GeoSea, Intracto en Cyborn zijn de Ambassadeurs van de Antwerpse Gazellen
Trends publiceert elk jaar de rangschikking van de snelst groeiende bedrijven van het land, de Trends Gazellen. Deze week zijn we aangekomen in de provincie Antwerpen. De uitblinkers zijn GeoSea, Intracto en Cyborn, elk in hun categorie. Trends benoemt hen tot Ambassadeurs van de Antwerpse Gazellen, editie 2019.
Voor het achttiende jaar op rij stelt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, onder het keurmerk ‘Trends Gazellen’. We doen daarbij de ronde van de Vlaamse provincies. Deze week is het de beurt aan Antwerpen. Via de links onderaan in dit artikel kunt u de rangschikking raadplegen, en dat voor de drie categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven.
De link onderaan geeft u ook meer uitleg over de methodologie van de Trends Gazellen. Het principe is simpel: hoe sneller de groei van het bedrijf, hoe hoger in de rangschikking. De snelste groeier komt op nummer 1. De groei meten we aan de hand van drie posten uit de boekhouding: omzet, cashflow en aantal medewerkers, en dat over een periode van vijf jaar. Voor de huidige editie van de Trends Gazellen is dat de periode 2013-2017. Het resultaat van de berekeningen herleiden we tot één score. Die score bepaalt de plaats in de rangschikking.
De nummer 1 in de rangschikking krijgt de eretitel ‘Ambassadeur van de Trends Gazellen’, maar niet altijd. Een Ambassadeur moet aan bijkomende voorwaarden voldoen, zoals operationele onafhankelijkheid. Het bedrijf moet zijn groei gerealiseerd hebben op eigen kracht, niet met de hulp van een moederbedrijf bijvoorbeeld. Daarom ook kan een dochter van een buitenlandse multinational geen Ambassadeur worden. Zo komt het dat we soms flink moeten afdalen in de rangschikking om een Gazelle te vinden die aan alle voorwaarden voldoet om Ambassadeur te worden.
De Ambassadeurs van Antwerpen: GeoSea, Intracto en Cyborn
De Ambassadeur in de categorie grote bedrijven is GeoSea, het dochterbedrijf van de baggergroep DEME voor complexe waterbouwkundige projecten op zee. In nauwelijks enkele jaren is GeoSea uitgegroeid tot een wereldtopper met een omzet van zowat 1 miljard euro en ruim 500 werknemers. Dat succes is onlosmakelijk verbonden met Luc Vandenbulcke. De 47-jarige burgerlijk stond in 2005 mee aan de wieg van GeoSea. “Het succes van GeoSea is een mix van bekwame mensen, een geslaagde investeringspolitiek en de bereidheid van de aandeelhouders om die uitbouw te steunen”, zei Vandenbulcke eerder dit jaar in De Standaard.
Aanvankelijk legde GeoSea zich toe op de bouw van maritieme infrastructuur voor de olie- en de gasindustrie. Denk daarbij onder meer aan aanlegsteigers. De grote doorbraak van het bedrijf kwam er een zevental jaar geleden door mee te surfen op de opkomst van windenergie op zee. De klassieke offshore-industrie was niet geïnteresseerd in de bouw van windmolenparken op zee en dat was een gelukje voor GeoSea. Op die manier kon het bedrijf een schat aan ervaring opdoen en die voorsprong zal het niet snel meer afgeven.
Intracto uit Herentals is de Ambassadeur in de categorie middelgrote bedrijven. Intracto begeleidt bedrijven bij hun digitale transformatie. De oprichter is Pieter Janssens, die als student bedreven was in het maken van websites. Eerst voor zichzelf, later voor de bakker en de slager. In 2005 kreeg die activiteit een formeel karakter door het oprichten van een VOF. “Mijn kapitaalinbreng was toen 400 euro”, kan Pieter er nu om lachen. “Ik zat nog op de schoolbanken en om alles wat te combineren, huurde ik een kantoor van amper 20 vierkante meter aan de schoolpoorten. Het bedrijfje groeide razendsnel en in 2007 besliste ik mijn studies stop te zetten. Gaandeweg breidden we de activiteiten uit met marketing- en creatieve diensten. Vandaag heeft Intracto alle expertise in huis om bedrijven digitaal succesvol te maken. Dat is onze uiteindelijke missie.”
Eind vorig jaar maakte Pieter Janssens bekend dat Intracto in zee ging met de investeringsmaatschappij Waterland. Met de kapitaalinjectie willen ze de groei van Intracto nog versnellen. “Voor ons is het een logische stap aangezien Waterland heel wat specifieke ervaring op het vlak van buy & build heeft”, zegt Pieter. “In de sector is een consolidatiegolf aan de gang en met Intracto willen we daarin een hoofdrol spelen. Er zitten al enkele overnames in de pijplijn. Eerstdaags zullen we wellicht nieuws hebben over de overname van een Nederlandse technologiespecialist.”
In de categorie kleine bedrijven gaat de Ambassadeurstitel naar Cyborn, een producent van 3D-animatiefilms in Borgerhout. Vorige zomer kwam een eerste film in de zalen. Pluisje was een IJslands-Belgische coproductie: het scenario, het storyboard en de ontwerptekeningen in 2D gebeurden nog in IJsland, maar zowat de hele 3D-productie draagt de handtekening van Cyborn. De film is vorig jaar in de meeste landen wereldwijd uitgekomen, Japan en de Verenigde Staten komen dit jaar aan de beurt.
“Intussen staan er nog twee films in de steigers: Dragon Rider is een co-productie met het Duitse Constantin Film. Met Hubris willen we een eigen internationale productie maken waarin we de kijker een virtuelerealiteitservaring van 360 graden aanbieden”, vertelt Ives Agemans, oprichter en eigenaar van Cyborn. “Maar voor we met de filmproductie starten – en dat zal niet voor 2020 zijn – produceren we eerste een grensverleggend VR-game met dezelfde naam dat volgend jaar op de markt zal komen. Daarmee willen ons ook op de kaart zetten als producent van games. De grens tussen 3D-games en 3D-films wordt met de dag kleiner.”
Trends Top
Actuele informatie over Belgische bedrijven, zoals adressen, contactpersonen, kerncijfers, tools voor prospectie, mailbestanden, geomarketing, financiële analyse e.d. vindt u op www.trendstop.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier