Salon 1999
Wat is er zoal te zien op het Motorsalon? Echt grote nieuwigheden zijn er niet meteen – de meeste producenten stelden al in het najaar van 1998 in München hun nieuwe modellen in première voor. Toch is het Motorsalon van Brussel een ideale gelegenheid om – net voor de start van het nieuwe motorseizoen – de nieuwe machines eens van dichtbij te gaan bekijken. Een overzicht.
De krachtigste. Wie denkt dat de nieuwe Suzuki GSX 1300 R Hayabusa de krachtigste motorfiets is, komt bedrogen uit. De motor met de meeste pk’s is de Boss Hoss. Het Chevrolet V8-blok met een inhoud van 5735 cc heeft een vermogen van 190 pk. De Suzuki Hayabusa (1298 cc viercilinder) komt met 175 pk op de tweede plaats, gevolgd door de Honda CBX 1100 Blackbird (164 pk).
De duurste. Wie 1,4 miljoen frank heeft liggen, kan daarmee een Boss Hoss aanschaffen. Dat is de prijs voor de standaarduitvoering. Voor 1,5 miljoen frank wordt die Boss Hoss geleverd in een 355 pk-uitvoering. De Boss Hoss moet op het vlak van de duurste motor wel concurrentie dulden van de MV-Agusta, die voor 1,5 miljoen frank wordt verkocht. Dat is dan wel een speciale serie van 200 exemplaren. De gewone MV zal zo’n 700.000 frank moeten opbrengen. Dat is nog altijd goedkoper dan de Bimota SB6 R (799.000 frank), de Harley-Davidson FLHTCUI Ultra Classic Electra Glide SPFI (872.900 frank, ook de motor met de langste type-aanduiding) en de Honda GL 1500 SE Gold Wing (749.000 frank).
De goedkoopste. Natuurlijk kan het goedkoper. De grote merken hebben allemaal opstapmodellen in het aanbod die prettiger zijn geprijsd. BMW levert de Funduro 650 voor 257.000 frank, Honda heeft al een CM125 voor 100.000 frank, Kawasaki heeft met de Estrella een goedkopere 250 cc’er (159.950 frank) en voor 119.000 frank rijdt u al met een Suzuki (TU125X). Maar wie echt heel weinig geld wil uitgeven, moet zijn keuze laten vallen op de Isch Planeta 5: 59.000 frank. Voor dat geld krijg je een Russische tweewieler in een vormgeving die in geen jaren is aangepast en zonder gesofisticeerde snufjes. De Planeta 5 wordt aangedreven door een 399 cc tweetakt ééncilindermotor van 21 pk.
De retro-modellen. De Planeta 5 kan ook zo meedingen naar de titel retro-motor, alleen is er geen sprake van een gepland teruggrijpen naar de tijd van toen. Dat doet Kawasaki wel. Dat Japanse merk heeft al enkele jaren de 250 Estrella in het aanbod (met een vormgeving die teruggaat op de Engelse éénpitters uit de jaren ’50) en voegt er voor dit jaar de W650 aan toe. Een staande twin van 650 cc waarmee men teruggaat naar de eerste viertakttwin van dat merk uit de jaren ’60.
De exclusiefste. De exclusiefste motor is ongetwijfeld de MV-Agusta, met een viercilinder 750 cc blok dat in samenwerking met Ferrari is ontwikkeld. De prijs en de naam MV-Agusta maken de motor speciaal. In de jaren vijftig en zestig was dat merk oppermachtig op de circuits.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier