Werk aan de winkel voor bedrijven op weg naar duurzaamheid
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Ieder moet zijn steentje bijdragen om van de wereld een betere plek te maken. Het mag soft klinken, maar de Sustainable Development Goals, die de Verenigde Naties hebben geformuleerd, zijn ambitieuze doelstellingen. Tegen 2030 moet duurzame ontwikkeling de norm zijn. Ook ons land heeft deze agenda onderschreven en moet aan de slag.
Het is niet de eerste keer dat vanuit de Verenigde Naties initiatief wordt genomen om een globale agenda voor duurzame ontwikkeling te promoten. In 2000 kwamen de Millenniumdoelstellingen tot stand, voor een periode die afliep in 2015. De focus lag toen op het bannen van wereldwijde armoede.
17 doelstellingen voor duurzame ontwikkeling
Sinds 1 januari 2016 hebben de Millenniumdoelstellingen een opvolger: de Sustainable Development Goals (SDG’s). De Verenigde Naties hebben 17 ambitieuze doelstellingen gedefinieerd die tegen 2030 wereldwijd tot een duurzamere ontwikkeling moeten leiden. “193 landen van de VN hebben deze agenda ondertekend en zullen dus eigen acties ontwikkelen om de doelstellingen te halen”, licht Peter Wollaert, algemeen directeur van Cifal Flanders toe.
“Het gaat over vrede en veiligheid, armoede- en hongerbestrijding, milieuzorg, industriële innovatie en waardig werk, en brede internationale partnerships om tot duurzame ontwikkeling te komen in de meest ruime zin van het woord.”
De diverse overheden hebben hun deel te doen, net als het middenveld.
Verantwoordelijkheid voor bedrijven
Ook voor België ligt er werk op de plank. Peter Wollaert: “De diverse overheden hebben hun deel te doen, net als het middenveld. Denk maar aan de organisaties voor ontwikkelingssamenwerking. Maar evenzeer is er werk aan de winkel voor het bedrijfsleven. Het stimuleren van innovatie, verantwoord produceren en consumeren, goed bestuur en anti-corruptiemaatregelen, de hele klimaatagenda… op al die vlakken kunnen bedrijven een belangrijke bijdrage leveren.”
Lees ook: BNP Paribas Fortis: “Wij willen een positieve impact hebben”
Bedrijven kunnen verschillende acties ondernemen. “Als vennootschap billijke belastingen betalen, bijvoorbeeld. Of de principes toepassen van corporate governance”, legt Wollaert uit. “Uiteraard hoort er ook een duurzaam energie- en waterverbruik bij, samenwerken met sociale economie en inzetten op een diversiteitsbeleid. Ook acties in het kader van circulaire economie zijn een stap vooruit. En een effectieve klachtenbehandeling voor klanten of een ethische code dragen zeker ook bij tot duurzame ontwikkeling.”