Antwerpse start-up Parkd helpt bedrijven parkeergeld van werknemers te betalen

OLIVIER DE CLERCQ EN NELSON DHEEDENE "Waarom zou iemand nog naar een parkeerautomaat lopen?" © KRIS VAN EXEL
Roeland Byl redacteur bij Trends

De Antwerpse start-up Parkd plant dit jaar een kapitaalverhoging van 3 miljoen euro. De extra centen moeten de maker van parkeersoftware helpen bij zijn Europese expansie.

De komende maanden willen Olivier de Clercq en Nelson Dheedene een kapitaalverhoging van 3 miljoen euro doorvoeren. Ze zoeken die centen voor de uitbouw van Parkd, hun start-up van drie jaar oud. Het bedrijf ontwikkelde een platform dat de betaling van parkeertickets automatiseert en vereenvoudigt. Een beheerder van een vloot bedrijfswagens kan in enkele minuten alle wagens registreren op de Parkd-website en activeren. “Wij nemen een zorg weg voor de bestuurder”, zegt financieel directeur Nelson Dheedene. “Parkeertickets voorschieten of boetes betalen is er niet meer bij. Wanneer bestuurders onze app hebben geprobeerd, willen ze niet meer zonder.”

Parkd heeft uitgesproken internationale ambities. Nu al is Nederland de belangrijkste markt voor het in Antwerpen gevestigde bedrijfje. “We willen het extra kapitaal gebruiken om onze Europese expansie voort te zetten”, zegt CEO Olivier de Clercq. “Heel wat van onze partners opereren op Europese schaal en vragen dat we onze activiteiten uitbreiden naar andere markten.” De start-up werkt samen met wereldspelers onder de track-and-tracebedrijven, zoals TomTom Telematics, Verizon Connect en Fleet Completen, maar ook met lokale spelers zoals RAM, MyFMS & Suivo.

Twee jeugdvrienden

De Clercq en Dheedene kennen elkaar van het internaat in Melle, waar ze tijdens hun collegejaren vrienden werden. De ene trok naar Brussel om voort te studeren, de andere naar Los Angeles. Olivier de Clercq zocht het als handelsingenieur in de economische richting, Nelson Dheedene ambieerde een loopbaan als beursanalist.

Toch haalde uiteindelijk het ondernemersvirus de bovenhand. “We hadden niets met informatica of parkeren, maar we komen allebei wel uit een ondernemende familie”, vertelt Dheedene. “Een eigen bedrijf was een droom. De kans in de parkeermarkt ontdekten we eerder toevallig, tijdens een gesprek tussen pot en pint over onze eigen ervaringen met parkeerboetes.”

Het duo realiseerde zich dat er anno 2016 niets beters bestond dan parkeerautomaten en een app met een manuele start-stopfunctie. Heel wat bedrijven hebben daardoor nauwelijks zicht op de parkeerkosten van hun werknemers. “Nochtans gaat het om best veel geld”, zegt De Clercq. “Sommige van onze klanten betalen maandelijks tussen 10.000 en 20.000 euro aan parkeertickets. En vaak schieten werknemers dat geld voor, om het vervolgens via onkostennota’s en bonnetjes te declareren. We zagen een kans dat proces te vereenvoudigen en automatiseren.”

Een eenvoudig idee

Het concept is eenvoudig: op basis van gps-data van een wagen verzamelt Parkd de verschuldigde parkeergelden op één factuur. “We zijn de eerste speler die voor een automatische parkeerafrekening zorgt”, zegt Dheedene. “We hebben daarom in 2016 beslist ons product te patenteren. In België is het octrooi verleend, in Europa en de Verenigde Staten is het gepubliceerd.”

De afgelopen jaren bracht het oprichtersduo samen met de Vlaamse investeerder Mavico Investments al eens 3 miljoen euro bij elkaar om de onderneming te starten. Ze namen een ervaren IT’er in dienst en trokken met het eerste prototype naar enkele klanten. De Clercq: “Ze liepen meteen warm voor het idee. We merkten wel dat de uitwerking op straatniveau tijd vergde. In veel steden zijn er straten waarin verschillende parkeerzones gelden. Bovendien hebben sommige mensen voor bepaalde zones een bewonerskaart. Daarom hebben we de tijd genomen om ons product samen met die initiële klanten op punt te zetten. Nu draait onze app al zo’n halfjaar zonder fouten.”

Intussen telt Parkd dertien werknemers, onder wie negen IT’ers. “We hebben meteen fors in IT geïnvesteerd en niet meteen in sales”, vertelt Dheedene. “Dat was een bewuste keuze. We wilden een fundament leggen dat voldoende flexibiliteit zou toelaten.”

Rendabel in 2020

Parkd won met zijn parkeersoftware in 2017 de Fleet Europe Award in de categorie Smart Mobility Start-Up. Zijn klanten betalen maandelijks 5 euro abonnementsgeld per wagen. Dat tarief daalt naargelang de grootte van de vloot. “Omdat onze software voor een besparing van 20 procent zorgt, verdienen die servicekosten zich snel terug”, zegt De Clercq. Voorlopig schrijft Parkd nog rode cijfers, maar tegen eind volgend jaar zou volgens de oprichters het break-evenpunt in zicht zijn.

In Nederland heeft Parkd al een landelijke dekking. In ons land zijn bijna twintig steden gekoppeld aan de app, waaronder Brussel, Gent en Antwerpen. “In Nederland gaat het sneller omdat de steden er zich verenigen voor zulke contracten”, zegt De Clercq. “In België moet je stad per stad werken.”

Concurrentie ondervindt Parkd van andere parkeerapplicaties. Die zijn niet geautomatiseerd, maar hebben meestal wel een strategische groep als aandeelhouder. Voor 4411 is dat BeMobile-Proximus; voor Parkmobile is dat de BMW-groep en voor PayByPhone is dat Volkswagen. “Allemaal volgen ze ons met argusogen”, zegt Dheedene.

Nieuwe segmenten

Parkd profileert zich als een provider van parkeerbetalingen voor connected cars. Om de applicatie te laten werken, moeten de wagens een verbinding kunnen maken met het internet. Het aantal wagens met zo’n connectie zal de komende jaren toenemen. “We geloven dat de komende vijf jaar zowat iedereen overstapt op automatische parkeerbetalingen”, zegt De Clercq. “Waarom zou iemand nog naar een parkeerautomaat lopen als het ook anders kan?”

Het ondernemersduo houdt zich voorlopig niet bezig met extra mogelijkheden, zoals het verzamelen van andere data via dezelfde connectie. “We geloven heel erg in het idee van één ding doen en daarin de beste zijn”, zegt Dheedene. “We willen geen kerstboom worden met te veel kerstballen.”

Er is nog groeimarge in nieuwe marktsegmenten. Nu focust Parkd uitsluitend op het b2b-segment. Er is een groeiende interesse van de autoverhuurbedrijven en de leasingmarkt. Sinds 2018 hebben de meeste nieuwe automodellen bovendien een SIM-kaart. Dat opent op termijn perspectieven in de consumentenmarkt.

Partner Content