Belgische e-commerce zit in de lift
De consument in ons land heeft in 2010 voor een bedrag van 903 miljoen euro aangekocht via Belgische e-commerce websites. Dat is 28,1 procent meer dan de 705 miljoen euro in 2009. Dat meldt onlinebetaalspecialist Ogone.
De forse toename van de omzet valt volgens Pierre Willaert van Ogone onder andere toe te schrijven aan het feit dat de consument in ons land inmiddels goed vertrouwd is met online winkelen, en bijgevolg meer vertrouwen heeft in de veiligheid ervan.
Het aantal online betalingen nam van 8,4 miljoen in 2009 toe tot 10,7 miljoen euro in 2010. Dat is een stijging met 27,5 procent. Het gemiddelde bedrag per online aankoop bedroeg in 2010 84 euro, wat evenveel is als in 2009.
Bovenaan de aanklooplijst staan vooral reizen, tickets, kleding, boeken, cd’s en dvd’s. Maar ook “social shopping” wordt steeds populairder. Bij “social shopping”, een trend die uit de VS is overgewaaid, bieden websites absolute bodemprijzen. Dat is het geval voor producten waarvoor een minimum aantal consumenten binnen een beperkte tijdslimiet ingaat op een bod.
Ook de e-shops, die private verkopen organiseren waarbij exclusieve merken kortstondig tegen voordelige ledenprijzen worden aangeboden, presteren voortreffelijk.
De berekeningen van de verkoop via internet zijn gebaseerd op de gegevens van de Belgische handelaren die gebruikmaken van de diensten van Ogone. De onlinebetaalspecialis vertegenwoordigt ruim 85 procent van de markt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier