Zó moet het

Xeikon en VMS-Keytrade, de twee winnaars van de jaarlijkse e-Awards die Trends uitreikt, zijn respectievelijk jong en piepjong. Maar ze weten hoe ze het internet naar hun hand moeten zetten.

Een prijs uitreiken aan een bedrijf uit de e-business blijft een delicate zaak omdat de sector nog zo jong is. De meeste initiatieven zijn amper meer dan een jaar oud en hebben vaak nog te kampen met kinderziekten die enkel door ervaring opgelost raken. Vorig jaar, bij de eerste editie van de e-Awards – een organisatie van Trends en zijn Franstalige zuster Trends-Tendances – besloot de jury uiteindelijk geen prijzen uit te reiken, maar wel een aantal ‘runners-up’ aan te duiden als aanmoediging voor interessante initiatieven.

Wat de e-Awards 2000 betreft, heeft de jury besloten een prijs toe te kennen aan twee ondernemingen: Xeikon in de categorie business-to-business en VMS-Keytrade in de categorie business-to-consumer.

Tweemaal hightech.

Beide Belgische bedrijven staan op de beurs genoteerd, Xeikon op Nasdaq, VMS-Keytrade op Euro.NM. Allebei hebben ze op het web al solide en beproefde zaken gerealiseerd. Voor Xeikon gaat het daarbij om de bestelling van slijtdelen en verbruiksgoederen. De Antwerpse onderneming, opgericht in 1988, is een van de belangrijkste producenten ter wereld van digitale druksystemen. De toestellen bieden de mogelijkheid om kleine hoeveelheden documenten in kleur te produceren, zoals brochures, nieuwsbrieven en visitekaartjes. Van het ene tot het andere exemplaar zijn daarbij zelfs varianten mogelijk.

Ook VMS-Keytrade, in 1998 opgestart, is op technologie gebouwd. VMS-Keytrade heeft zich daarbij erg bedreven getoond. Terwijl aanvankelijk de sites voor de aankoop van aandelen in de eerste plaats mikten op transacties via de Brusselse beurs, richtte VMS-Keytrade zich op de aankoop in real time op de veel aantrekkelijker Amerikaanse Nasdaq. Daarna volgden de aandelenmarkten van New York, Brussel, Parijs, Easdaq, Amsterdam, Frankfurt, Amex en OTC.

Naamsbekendheid.

De tweede succesvolle stap werd gezet met de beursgang eind 1999, één jaar na het begin van de activiteiten. “We hadden niet zozeer geld nodig, want we waren rendabel,” zegt gedelegeerd bestuurder Jean-Guillaume Zurstrassen. “Het was ons vooral om de naamsbekendheid te doen. We hadden nog niet hetzelfde imago als de banken.”

De resultaten bleven niet uit. De onderneming telt nu meer dan 16.000 actieve klanten. Bovendien heeft het aandeel van VMS-Keytrade het zeldzame kenmerk – zeker vergeleken met recente beursintroducties – dat het sinds de uitgifte sterk gestegen is (1442 frank op 14 september tegenover 504 frank bij de uitgifte). De omzet stijgt inmiddels spectaculair: van 94,1 miljoen frank in 1999 naar een verwachte 887,5 miljoen frank dit jaar. Het is niet uitgesloten dat er dit jaar winst gemaakt wordt of een licht verlies ten gevolge van projecten die in het buitenland lopen.

Toneraangevend.

Xeikon verkoopt zijn systemen zowat overal ter wereld via een netwerk van verdelers. Zoals alle producenten van printers, haalt het bedrijf ook een deel van zijn inkomsten uit verbruiksgoederen zoals toners. In totaal is een derde van het verkoopcijfer (201 miljoen dollar voor de eerste acht maanden van 1999) afkomstig van de commercialisering van onderhouds- en slijtproducten. Sinds het einde van 1999 biedt Xeikon de mogelijkheid om die producten via het internet te bestellen bij zijn dealers. Voorlopig kan dat alleen in Europa. De resultaten zijn veelzeggend: meer dan 20% van de verkoop van dergelijke producten loopt al via dat kanaal.

Het on-linebestelsysteem is sterk geïntegreerd met de ERP-programma’s van SAP, die zorgen voor de verwerking van de gegevensstromen (zie ook blz. 106). Wanneer een dealer een onderdeel bestelt dat niet in voorraad is, wordt hij op de hoogte gebracht van de levertijd van de leverancier van Xeikon. De verwerking van de levering gebeurt via een logistiek platform dat door koeriersbedrijf TNT wordt beheerd.

De e-Awards worden georganiseerd in samenwerking met PricewaterhouseCoopers, Stichting Marketing en Ericsson.

Inlichtingen: www.trends.be

r.v.a.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content