Dure dollar helpt Ahold aan fors meer omzet
Het Nederlandse supermarktconcern Ahold, dat momenteel aan een fusie werkt met Delhaize, heeft in het vierde kwartaal van 2015 een omzet behaald van 9,8 miljard euro, ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. Dat maakte het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en webwinkel Bol.com donderdag bekend.
De groei is met name te danken aan de dure dollar en het feit dat het, boekhoudkundige, kwartaal een week meer telde dan een jaar eerder. Daarvoor gecorrigeerd was de groei 3,1 procent.
In Nederland nam de omzet met 15 procent toe tot 3,3 miljard euro. De verkopen in winkels die er vorig jaar ook al waren, namen met 3,2 procent toe, mede dankzij sterke verkopen rond de feestdagen in december. De onlineverkopen van Bol.com en Albert Heijn namen op jaarbasis met meer dan 30 procent toe.
Extra week
De omzet uit de Amerikaanse activiteiten nam met meer dan een kwart toe tot 6,1 miljard euro, met name dankzij de sterke dollar.
Over heel 2015 boekte Ahold 38,2 miljard euro aan opbrengsten, een zesde meer dan een jaar eerder. Ook daarbij speelde de extra week een rol. Daarvoor gecorrigeerd, en exclusief wisselkoerseffecten, nam de jaaromzet met 2,3 procent toe. In Nederland stegen de verkopen vorig jaar met 8,6 procent tot 12,7 miljard euro.
Ahold en Delhaize zitten momenteel in een fusieproces, dat dit jaar afgerond zou moeten worden. Ahold Delhaize zal uit meer dan 6.500 winkels met 375.000 medewerkers bestaan, zo klonk het bij de aankondiging half 2015.
Winstcijfers zijn nog niet gepubliceerd, die volgen pas op 3 maart. Wel liet Ahold weten dat de vrije kasstroom afgelopen jaar naar verwachting hoger lag dan in 2014.
Over de Belgische Albert Heijn-winkels werd, net als over de fusie, geen informatie verstrekt donderdag. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier