Delhaize doet beter dan verwacht
Supermarktketen Delhaize, de toekomstige bruid van Ahold, heeft in het vierde kwartaal van 2015 grosso modo boven de analistenverwachtingen gepresteerd, zo blijkt uit de voorlopige omzetcijfers.
Over heel 2015 is er sprake van een onderliggende bedrijfswinst van “ongeveer 870 miljoen euro”. Analisten hadden op 861 miljoen euro gerekend.
De omzet in België steeg in het slotkwartaal met 5,1 procent, waar het analistenkorps op 3,5 procent mikte. Ook Zuidoost-Europa deed het beter dan verwacht, enkel in in de VS was er met 2,3 procent vergelijkbare groei iets minder omzet dan voorspeld (+2,5 procent). De omzet van de groep kwam in het slotkwartaal 9,1 procent hoger uit op 6,32 miljard euro. De analisten hadden op 6,27 miljard euro gerekend. Over heel 2015 is er 24,39 miljard euro omzet voor de groep, een stijging met 14,2 procent.
Transformatieplan
CEO Frans Muller zegt in het persbericht onder meer dat in België de uitvoering van het transformatieplan – het besparingsplan uit 2014 met banenverlies en winkelsluitingen – ver gevorderd is. En de groep boekte een omzetstijging bij alle merken.
In 2016 wil Muller onder meer “de werking in België verbeteren met de verdere implementatie van het transformatieplan” en de “verkooptrends in al onze markten vasthouden, ondersteund door vergelijkbare omzetgroei en de uitbreiding van het netwerk in Zuidoost-Europa”.
De vorig jaar aangekondigde fusie met het Nederlandse Ahold (Albert Heijn) wordt nog steeds tegen medio 2016 verwacht. Net zoals Delhaize kon het moederbedrijf van Albert Heijn mooie resultaten voorleggen. Het Nederlandse supermarktconcern heeft in het vierde kwartaal van 2015 een omzet behaald van 9,8 miljard euro, ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier