De strijd om de streamer wordt heviger

© Getty
Gady Epstein mediaredacteur van The Economist

De strijd om de kijker wordt er een met veel dramatiek en actie, naar het beeld van nogal wat series.

Lang werd gedacht dat de opkomst van Netflix de doodsteek zou betekenen voor een verouderde en dure manier van tv-kijken. Mensen zouden niet langer een kabelabonnement betalen voor 200 zenders, waarvan ze er maar een tiental echt bekijken. Ze zouden ‘de kabel doorsnijden’ en in de plaats daarvan The Crown voor heel wat minder geld streamen.

Maar dat is niet het geval. Het streamingtijdperk zal in 2020 beginnen, maar het zal nog altijd duur zijn. Alle grote mediaconcerns lanceren hun eigen streamingdienst en verlenen tegelijk veel minder uitzendrechten aan Netflix voor hun beste programma’s.

Laten we eens uitrekenen wat enthousiaste consumenten moeten betalen om in 2020 in de Verenigde Staten populaire reeksen en films te kunnen bekijken. Voor de meeste films van Marvel, Pixar en Star Wars zullen ze een maandelijks abonnement van 7 dollar aan Disney Plus moeten betalen; voor Friends en The Succession 15 dollar aan AT&T voor HBO Max; voor reeksen van Reese Witherspoon en Steven Spielberg 5 dollar aan Apple Plus; voor The Handmaid’s Tale tot 12 dollar aan Hulu; voor Billions 11 dollar aan Showtime; voor Outlander 9 dollar aan Starz; voor zowel Star Trek: Picard als Star Trek: Discovery 13 dollar aan Amazon Prime en tot 10 dollar aan CBS All-Access. Die verzameling, samen met Netflix, zou bijna 100 dollar per maand kosten. Daar zijn dan nog geen live-sportuitzendingen bij inbegrepen, die bij de oude betaalzenders zitten. Evenmin inbegrepen zijn de kosten voor breedbandinternet en draadloze mobiele data. Videoverslaafden zullen algauw 200 dollar per maand betalen.

De bedrijven die het beste allesomvattende pakket aanbieden, zullen winnen.

Maar het streamingtijdperk luidt ook een periode in van kaskrakers op tv. De filmstudio’s vochten vroeger een veldslag uit voor de heerschappij over het witte doek. Nu maken ze programma’s met grote budgetten voor de kleinste schermpjes. In 2020 kunnen we ons verwachten aan The Nevers, een scifi-reeks van Joss Whedon voor HBO die zich afspeelt in de victoriaanse tijd; The Falcon and the Winter Soldier, een vervolg voor de televisie op de bioscoopfilms van Disney (op Disney Plus); en misschien ook Demimonde, een scifi-drama van J.J. Abrams (ook op HBO).

Alles in één

Er staat ons nog een verandering te wachten. Consumenten zijn niet tuk op tien of meer abonnementen. Daarom zullen de bedrijven die het beste allesomvattende pakket aanbieden, winnen. Disney zal daar een van zijn: het heeft de beste filmrechten en verlaagt zijn prijzen om klanten naar speelgoed en pretparken te lokken. Amazon Prime kan het zich ook veroorloven zwaar te investeren in video om klanten naar de webwinkel te lokken, en het verkoopt andere streamingdiensten op zijn platform en verdient zo een percentage aan de abonnementen. En Netflix zal miljarden uitgeven aan nieuwe reeksen om zijn leiderspositie als streamingdienst te verdedigen. Maar veel kleinere concurrenten zullen ten onder gaan. In 2020 wordt de streamingoorlog een bloederig en duur gevecht om de kijker.

Streamen wordt duurder én gratis

Belgische streamers zullen het komende jaar heimwee krijgen naar de tijd dat Netflix de enige echte grote streamingdienst was. Ondertussen is Amazons dienst op kousenvoeten zijn aanbod volledig in het Nederlands aan het ondertitelen en tegelijk maakt Disney zich op om Disney+ in de rest van Europa in te voeren. Voorlopig is zijn dienst enkel beschikbaar in de Verenigde Staten en Nederland.

Vroeger was het min of meer eenvoudig. Buitenlandse films en series kon je streamen via Netflix of via het digitale en betalende aanbod van Telenet en Proximus. Nu is de markt totaal versnipperd door de vele exclusiviteitscontracten. Er worden miljarden gepompt in nieuwe series en films. Maar die zitten zo verspreid dat consumenten meerdere abonnementen op streamingdiensten en op een betaalzender van Telenet of Proximus zullen moeten nemen om een min of meer compleet aanbod te hebben.

Maar het is weinig waarschijnlijk dat Belgische gezinnen de Amerikaanse toer opgaan en massaal meer dan 100 euro per maand dokken voor videovertier. Ze zullen voor maximaal twee streamingdiensten willen betalen. Netflix en de andere grote jongens zullen daarom een uitweg zoeken in koppelverkoop. De streamingdienst wordt dan een extraatje bij pakweg een duurder telecomabonnement. Apple, dat 6 miljard dollar in eigen films en series pompt, heeft de bui al zien hangen. Wie een nieuw toestel van Apple koopt, krijgt er nu al een gratis abonnement op zijn streamingdienst Apple TV+ bij.

Stijn Fockedey

Partner Content