Wat kunnen ondernemers op eBay doen?
De populaire veilingsite eBay creëerde onlangs een aparte website voor ondernemers die hun producten willen aanbieden. Bovendien werd er een samenwerkingsakkoord afgesloten met De Post en zorgt ook een Brusselse firma voor verzendingen. Hoe kunt u hier voordeel uit halen?
Bij de particuliere surfer is eBay allang ingeburgerd als de onlineveiling bij uitstek. Maar ook steeds meer kmo’s zien in zulke veilingsites een interessant kanaal om consumenten of andere bedrijven te bereiken. Bijvoorbeeld om snel van hun voorraadoverschot af te raken. Op de vertrouwde eBaywebsite (www.ebay.be) bestond de professionele categorie ‘Business & Industrie’ al, met tal van subrubrieken zoals ‘Kantoor & Zakelijk’, ‘Over te laten’ en ‘Verpakking & Verzending’.
Toch heeft de Belgische eBayvestiging nu ook een specifieke website gelanceerd om gebruikers uit de bedrijfswereld aan te trekken (pages.benl.ebay.be/ondernemen). Een bedrijf kan er een ‘zakelijke account’ openen in plaats van een traditionele ‘privé-account’.
Wat zijn daar de voordelen van? “Met een zakelijke account kan een bedrijf makkelijk restpartijen en overstock in cash omzetten,” zegt Peter Burin, pr-manager van eBay Belgium. “En dat alles zonder opstartkosten. Hiermee bereik je meer dan een miljoen potentiële kopers in België en meer dan 168 miljoen kopers wereldwijd. Ter illustratie: tijdens de duur van een gemiddelde aanbieding – tien dagen – ontvangt de website meer bezoekers dan de Nieuwstraat van Brussel in een hele maand.”
Andere voordelen: er worden facturen opgemaakt, er wordt rekening gehouden met de btw-verplichtingen en het teruggavebeleid en de algemene voorwaarden worden toegelicht. Goede informatie over de wettelijke en fiscale implicaties van internationaal verkopen via eBay ontbreekt echter. De plaatsingskosten voor een aanbieding zijn dezelfde als voor een privéaccount: van 0,1 tot 2 euro, afhankelijk van de vraagprijs. Daarnaast betaalt u ook een commissie: die ligt tussen 1,5 en 5 % bij verkoop.
Als professionele verkoper kunt u bovendien een beroep doen op enkele extra diensten. U kunt bijvoorbeeld op eBay een eigen webwinkel opzetten waar goederen ofwel geveild, ofwel voor een vaste prijs verkocht kunnen worden. Peter Burin: “Dat kost 1,95 euro per maand, en de eerste dertig dagen kan het zelfs gratis. Momenteel krijg je daarbovenop één jaar gratis een eigen webdomein dat automatisch naar de eBaywinkel doorverwijst. Enige kennis van een programmeertaal als HTML is niet vereist. Bovendien worden er heel wat tools ter beschikking gesteld die ondernemers toelaten om hun efficiëntie te verhogen. Zo is er de Turbo Lister, die het opmaken van de aanbiedingen versnelt en vergemakkelijkt. Of de Selling Manager, die zorgt voor een makkelijker beheer van verkochte objecten en het klantenbestand.”
Bescherming van kopers en verkopers
Luc Torreele uit Bergen startte onlangs zijn eigen Peonys Shop op, een webwinkel op eBay die juwelen aanbiedt. Op termijn is hij van plan om zijn activiteiten te verruimen door onder meer decoratieartikelen aan het gamma toe te voegen. Momenteel mag hij rekenen op een gemiddelde van honderd verkopen per maand, maar voor een jaaroverzicht is zijn winkel nog te pril.
“Om een webwinkel succesvol uit te bouwen, zijn goede marketing en publiciteit absolute vereisten,” zegt Torreele. “En daar heeft eBay al voor gezorgd, dankzij de intussen al tienjarige aanwezigheid op de Belgische markt. Bovendien zorgt het interne controlesysteem voor een goede bescherming van kopers én verkopers. Ook handig is dat eBay steeds terugkeert bij de grote zoekmotoren zoals Yahoo! en Google. Wie dus als zoekterm ‘juwelen’ intikt, vindt een link naar de relevante eBaywinkels tussen de zoekresultaten.”
Torreele is ook enthousiast over de cursussen die eBay geregeld organiseert voor professionele verkopers. “Hier krijgen we tips om onze commerciële activiteit beter te ontwikkelen, te beheren en te laten renderen.”
Ook Tine Van Belle uit Nevele opende anderhalf jaar geleden een webwinkel op eBay: Quality Parts Online PC Shop. Samen met haar man – de technicus – verkoopt ze computeronderdelen en gadgets. Momenteel onderhandelt ze zelfs met een Belgische fabrikant die lederen en rieten spullen in het oosten produceert om zijn overstock via eBay te verkopen.
“Het grote voordeel van zo’n webwinkel is dat de aanbiedingskosten voor je items erg laag liggen,” zegt ze. “Maar vooral belangrijk is dat het heel wat goedkoper en makkelijker is dan een eigen webshop opzetten. Dure reclame, HTML-kennis en ingewikkelde en dure software zijn niet langer nodig. Het is overigens de gewoonte dat de koper eerst betaalt, pas dan worden de goederen verstuurd. Wie zich daaraan houdt, loopt weinig risico.” Tine Van Belle werkt trouwens aan een boek over succesvol ondernemen op eBay. Daarin geeft ze een aantal concrete tips: “Voor wie nog nooit online gehandeld heeft, is eBay de ideale plaats om de knepen van het vak te leren. Maar net als in het ‘echte’ zakenleven geldt dat je moet weten waarmee je bezig bent.”
DropStore regelt alles
In 2005 werd ook een DropStore (www.dropstore.be) opgestart: een fysiek punt in het Brusselse waar je spullen kan afleveren. Het gaat om een privé-initiatief dat handig gebruikmaakt van eBay. Naar Amerikaans voorbeeld zorgt DropStore namelijk voor het hele veilproces (foto’s nemen, op eBay plaatsen…). De opvolging kan te allen tijde online. Ook de betaling, de verpakking en de verzending worden afgehandeld door DropStore.
“Het komt erop neer dat de verkoper een object bij ons dropt en daarna alleen op zijn centen moet wachten,” zegt initiatiefnemer Frederik Van Passel. “Er gebeurt wel een selectie op het moment dat de klant zijn product bij ons aanbiedt. De minimumwaarde moet bijvoorbeeld 50 euro bedragen. In overleg met de klant werken we dan een verkoopstrategie uit. Door onze ervaring kunnen we de verkoopprijs doorgaans met precisie benaderen.”
Voor deze service betaalt die klant wel een aanzienlijk commissieloon: tussen 24 en 40 % van de verkoopprijs. Hoe hoger de prijs, hoe lager de commissie. Dat percentage is ook afhankelijk van de wensen van de klant. Van Passel: “Als hij vraagt om alle vertrouwelijke gegevens te verwijderen, wordt dat in rekening gebracht. Wil hij dat de goederen op zondagochtend om zeven uur worden opgepikt, dan wordt dat eveneens verrekend.”
Roel Van Espen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier