Elektrische bestelwagen van eigen bodem
Socartrust verhuurt via zijn dochter Westlease al ruim drie jaar elektrische bestelwagens. Nu werken Jean-Charles Carrette en Jérôme Lefebvre aan een eigen elektrisch voertuig.
“Het moment is gunstig voor elektrische voertuigen, dankzij de goedkopere accu’s en de grotere autonomie”, zegt Jean-Charles Carrette. “Maar om ons businessmodel rendabel te maken, hebben we kwalitatieve en betrouwbare voertuigen nodig. Omdat we die bij de bestaande merken niet konden vinden, hebben we ze maar zelf ontworpen.”
Dat heeft geleid tot de geboorte van een Belgische constructeur: Addax Motors. Voor de ontwikkeling van de kleine elektrische bestelwagens werkten beide initiatiefnemers samen met ingenieurs en specialisten. Een Italiaans designbureau bepaalde mee de look, maar Addax Motors is een 100 procent Belgisch bedrijf. Na een aantal prototypes werd vorig jaar een volledig met de hand geassembleerd model uitgebreid getest. De eerste verkoopklare voertuigen moeten tegen het einde van 2016 van de assemblagelijn rollen.
Addax Motors zal zijn bestelwagens zowel rechtstreeks verkopen als verhuren op lange termijn. Daarmee mikt het bedrijf op de nichemarkt van het vrachtvervoer op korte afstand. “Post- en pakjesverdelers, steden en gemeenten, pretparken en grote industriële sites zijn onze doelgroep”, zegt Lefebvre. “De motor, het laadvermogen en het volume stemmen we af op de behoefte van de klant. Door het operationele leasingcontract kan die rekenen op een mobiliteitsgarantie zonder verrassingen.”
De lage gebruikskosten van elektrische motoren en de fiscale voordelen zorgen ervoor dat de bestelwagens van Addax Motors naar eigen zeggen tot 10 procent minder kosten dan hun dieselequivalent. Het jonge bedrijf stelt vijf mensen tewerk en wil een prominente plaats op zijn Europese nichemarkt veroveren. Momenteel liggen ook al plannen voor een tweede type bestelwagen op tafel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier