonegebruik komt overeen met een CO2-uitstoot van 60 kilogram per jaar. De nieuwe operator UNDO biedt zijn klanten tools om hun ecologische voetafdruk te meten en hun impact te compenseren op verschillende manieren. UNDO heeft geen eigen netwerk, maar biedt zijn diensten aan via de Orange-infrastructuur.

Hoe maakt u het verschil?

“We zijn de enige mobiele operator in België die het klimaat vooropstelt”, zegt CEO Laurent Bataille. “Voor iedere nieuwe klant planten we een boom aan in Congo. Daarnaast krijgt elke gebruiker de kans om zelf duurzame projecten te steunen. Denk aan CO2-compensatie-initiatieven zoals Biochar (bodemverbeteraars), Everest Carbon (carbonaatmineralen) en Neustark (klimaatneutraal beton), maar ook aan sociale projecten zoals de ondersteuning van scholen, ziekenhuizen en boerderijen.”

Welke resultaten boekt u?

“We zijn medio 2023 van start gegaan, en in de eerste zes maanden hebben we 5.309 bomen geplant in het kader van nieuwe activaties. Onze klanten compenseerden zelf al bijna vier ton CO2 via de verwijderings- en opslagprojecten. Ook de sociale projecten boeken succes, en die gaan we verder uitbreiden naar onder meer school- en landbouwmateriaal, vaccinaties en postnatale check-ups voor jonge moeders in Congo.”

Wie zit er achter UNDO?

“We zijn een groep professionals met zeer uiteenlopende achtergronden: doorgewinterde telecomprofessionals ingenieurs, marketeers en zelfs een wetenschapper. We delen allemaal de overtuiging dat people, plant en profit hand in hand kunnen gaan. UNDO werd opgericht met eigen kapitaal, zonder externe steun.”

Kunt u opboksen tegen de grote operatoren?

“Duurzaamheid wordt almaar belangrijker, maar grote gevestigde bedrijven hebben het blijkbaar moeilijk om zich aan te passen. Klanten moeten vaak een meerprijs betalen voor de duurzaamheidslaag, terwijl dat bij een nieuwe speler als UNDO net andersom is. We slagen er zelfs in de goedkoopste op de Belgische telecommarkt te zijn, met abonnementen van 10, 20 of 30 euro per maand.”

Partner Content