Tesla ziet winst fors dalen, maar aandelenkoers stijgen: ‘Net bitcoin’
Tesla blijft een anomalie op de beurs. De nettowinst van de elektrischewagenfabrikant zakte met 53 procent ten opzichte van 2023, de marges daalden en de autoverkoop ging voor het eerst in tien jaar achteruit. Ondanks het tegenvallende rapport schiet het aandeel Tesla bij de opening van de New Yorkse beurs 2,7 procent hoger.
Tesla blijft een schoolvoorbeeld van hoe beleggerssentiment en speculatie soms zwaarder doorwegen dan klassieke waarderingscriteria, oppert Wim Lewi, senior analist bij KBC Securities. “Uiteindelijk wordt zo’n aandeel net bitcoin, een meme stock. Vraag en aanbod bepalen de prijs”, klinkt het. “Tesla kon een herwaardering doen van zijn bitcoinreserves, en daar kwam 600 miljoen dollar uit. Dat trekt dan ook beleggers aan. Maar het fundamentele probleem blijft: op een bepaald moment moet je winst maken.”
Patrick Casselman (BNP Paribas Fortis) stelt de vraag die veel analisten zich stellen: “Hoe verklaar je dat Tesla tegen meer dan honderd keer de winst noteert, terwijl de meeste autobouwers op vijf à zes keer de winst staan? Het is de laagst gewaardeerde sector, maar Tesla is een van de duurste aandelen op de beurs.”
“Tesla sprak over hernieuwde groei, maar zonder concrete doelstellingen, terwijl Musk eerder een stijging van 20 à 30 procent voorspelde”, zegt Dan Levy (Barclays) in Financial Times. “Het vierde kwartaal bracht het aandeel terug naar de realiteit, na een periode waarin de koers steeds meer losraakte van de onderliggende cijfers.”
Prijsverlagingen
Tesla verkocht in 2024 1,79 miljoen auto’s, een lichte daling ten opzichte van een jaar eerder. Om competitief te blijven, verlaagde het de prijzen, wat de marges onder druk zette. De operationele marge zakte naar 6,2 procent, tegenover 8,2 procent een jaar eerder.
“Als je prijzen moet verlagen, heeft dat ook effect op de marges”, zegt Casselman. “Tesla heeft een relatief zwak jaar gehad, met voor het eerst minder verkoop. En toch blijft het aandeel op een waardering van meer dan honderd keer de winst staan.”
BMW en Mercedes hanteren een andere aanpak: ze houden hun prijzen stabiel en richten zich op het premiumsegment om hun marges te beschermen. Tesla kiest voor een bredere strategie. “Met 1,8 miljoen verkochte auto’s komt Tesla stilaan in de buurt van BMW of Mercedes, die rond de 2,5 miljoen auto’s per jaar zitten”, zegt Casselman. “Maar dan bereik je misschien toch wel een saturatiepunt in het premiumsegment. Als ze willen blijven groeien, moeten ze opschuiven naar een segment van goedkopere auto’s.”
Veel beloftes
Tesla verhoogde zijn AI-uitgaven fors. Het kapitaalbudget steeg met 21 procent naar 2,8 miljard dollar, mede door investeringen in een gigantisch AI-trainingscluster met 50.000 Nvidia H100-chips. Musk is overtuigd van Tesla’s voorsprong: “Er is geen bedrijf ter wereld dat zo goed is in real-world AI als Tesla. Ik zou een gigantische telescoop nodig hebben om het nummer twee te zien.”
‘Beleggers zien Tesla als een techbedrijf, maar het is nog steeds grotendeels een autobouwer’
Patrick Casselman (BNP Paribas Fortis)
Maar analisten blijven sceptisch. Tesla’s omzet blijft voor 80 procent afhangen van zijn autoverkoop. AI en robotica zijn voorlopig geen inkomstenbronnen. Volgens Lewi is Tesla helemaal niet de leider in autonome wagens die het zegt te zijn: “Ze beginnen nu pas met licenties aanvragen en testritten in Texas, terwijl Waymo en Chinese concurrenten al operationeel zijn. En zelfs daar loopt het niet van een leien dakje. Musk beweert dat hij met camera’s even ver komt als LiDAR-gebaseerde systemen, maar ik vrees dat hij extra hardware zal nodig hebben. Dat is duur. Dat maakt de auto complexer.” LiDAR – of: Light Detection and Ranging – is een technologie die met behulp van laserpulsen de afstand tot objecten in de omgeving meet. Ze wordt door velen in de industrie beschouwd als nauwkeuriger voor het detecteren van objecten en het navigeren in verschillende omgevingen.
Musk belooft dat Tesla in juni 2025 tests start met zelfrijdende taxi’s in Texas. “Dat horen we elk jaar opnieuw”, zegt Lewi. “Dan springen een paar analisten op CNBC erop en zeggen dat de regulering Tesla zal helpen omdat Musk de beste vriend is van Trump. Maar dit moet echt meezitten.”
Politieke risico’s
Musk is niet alleen ondernemer, maar tegenwoordig ook een een politieke scherpslijper. Hij speelde een sleutelrol in Trumps herverkiezingscampagne en heeft nu een adviesfunctie bij de Amerikaanse overheid. Recentelijk sprak hij zijn steun uit voor de rechtspopulistische Duitse partij AfD.
“Sinds de verkiezingscampagne is Musk vrij radicaal politieke uitspraken beginnen doen”, zegt Casselman. “De vraag is of dat een impact zal hebben op de verkoop van Tesla’s. Niet iedere autokoper zal het eens zijn met zijn extreemrechtse sympathieën.”
Tegelijk brengt Trumps beleid risico’s met zich. Hij wil de federale subsidies voor elektrische wagens schrappen, een maatregel die Tesla rechtstreeks raakt. Lewi ziet verschillende onzekerheden: “Het afschaffen van subsidies is een serieuze aderlating voor Tesla, dat helpt hen niet. Musk assembleert in Amerika, maar met buitenlandse componenten zoals batterijonderdelen. Als daar extra taksen op komen, gaat hij dat ook voelen. Bovendien moet het Congres deze maatregelen nog goedkeuren, dus het is allerminst duidelijk of Trumps beleid Tesla uiteindelijk meer schaadt dan helpt.”
Los van de realiteit?
Tesla’s marktwaarde van 1,22 biljoen dollar is aanzienlijk meer dan de gecombineerde waarde van Toyota, Volkswagen, Daimler, General Motors en Ford. Voor beleggers blijft de hoop op een technologische doorbraak het sterkste argument.
“Je moet daarin willen geloven”, zegt Lewi. “Dat Tesla binnen tien jaar alle werknemers in de wereld vervangt door robots. Als dat gebeurt, kan je zeggen dat Tesla geen autobedrijf is. Maar tot die tijd blijft dit aandeel vooral een hype.”
Casselman ziet hetzelfde mechanisme aan het werk: “Beleggers zien Tesla als een techbedrijf, maar het is nog steeds grotendeels een autobouwer”, betoogt hij. “80 procent van de inkomsten komt uit autoverkoop. Die perceptiekloof verklaart waarom de koers zo hoog staat.”
Kwartaalcijfers Tesla (Q4 2024)
Omzet: 25,7 miljard dollar (+2 procent), onder de verwachte 27,2 miljard dollar
Nettowinst: 2,3 miljard dollar (-71 procent), door wegvallen belastingvoordeel
Winst per aandeel: 0,73 dollar (vs. prognose 0,77 dollar), incl. 0,20 dollar uit bitcoinherwaardering
Geleverde voertuigen: 495.570, onder de doelstelling van 500.000 – 510.000
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier