Streamz verloor meer dan 7 miljoen euro vorig jaar: ‘Wie zegt dat het over vijf jaar nog bestaat?’

John Porter, CEO van Telenet en Chris Vervaet, CEO van DPG Media, bij de lancering van Streamz. © Streamz, DPG Media, Telenet
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

De Vlaams streamingdienst Streamz heeft vorig jaar opnieuw meer dan 7 miljoen euro verlies gemaakt. Het verlies ligt echter “ruim binnen budget” en er is zelfs een voorsprong op de langetermijnambities, zegt het bedrijf in zijn jaarverslag. Mediaprofessor Tom Evens (UGent) zet vraagtekens bij de toekomst van de Vlaamse videostreamingdienst.

Streamz is de in september 2020 gestarte streamingdienst van de mediabedrijven Telenet en DPG Media. Vorig jaar boekte de joint venture 52,5 miljoen euro omzet, een stijging met 3,7 procent tegenover 2022. Het nettoverlies kwam uit op 7,3 miljoen euro, een lichte verbetering tegenover de 7,6 miljoen van 2022. In zijn jaarverslag verwijst het bedrijf naar extra investeringen. Toch zit het verlies “ruim binnen budget” en geeft het Streamz een voorsprong om de ambities in het meerjarenplan te halen, luidt het. Een kapitaalverhoging van begin vorig jaar zorgde voor een buffer om de verliezen op te vangen. 

Streamz rapporteert “een commercieel sterk jaar”. De lancering van Streamz Basic, een goedkopere formule met advertenties, sprak een jongere doelgroep aan en dankzij langetermijncontracten daalde het klantenverloop. Het totale aantal abonnees groeide, maar concrete cijfers geeft het bedrijf niet.

“Nee, er zijn geen officiële cijfers gepubliceerd, maar ik weet dat de abonneewerving al jaren onder de verwachting zit”, zei professor Tom Evens in een recent interview met Trends. “(…) Met de komst van Disney+ bekleedt Streamz de derde plaats in de Vlaamse markt. De bedoeling was plek twee te veroveren, na Netflix. Wie zegt dat Streamz over vijf jaar nog bestaat? Ik sluit niet uit dat het op termijn evolueert naar een extra abonnement van VTM Go, vergelijkbaar met de betalende versie, VTM Go+.”

HBO Max, een risico

Onder ‘risico’s en onzekerheden’ meldt Streamz in zijn jaarverslag de nakende komst van de Amerikaanse streamingdienst HBO Max naar België. Daardoor verliest Streamz het gros van de HBO-titels op zijn platform, maar het bedrijf is ervan overtuigd dat de combinatie van sterke Vlaamse reeksen en “relevante premium internationale series” voldoende differentiëring biedt tegenover de internationale spelers.

‘Bij de lancering van Streamz in 2020 werden enkele buitenlandse samenwerkingen in streaming als voorbeeld gegeven. Maar die zijn in twee jaar ofwel failliet gegaan, ofwel bijna failliet of gewoon weinig succesvol’

Tom Evens, mediaprofessor UGent

Evens maakt zich weinig zorgen over die concrete ontwikkelingen. “Ik denk dat de content van HBO in Vlaamse media soms wordt overschat. Er zijn uitschieters, zoals Game of Thrones, maar over het algemeen heeft HBO niet de series die een grote massa aantrekken. (…) We mogen ook niet vergeten dat de HBO-deal met een bepaalde prijs komt.”

Videoland biedt kansen

De vraag die we volgens Evens moeten stellen, is of het concept van lokale streamingdiensten levensvatbaar is. “Bij de lancering van Streamz in 2020 werden enkele buitenlandse samenwerkingen in streaming als voorbeeld gegeven. Maar die zijn in twee jaar ofwel failliet gegaan, ofwel bijna failliet of gewoon weinig succesvol. Kijk naar Viaplay in Scandinavië, Salto in Frankrijk en BritBox in het Verenigd Koninkrijk.”

Een voorbeeld van een lokale dienst die het goed doet, is Videoland in Nederland. Maar dat heeft volgens Evens te maken met het feit dat Videoland al lang beschikbaar is, sinds 2010. DPG Media, de mede-eigenaar van Streamz, heeft onlangs de Nederlandse zender RTL overgenomen, de eigenaar van Videoland.

“Voor Streamz liggen vooral kansen in efficiëntiewinst. Streamz en Videoland kunnen op technologisch gebied samenwerken en zo kosten besparen. Daarnaast kunnen ze contentrechten goedkoper binnenhalen voor zowel Nederland als België. DPG Media bezit ook RTL in Wallonië en kan zo dus over een aanbod in de twee landen onderhandelen.”

Reactie Streamz
“Streamz was in 2023 volgens de Digimeter de snelst groeiende streamingsdienst van de markt en steeg met drie procentpunten”, reageert een woordvoerder van Streamz bij Trends. “Netflix daalt voor het eerst met twee procentpunten. Bij de jongere segmenten is de groei van Streamz het grootst. Bij de 18-24-jarigen en 25-34-jarigen noteert het onderzoek een groei van respectievelijk +7 en +8 procentpunten.”

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content