Audi wil dit jaar 2500 e-trons verkopen in België
De Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes lieten vorig jaar van hun pluimen op de Belgische markt. Maar ze verwachten dit jaar weer groei. En vooral: het langverwachte offensief tegen Tesla krijgt volop vaart. ‘Wij mikken op een verkoop van 2500 Audi’s e-tron in België’, zegt Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, de invoerder van Audi in België.
Het Autosalon opende vrijdag de deuren. De premiummerken pakken opvallend uit met hun elektrische modellen. En zonder schroom geven de verkopers toe dat die gericht zijn tegen de grote concurrent Tesla.
“Wij hebben veel respect voor Tesla”, benadrukt Denis Gorteman. “Maar de Audi e-tron is een wagen van Duitse kwaliteit en stijl, en zit vol innovatie. Bovendien is de e-tron iets goedkoper dan een Tesla. De instapprijs bedraagt 82.400 euro, gemiddeld zal hij 90.000 tot 95.000 euro kosten.”
De Audi e-tron, het eerste elektrische model van het Duitse premiummerk, wordt al maanden volop gebouwd in een tweeploegenstelsel in Vorst. Sinds 15 januari is ook effectief de verkoop begonnen. “We hadden in België al 750 voorafbestellingen”, glundert Denis Gorteman, die zelf vanaf eind maart in een e-tron zal rondtoeren. “Die mensen hebben als het ware blindelings gekocht, terwijl noch de prijs noch noch alle kenmerken van de wagen al bekend waren. En sinds de verkoop begonnen is, hebben we nog eens 70 extra bestellingen gekregen.”
Denis Gorteman verwacht dit jaar liefst 2500 e-trons te verkopen in België. Dat is opmerkelijk, op een totale verkoop van geen 29.000 Audi’s vorig jaar. Bovendien maken die 2500 goed zowat twee derde uit van de totale verkoop van elektrische wagens in België in 2018: dat waren er 3648. “Dat moet zeker lukken”, vindt Denis Gorteman. “99 procent van die e-tron zullen bedrijfswagens zijn. Het toont nogmaals dat bedrijfswagens voorop lopen in nieuwe technologie en innovatie”. Salariswagens staan voor 70 procent van de verkoop van Audi, met de A4 als meest verkochte model (10.000 exemplaren).
Gorteman blikt bij de opening van het Autosalon liever vooruit dan achteruit naar 2018. De verkoop van Audi kreeg een dreun van bijna 14 procent. “Een jaar om te vergeten”, zucht de topman. “We waren niet tijdig klaar voor de strengere uitstootnormen. Dat deed onze verkoop in de tweede jaarhelft ineenzakken. Maar dit jaar wordt zeker beter. De bestellingen begin dit jaar waren al 30 procent hoger dan begin 2018”.
Tijdelijke dip
Bij Mercedes-Benz horen we dezelfde bedenking. Ook dat Duitse premiummerk zag de verkoop zakken, met 5,1 procent. “Na zeven opeenvolgende jaren groei”, nuanceert Niels Kowoliik, directeur van Mercedes-Benz België. “Het niet tijdig omschakelen naar de nieuwe normen kostte ons ruim 30 procent volumegroei. Zeker in de bedrijfswagenmarkt speelde ons dat parten.”
Maar ook Kowoliik ziet slechts een tijdelijke dip. Dit jaar groeit Mercedes-Benz weer. Meer nog: de Duitse autobouwer wil de marktleider in het premiumsegment worden tegen 2020, terwijl de kloof met BMW vorig jaar nog een forse 4500 wagens bedroeg. “België is een zeer competitieve markt. Ook door het grote belang van de bedrijfswagens. Dan spreek je over grote volumes, en dat drukt altijd de marges. Daarom halen wij de helft van onze verkoop bij particulieren. Dat brengt meer op.”
Ook Mercedes heeft eenelektrische wagen in het hoge SUV-segment: de EQC400. De verkoop begint in april, de prijs is nog niet bekend.
Het derde Duitse premiummerk, BMW, zal pas in 2020 een elektrische wagen hebben in het topsegment. Ook BMW zag de verkoop vorig jaar zakken, met 5 procent. Ook dat hing samen met de strengere uitstootnormen, maar merkwaardig genoeg met een omgekeerd effect. “De fiscaliteit in België bevoordeelde de wagens met de oude normeringen”, zegt Eddy Haesendonck, directeur België bij BMW. “Met als gevolg dat er nog vooral wagens van onze concurrenten werden verkocht in het eerste halfjaar van 2018. Wij zagen onze verkoop dus maar stijgen in de tweede jaarhelft, toen de strengere normen verplicht werden.” In 2019 verwacht Eddy Haesendonck een lichte volumegroei.
Ook voor BMW zijn de bedrijfswagens belangrijk, met 80 procent van de verkoop. Maar de helft daarvan gaat naar kmo’s of zelfstandigen, met doorgaans een heel beperkt aantal wagens. De SUV X1was vorig jaar de meest verkochte BMW, met 8000 exemplaren. Dit jaar wil BMW onder meer scoren met een dure SUV, de X7. Die kost 100.000 euro. In België wil het daarvan ongeveer 180 wagens verkopen.
Ook Jaguar tegen Tesla
Twee andere premiummerken, Jaguar en Volvo, zagen vorig jaar hun verkoop niet dalen. De verkoop van Jaguar steeg zelfs met bijna een kwart, naar bijna 4000 wagens. “Daarvan zijn er 350 exemplaren van i-pace. Dat elektrisch model verkopen we sinds oktober”, zegt Isabelle Michiels, de woordvoerder van de Britse autoproducent. “De i-pace is onze concurrent voor Tesla en de Audi e-tron. Maar hij is goedkoper, met een prijs van circa 80.000 euro”. Ook Jaguar verkoopt de helft van zijn auto’s als salariswagen. “We verwachten ook in 2019 opnieuw groei. Maar die zal minder fel zijn dan in 2018, want we lanceren dit jaar geen nieuwe modellen”.
Volvo tenslotte zag zijn verkoop klimmen met bijna 12 procent, naar meer dan 20.000 wagens. “We verkochten nooit meer auto’s dan vorig jaar”, zegt Wim Maes, directeur België. “Die goede cijfers waren voor ons niet echt een verrassing. We kwamen met nieuwe modellen, zoals de S60 en de XC40. Bovendien waren ook wij volledig klaar voor de strenge uitstootnormen.” Ook bij Volvo zijn hybride en elektrische wagens in trek. Ze waren vorig jaar goed voor 3000 verkochte wagens. “We hebben zes hybride modellen, en binnen twee jaar drie elektrische.” Bedrijfswagens betekenen de helft van de wagenverkoop.
Autosalon van Brussel 2019
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier