Van Hool is failliet verklaard, ruim 1.500 banen verdwijnen: ‘Dit is echt wel tekenend voor onze industrie’
Busbouwer Van Hool is officieel failliet verklaard. Dat meldt het bedrijf. Het wordt overgenomen door de Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse trailerbouwer Schmitz Cargobull. Er gaan wel meer banen verloren dan eerst werd verwacht. 650 tot 950 mensen zullen hun werk kunnen behouden.
Busbouwer Van Hool werd door de ondernemingsrechtbank van Mechelen failliet verklaard. Het bedrijf had vrijdagmiddag het faillissement aangevraagd. Maandagmorgen om 11 uur volgde daarop een bijzondere ondernemingsraad in verband met de overnemers van de busbouwer.
Er is een college van curatoren aangesteld om het faillissement van Van Hool te begeleiden. De curatoren hebben een bindend bod ontvangen van VDL Groep (autocars en bussen) en GRW, een partnerbedrijf van Schmitz-Cargobull (opleggers). VDL is een Nederlandse busbouwer die al een fabriek heeft in ons land. Het bedrijf neemt Van Hool over samen met het Duitse Schmitz Cargobull. Zij waren de enige overgebleven kandidaten om het busbedrijf van Koningshooikt te redden.
“Deze bindende biedingen zijn de basis voor definitieve overeenkomsten die op zeer korte termijn kunnen gesloten worden”, aldus woordvoerder Snauwaert.
VDL Groep zou de bus- en touringcaractiviteiten van Van Hool overnemen, terwijl GRW verantwoordelijk zou zijn voor de industriële voertuigen. “De definitieve overeenkomsten kunnen op heel korte termijn leiden tot een doorstart van de activiteiten en daar is een tewerkstelling van 650 à 950 medewerkers voorzien, met mogelijkheden voor groei op langere termijn.”
De komende weken moet er door de overnemende partijen meer duidelijkheid gegeven worden. Bij Van Hool spreken ze van “een intensief proces”, mede “door het uitblijven van een oplossing van de familiale erfrechtelijke situatie” (lees meer).
Update: Maandagavond raakte bekend dat zakenman Guido Dumarey een nieuw bod heeft uitgebracht op Van Hool. Vorige week had Dumarey zich nog teruggetrokken als kandidaat-overnemer.
‘Teleurstellend resultaat’
De vakbonden spreken van een “teleurstellend resultaat”. Op 15 en 16 april volgt er een lokale infosessie over die ontslagen. “Eerst krijgt iedereen een C4. Op korte termijn zullen de overnemers de sollicitaties opstarten”; aldus de bonden. Nog volgens de bonden was Filip Van Hool niet aanwezig op de bijzondere ondernemingsraad.
Met het faillissement van Van Hool komt een einde aan een toonaangevend bedrijf in de Vlaamse maakindustrie. Volgens de busbouwer zijn vooral externe factoren zoals de impact van het coronavirus, wereldwijde toeleveringsproblemen, sterke inflatie en hoge energiekosten de voornaamste factoren voor de teloorgang.
Reacties van Voka en premier De Croo
Volgens werkgeversorganisatie Voka is het faillissement van Van Hool “meer dan een spijtig familiedrama”. Dat zei gedelegeerd bestuurder Hans Maertens tegenover Trends-Kanaal Z. “Dit is echt wel tekenend voor onze industrie. We moeten ons de vraag stellen wat we nog willen aan industrie.” Bekijk hier:
Federaal eerste minister Alexander De Croo wil dat er snel duidelijkheid komt voor de mensen die hun job bij Van Hool verliezen, zo reageerde hij voor onze camera’s. “We hebben nog steeds een arbeidsmarkt met zeer veel vraag naar mensen die ervaring hebben, die dat niveau van opleiding hebben.” Bekijk hier:
Waarborgen en opleidingssteun
“De doorstart is nu in handen van de curator, maar met de VDL Groep en Schmitz Cargobull zijn twee sterke industriële spelers gevonden die de site in Koningshooikt een toekomst kunnen geven”, zegt Vlaams minister van Werk Jo Brouns maandagmiddag in een reactie aan Belga.
“Ik wil in de eerste plaats mijn steun uitdrukken aan de getroffen werknemers en hun gezinnen”, zegt Brouns. “Hoewel dit faillissement onvermijdelijk was geworden, blijft dit een zware klap. Vanaf vandaag kunnen alle werknemers rekenen op de begeleiding van VDAB. Dat gaat in de eerste plaats over outplacementbegeleiding, maar ze kunnen ook gratis opleidingen volgen. Samen met VDAB en haar partners zal ik het verdere verloop nauwgezet opvolgen en zullen we alles doen wat mogelijk is om de getroffen werknemers te begeleiden naar een nieuwe job.”
Ontwrichte zone
Ook Voka stelt dat er een regioplan nodig is om de economische klap op te vangen na het faillissement bij Van Hool. “We vragen aan de Vlaamse en federale regering om snel de bestaande ‘ontwrichte zone’ te verlengen tot 2030”, zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.
Daarbovenop wil Voka een zogenaamde ‘ontwrichte zone Plus’ installeren voor de regio rond Lier. Op dit moment is er in de regio al een bestaande ontwrichte zone. “Het houdt in dat bedrijven geen twee maar vier jaar lang minder bedrijfsvoorheffing moeten doorstorten”, legt Laveren uit. “Zo versterken we de investeringen en de werkgelegenheid. Vergeet niet dat de klap van de ontslagen nog groter dreigt te worden: een heel aantal toeleveranciers worden ook geraakt.”
Bedrijven die in een ‘ontwrichte zone’ liggen, krijgen dus een tijdelijke vrijstelling van 25 procent op de doorstorting van hun bedrijfsvoorheffing. Het voordeel komt neer op een besparing op de loonkosten van 4 tot 5 procent. Op dit moment zijn er 10.000 werkzoekenden in het arrondissement Mechelen. Daar komen er nu een heel pak bij. Het is van 2017 geleden dat er meer dan 12.000 werkzoekenden in de regio waren.
Nog als maatregel ziet Voka een regiofonds met aandacht voor de investeringsaftrek. Dat moet kmo’s aanmoedigen om productieve investeringen te doen. “Tijdens corona is die aftrek tijdelijk verhoogd van 8 naar 25%. Die verhoogde aftrek moet opnieuw op tafel komen.”
Bekijk hieronder de toelichting van Christophe Van Audenhove van de liberale vakbond ACLVB over het faillissement en doorstart bij Van Hool:
VDAB organiseert inschrijfmomenten voor ontslagen werknemers
De Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB zal vanaf dinsdag 9 april tot en met 16 april inschrijfmomenten organiseren voor de ontslagen werknemers van busbouwer Van Hool. Om hun recht op een uitkering te garanderen, is het belangrijk dat de getroffen werknemers zich binnen de acht dagen inschrijven, zegt VDAB maandag in een persbericht.
Samen met partnerorganisaties zal VDAB outplacementbegeleiding op poten zetten om de werknemers van Van Hool naar een nieuwe job te begeleiden.
“Maar eerst moeten deze mensen zich inschrijven bij VDAB. Dat is belangrijk om hun recht op een uitkering te vrijwaren, en om later recht te hebben op tewerkstellingsmaatregelen en dienstverlening zoals het volgen van een opleiding of stages.”
Inschrijven bij VDAB kan online of telefonisch, maar dus ook via inschrijfmomenten in Lier, Heist-op-den-Berg en Herentals. De getroffen werknemers moeten niet wachten op hun C4 om zich in te schrijven.
Lees ook:
Busbouwer Van Hool is failliet verklaard: wat nu?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier