VT Viert ?

Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur Trends

VT4 wordt een cruciale pijler onder de toekomst van de Amerikaanse moedermaatschappij SBS. Beleggerskringen in de VS volgen daarom de jonge tv-omroep met argusogen. Vorige dinsdag kregen ze de cijfers onder de neus.

Locatie : New York.

Hoe sterk staat VT4 ? Hoe goed of slecht doet de jonge tv-omroep het in Vlaanderen ? Wie dat wil weten, moet in de VS wezen. Want Scandinavian Broadcasting System (SBS) de moedermaatschappij van VT4 is er sinds ’93 op de Nasdaq-beurs genoteerd. En vorige dinsdag gaf het zijn derde kwartaalcijfers vrij aan de financiële pers. Ook de resultaten van VT4 passeerden open en bloot de revue.

VT4 boekte, zo blijkt, in de periode februari tot en met september ’95 een bescheiden omzet van 195 miljoen frank (6,7 miljoen dollar). De operationele kosten liepen op tot 685 miljoen frank (23,6 miljoen dollar) en het operationeel verlies bedroeg 520 miljoen frank (17,9 miljoen dollar).

In cash flow uitgedrukt, staat VT4 na 8 maanden aktiviteit voor bijna 490 miljoen frank (of 16,8 miljoen dollar) in het rood en was het in de eerste drie kwartalen verantwoordelijk voor 52 % van de totale negatieve cash flow van SBS.

De opstart van de Vlaamse zender laat dus, op z’n zachtst gezegd, sporen na. Voeg daarbij de kapitaalintensieve lancering van SBS6 deze zomer in Nederland 231 miljoen frank negatieve cash flow (7,9 miljoen dollar) én de teleurstellende resultaten van SBS in Skandinavië (zie verder) en de zaak is duidelijk. Het welslagen van de SBS-zenders in Vlaanderen en Nederland wordt een cruciale wissel op de toekomst van de hele groep.

Direkteur Europa van SBS, Freddy Thyes relativeert. “We leven niet alleen op VT4 en SBS6. We weten perfekt wat we doen en zijn volledig on target, ” zegt hij. Ook de analisten op de Nasdaq geven het SBS-aandeel het nodige krediet. “Kopen” advizeert Melissa Cook van Prudential Securities in een recent rapport (dd. 14 nov.) aan haar klanten, al laat ze niet na te wijzen op de hoge intrinsieke risico’s.

CASH FLOW.

SBS bewees in de voorbije vijf jaar al dat het in staat is om jonge, nichegerichte tv-stations om te kneden tot rendabele ondernemingen : in ’94 leverden de operaties in Denemarken, Noorwegen en Zweden zo’n 10,5 miljoen dollar aan cash flow op. Oprichter Harry Evans Sloan (46 j.) bewees ook dat hij partners en middelen voor zijn groep weet bijeen te brengen. Zo slaagde hij erin aan mediagigant Capital Cities/ABC 23 % van de SBS-aandelen te verkopen. En recent realizeerde hij een aantrekkelijke deal met Viacom en dochter Paramount : 4 miljoen SBS-warrants in ruil voor een tien jaar lange, onbeperkte toegang tot hun filmbiblioteek.

Deze zomer lukte SBS ook een suksesvolle uitgifte van 155 miljoen dollar (4,3 miljard frank) aan konverteerbare obligaties. Het geld spekte de oorlogskas onder meer voor een bod op de Britse Channel 5-licentie en stuwde het vertrouwen van de analisten de hoogte in. Toen kort daarop Walt Disney Company zijn fusieplannen met Capital Cities/ABC bekend maakte, kon het optimisme van de beleggers over het SBS-aandeel niet meer stuk.

Zo leek het. Want dit jaar vallen de resultaten van SBS in Skandinavië ronduit tegen. In zoverre zelfs dat Prudential Securities zijn prognoses voor deze regio van de groep flink heeft moeten terugschroeven : van 12 miljoen dollar cash flow naar 7 miljoen in ’95 (of van een stijging van 14 % tegenover ’94, naar een daling met 33 %). Ook de voorspelde omzet werd aangepast : van 75 miljoen dollar naar 70 miljoen.

Prudential treedt op als market maker van de SBS-aandelen op de Nasdaq. De korrektie van deze investeringsbankier is een niet onbelangrijk signaal. Freddy Thyes wil als kommentaar enkel dit kwijt : “De terugval aan inkomsten in Skandinavië is te wijten aan de hevige konkurrentie met tv-zenders zoals TV4, zowat de VTM van Zweden. We werken er nu aan een turn around en hebben het management verstevigd. “

En Skandinavië is niet het enige minpunt. In Groot-Brittannië greep SBS zopas naast de licentie voor Channel 5. Het consortium waarvan SBS (voor 30 %) deel uitmaakte, deed het hoogste bod maar werd als onvoldoende “Brits” beschouwd. Een spijtige zaak. Zelfs Michael Eisner, topman van Disney, stak niet onder stoelen of banken dat de Britse licentie voor Capital Cities/ABC en SBS een belangrijke groei kon opleveren. “Toegegeven, Groot-Brittannië is een grote markt. Maar wie zegt dat we daar geen jaren aan een stuk verliezen zouden hebben geleden ? ” verdedigt Thyes zich. “De kompetitie met de BBC’s, ITV, Channel 4, Sky News en de betaal-tv’s is er immens groot. “

KABEL.

Het gevolg van die recente tegenvallers is dat Nasdaq-analisten hun aandacht nu meer dan ooit op VT4 en SBS6 zijn gaan toespitsen. Zij schermen daarbij vooral met het volgende argument : de kabelpenetratie in België en Nederland 90 % en meer ligt stukken hoger dan in Skandinavië en biedt dus een groter potentieel. Dankzij de opstart van VT4 en SBS6 dreef SBS zijn tv-bereik in één klap gevoelig op van 4,1 miljoen huishoudens tot 12,1 miljoen, wat neerkomt op een stijging in kijkersbereik van 18,3 miljoen naar 44,5 miljoen en een schaalvergroting in de reklamemarkt van 700 miljoen dollar naar 1,6 miljard dollar, zo schrijft Melissa Cook.

Een gunstig koersverloop van 57 dollar per SBS-aandeel in ’96 en 71 dollar in ’97 (tegenover 23 dollar vandaag) wordt in Nasdaq-kringen nog steeds haalbaar geacht, tenminste als de zware investeringen op de Vlaamse en Nederlandse markt de verwachte resultaten opleveren. Dennis Leibowitz, analist voor Donaldson, Lufkin & Jenrette (dat ook SBS-aandelen verhandelt), schat de totale opstartverliezen voor VT4 en SBS6 in ’95 op 1,4 miljard frank (49 à 50 miljoen dollar). In ’96 zouden die verliezen moeten dalen tot 30 miljoen dollar. En vanaf ’97 wordt voor beide tv-zenders break-even of een positieve cash flow verwacht dus vanaf het derde werkingsjaar.

Zijn dit realistische vooruitzichten voor VT4 ? Carlo Gepts, algemeen manager, is zelfzeker : “Ons kijkcijferaandeel voor halverwege november is al 11,21 % (zie grafiek nvdr). En de reklame-inkomsten blijven niet meer achter. Voor ’95 is 800 à 900 miljoen frank bruto-inkomsten ons streefdoel. Nettobedragen geef ik je niet, die zul je trouwens van geen enkel tv-station krijgen. ” Maar praktisch gezien gaat normalerwijs 40 % van de bruto-ontvangsten op aan kortingen, kommissies en kompensaties allerhande, dus mogen we stellen dat VT4 netto dit jaar mikt op zo’n 550 miljoen frank aan reklame-inkomsten.

De helft van dit bedrag moet nog effektief binnenstromen. Recente cijfers van MediaMark tonen immers aan dat VT4 in de periode februari-september 404 miljoen frank bruto (dus netto wellicht 240 miljoen) aan reklamebestedingen binnen kreeg. Specialisten uit de reklamesektor achten dit niet onhaalbaar. Zegt Koenraad Deridder van het mediaplannings- en verkoopbureau Universal Media : “Voor de maanden die VT4 dit jaar nog voor de boeg heeft, zijn al een heel aantal reklameblokken uitverkocht. ” Roeland Godefroid van Omnimedia is evenzeer optimist. “VT4 evolueert uitstekend, ” zegt hij.

VT4 mikt op de kijkersdoelgroep 15- tot 45-jarigen, en lijkt daar niet slecht in te scoren. Cruciaal voor een adverteerder, want voor hem is niet de hoeveelheid kijkers in het algemeen maar wel het aantal dat een tv-zender in een bepaalde doelgroep bereikt doorslaggevend.

Een interessant criterium in die zin is de 21.200 frank maximale GRP-kost die VT4 aan zijn adverteerders garandeert. Koenraad Deridder legt uit : “VT4 waarborgt zijn adverteerders dat zij niet meer dan 21.200 frank maandelijks aan reklame moeten besteden per gross rating point (d.w.z. om 1 % van de doelgroep, in dit geval de kijkers boven 15 jaar te bereiken nvdr). Vandaag schommelt die GRP-kost rond de 15.000 à 16.000 frank, terwijl die in het voorjaar nog op 30.000 frank lag omdat VT4 toen te weinig kijkers bereikte. “

Blijven tenslotte nog de slaagkansen van SBS6. Onderzoek wees uit dat de Nederlandse kabelabonnee (inzake tv-aanbod) dicht tegen het verzadigingspunt aanleunt. Verklaart dit de voorlopig mindere resultaten van SBS6 ? Freddy Thyes, in zijn wiek geschoten : “Hoe kun je een station dat nog in de kinderschoenen staat, al beoordelen ? We blijven beneden de geplande kosten en de reklamebestedingen zijn naar verwachting. We hielden rekening met 3 % van de kijkersmarkt, en hebben 4 %. Wie dus zegt dat SBS6 aan het zieltogen is, verstaat niets van tv maken. “

JOZEF VANGELDER

PIET DEPUYDT

CARLO GEPTS (VT4) “Reklame-inkomsten blijven niet meer achter op ons marktaandeel. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content