De succesformule achter de twee meest rendabele frituren in Vlaanderen

Frituur De Meersbloem in Oudenaarde. © Emy Elleboog
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De Meersbloem in Oudenaarde en Bellegems Friethuisje zijn de meest rendabele Vlaamse frituren van het land. De eigenaars Anja Vandenbroucke en Boudewijn Verscheure (De Meersbloem) en Patrick Huyse (Bellegems Friethuisje) verklappen exclusief aan Trends hun succesrecepten. Bekijk daaronder de top 20.

Woensdagmiddag. Wegenwerken belemmeren de toegang tot de Berchemweg in Oudenaarde. Toch loopt frituur De Meersbloem aardig vol. De eigenaars en zaakvoerders Boudewijn Verscheure (53) en Anja Vandenbroucke (52) zijn druk in de weer. “Mag er een beetje zout op de frieten? Voilà, met de glimlach gebakken”, overhandigt Boudewijn een royale portie aan een klant.

Het frietavontuur van het duo begon in het najaar van 2014. Voordien dreven ze een ­slagerij in Kuurne. Die grondig renoveren zagen ze niet zitten. De slagerskennis brachten ze wel mee naar Oudenaarde. Twee jaar lang hadden ze aan de frituur gebouwd en aan het concept gesleuteld. “Het gaat om veel meer dan alleen maar een frietje bakken”, benadrukt Boudewijn Verscheure. “Een goed uitgekiende logistiek, efficiëntie in alle facetten, en uiteraard moet je smaakvolle frietjes hebben.”

Cruciaal is een goede ligging. De Meersbloem ligt vlak bij twee industrieparken en niet ver van het centrum van Oudenaarde. En ondanks de wegenwerken vinden de klanten er moeiteloos een parkeerplaats. “We werken nog altijd veertien uur per dag, zoals in de slagerij”, zegt Anja Vandenbroucke. “Alleen beginnen en stoppen we nu later. De gerechten, de apparatuur, de kennis van vlees en vleesbereidingen hebben we meegenomen. We maken met het vlees diverse varianten, zoals balletjes, gehakt en stoofvlees. Heel veel verse, huisgemaakte gerechten.” De Meersbloem biedt zo’n twintig klassieke gerechten aan. Diverse salades, gyros, spaghetti, balletjes in tomatensaus, vogelnestjes. In de toonbank liggen ook frikandellen, satés, curryworsten en loempia’s.

Het zakenmodel draait op volumes en de snelle bereiding van gerechten. De 85 zitplaatsen binnen, met nog eens 50 plaatsen op het terras, moeten worden gevuld. Een klant blijft gemiddeld een halfuur. “Volume is cruciaal voor onze activiteit”, zegt Anja Vandenbroucke. “Dat betekent ook lage prijzen, zelfs in tijden van forse prijsstijgingen zoals in 2022. Wie hoge prijzen vraagt, ziet het aantal klanten dalen.”

Frieten bakken is een kunst

Anja Vandenbroucke en Boudewijn Verscheure, De Meersbloem

Efficiëntie is een andere vereiste, onder meer via zelfbediening. De klant komt binnen, neemt een drankje uit de koelkast naast de toonbank, maakt een keuze en zoekt een plaatsje. Een toestel geeft een signaal wanneer het eten klaar. De klant haalt zelf de maaltijd aan de toonbank. “Dat bespaart kosten. Wie bedient, heeft twee extra personeelsleden nodig.” Op een langgerekte bakplaat ligt een berg voorgebakken frietjes. Ook dat werd vooraf uitgedokterd. De Meersbloem gebruikt “uiteraard” enkel verse frietjes, dagelijks geleverd. De voorgesneden frieten gaan in een metalen bak, die automatisch in het frietvet glijdt. De baktijd wordt geprogrammeerd, waarna de bak automatisch uit het frietvet verrijst. Vervolgens schuift die naar de bakplaat en opent de onderkant vanzelf. Dat systeem bespaart een halve werknemer: zowel het snijden als het scheppen van de voorgebakken frietjes is een arbeidsintensief proces.

De keuken lijkt wel een atelier van een slagerij. Ook de kelder wordt optimaal benut, als opslagruimte voor drank en droge voeding. Een dienstlift, eigenlijk één groot plateau, tilt alles naar het gelijkvloers. “Ook die lift is tijd- en kostenbesparend, en bovendien ergonomisch”, benadrukt Anja Vandenbroucke. De Meersbloem sorteert ten slotte alle restmateriaal dat de klant achterlaat: het papier, de drank en de etensresten. “We gebruiken ook echt bestek, geen plastic, want dat is niet goed voor het eetplezier.”

Toch blijft de ultieme toetssteen voor succes de eetwaar. “Frieten bakken is een kunst”, glimlacht Boudewijn ­Verscheure. “Een kwestie van ervaring en handigheid. Als het vriesweer is, zullen frieten bijvoorbeeld moeilijker bakken.”

Onze fotografe Emy Elleboog is vaste klant bij De Meersbloem. “Een goudmijn. Op vrijdagavond, traditioneel de frietavond voor het Vlaamse gezin, is het een overrompeling”.

Ook Bellegems Friethuisje, het nummer twee in onze lijst, heeft ervaring met drukte. De frituur in de deelgemeente van Kortrijk is een referentie in de sector. Wekelijks komen duizenden klanten, goed voor enkele tonnen frieten. “Een fabriek” wordt wel eens gezegd, en dat is eerbiedig bedoeld. De zaak telt 270 zitplaatsen, verspreid over twee verdiepingen, en is zeven dagen per week open, het hele jaar door – goed voor 45 arbeidskrachten, ook studenten en flexi-jobs. De klanten komen uit Ieper, Waregem en zelfs Frankrijk. “Het is hier lekker en goedkoper dan in een ­restaurant. We trekken niet voor niks veel volk. Wij geven grote porties, een vol bord. Ook wij moeten het hebben van grote volumes”, zegt ­eigenaar en zaakvoerder Patrick Huyse (65).

Lees verder onder deze reportage van Kanaal Z in Bellegems Friethuisje

Huyse kijkt zichtbaar tevreden terug op zijn levenswerk. Hij startte in 2003, in wat een voormalige beenhouwerij was, met twintig zitplaatsen. De frituur werd almaar uitgebreid, tot in 2019 alles werd platgegooid. “Na zeventien dagen stond er een volledig nieuwe constructie. Ik heb twee jaar aan die plannen gewerkt.”

Ook in Bellegem zijn vers bereide gerechten de succesformule. Vanaf vijf uur in de ochtend wordt er gekookt. “Het gehakt draaien we zelf, ook de tomatensaus en de bouillon zijn zelf bereid. De steak tartaar wordt twee keer per dag gedraaid. Een specialiteit zijn de halve haantjes, smakelijke Franse maïskippen. De tomaten van onze tomaat-garnaal pellen we zelf. Dat doen enkel sterrenrestaurants. Ook onze paté maken we zelf. Dat doen zelfs beenhouwers niet meer.”

Achteraan, bij de parking, staan drie afvalcontainers van een omvang die je bij een voedingsbedrijf zou verwachten. En aan de ingang staat een rij automaten, onder een afdak, vol met bereide maaltijden en voorgebakken porties frieten. Ook betere wijnen worden verkocht via de automaten. Drie keer per dag worden ze aangevuld.

Bij de kassa pronken de drie onderscheidingen als Trends Gazelle in de provincie West-Vlaanderen. En hoe zit het met zijn opvolging? Patrick Huyse heeft drie zonen. Eén heeft een eigen frituur, in Marke. De tweede is een uitbater van warenhuizen. Nog een derde zoon is veertien. “Misschien wordt het de derde zoon. Maar ik kan nog twintig jaar werken. Wat zou ik anders moeten doen?”

Lees ook: van beste van België tot louter vegetarische frituur

Lees meer over:

Partner Content