Prijzen van Proximus en Orange tot twee keer zo snel gestegen als Belgische inflatie: bekijk hier de prijsevolutie van telecom

Proximus-CEO Guillaume Boutin. © BELGA PHOTO JAMES ARTHUR GEKIERE
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur

Uit cijfers van de federale telecomregulator BIPT blijkt dat de prijzen van telecombundels sinds 2021 fors zijn gestegen. De prijs van een bundel van Orange met vast internet en tv steeg de voorbije jaren zelfs dubbel zo snel (+24%) als de inflatie (+12%). Voor het BIPT is duidelijk dat Orange niet langer de prijsvechter is die het was. De regulator zet zijn hoop op DIGI, de vierde telecomspeler, die de markt wil uitdagen.

Het gaat opnieuw de verkeerde richting uit met de telecomprijzen, is de conclusie van een prijzenstudie van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Wie klant is van Proximus of Orange, zag de voorbije jaren zijn factuur fors oplopen, veel meer dan de Belgische inflatie.

Een bundel van Orange met internet en tv werd in de periode van eind 2019 tot begin dit jaar 24 procent duurder. Voor Proximus, een overheidsbedrijf, was dat 22 procent voor een vergelijkbaar pakket. De consumentenprijsindex steeg slechts met 12 procent in dezelfde periode. Telecom werd met andere woorden dus flink duurder dan andere producten en diensten. Het is al langer bekend dat ons land tot de duurste landen van Europa behoort voor telecom.

Onderstaande grafiek geeft de prijsevoluties weer van bundels die internet, tv en een mobiel abonnement combineren. We maken een onderscheid tussen alles-in-één-bundels met 5 gigabyte (GB) mobiele data en die met 10 GB mobiele data. Die behoren tot de populairste bij consumenten: 40 tot 45 procent van de gezinnen heeft zo’n bundel. Daarnaast vergelijken we de tarieven van bundels met vast internet en tv, zonder een mobiel abonnement. Ongeveer een kwart heeft zo’n abonnement.

Het is opvallend dat de prijzen van telecom in volle coronacrisis zijn gedaald, terwijl de inflatie toen sterk gestegen is. In de periode van eind 2021 tot begin dit jaar hebben de prijzen van Orange en Proximus een inhaalslag gemaakt. De prijzen van de meeste alles-in-één-abonnementen zijn veel meer dan de inflatie gestegen. In korte tijd zag een grote groep klanten de telecomfactuur disproportioneel oplopen. Aan de andere kant heeft Telenet zijn prijzen verlaagd, maar dat was al de duurste speler in de markt.

Vergelijk hieronder de prijsevoluties van de populairste bundels ten opzichte van de consumptieprijsindex.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voor het BIPT is het duidelijk: Orange is niet meer de prijsvechter die het was in 2016, toen het voor het eerst vast internet en tv aanbood. “De verandering is duidelijk geworden sinds de overname van de Waalse operator Voo in 2021”, merkt Jimmy Smedts, woordvoerder van het BIPT, op. “Sinds dan is Orange sterk verankerd in Wallonië. Het bedrijf is niet langer een uitdager, maar het is een van de grote spelers geworden.”

Begin dit jaar vertelde Orange Belgium-CEO Xavier Pichon in een uitgebreid interview met Trends dat zijn bedrijf een verdubbeling van het marktaandeel heeft gerealiseerd.

Kabelknippers winnen

Uit het onderzoek van het BIPT blijkt dat niet alle producten en bundels fors duurder zijn geworden. Wie een abonnement met alleen vast internet heeft, of vast internet gecombineerd met een mobiel abonnement, zag zijn factuur de voorbije jaren wellicht dalen.

Het gaat om de zogenoemde kabelknippers, klanten die hun tv-bundel hebben opgezegd en in de plaats tv-programma’s streamen op hun smartphone of smart-tv. Kabelknippers vertegenwoordigen minder dan 5 procent van de markt, maar hun aandeel stijgt. “Het voordeel van zulke abonnementen is dat de concurrentie groter is. Er zijn veel meer secundaire spelers die concurreren met Orange, Telenet en Proximus”, verduidelijkt Smedts.

Vergelijk hieronder de prijsevoluties van telecomabonnementen zonder tv.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Waarom blijft ongeveer de helft van de klanten kiezen voor dure bundels die internet, tv en een mobiel abonnement combineren, als er goedkope alternatieven bestaan? “Er zijn te veel verschillende producten en tijdelijke acties. Bovendien verandert het aanbod snel. Mensen zien door de bomen het bos niet meer. Prijsvergelijkers, zoals die van het BIPT, zijn ook niet meer mee met het volledige aanbod. We werken aan een update van onze prijsvergelijker om dat probleem aan te pakken.”

Maakt DIGI de verwachtingen waar?

Om de concurrentie op de telecommarkt aan te zwengelen, trommelt de overheid een vierde speler op, die internet, tv en mobiele abonnementen zal aanbieden. DIGI Belgium belooft marktverstorende prijzen, beklemtoonde CEO Mitch De Geest in januari in een interview met Trends. “Als we zeggen dat we agressief op de markt zullen komen, dan menen we dat ook. We kunnen ons netwerk heel kosten­efficiënt uitrollen, waardoor we eerlijke prijzen kunnen vragen.”

De regulator BIPT zet zijn hoop op de komst van DIGI. “De prijzen die ik al te horen kreeg in gesprekken met DIGI, zijn inderdaad scherp”, zegt Jimmy Smedts. “Dat zien we ook in andere landen waar het de markt betreedt.”

Maar de woordvoerder houdt een slag om de arm. “Het bedrijf staat nog voor veel uitdagingen”, nuanceert hij. “Een netwerk uitrollen, roaming aanbieden, auteursrechten onderhandelen, akkoorden sluiten voor het gebruik van vast internet: dat zijn allemaal dure contracten in ons land, en DIGI heeft niet alles zelf in handen. Zolang zulke contracten niet zijn afgesloten, is het moeilijk echt scherpe tarieven te beloven. DIGI wil daarnaast in grootsteden zelf een vast netwerk uitrollen. Dat is ambitieus, maar is het ook haalbaar in afzienbare tijd? Daarom zijn we heel voorwaardelijk, hoewel we hopen dat het bedrijf zijn beloftes kan waarmaken.”

Het is nog niet bekend wanneer DIGI zijn aanbod voor consumenten lanceert.

Proximus-CEO Guillaume Boutin: ‘Een concurrentieomgeving in volle verandering

Proximus heeft vrijdag zijn kwartaalresultaten gedeeld. De groepsomzet kwam uit op 1,504 miljard euro, 1,2 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2023. Op de thuismarkten (zonder de internationale filialen BICS en Telesign) nam de omzet met 4,5 procent toe. Proximus haalde 21.000 mobiele-abonnementsklanten binnen, 12.000 internetklanten en 17.000 convergente klanten. De brutowinst (ebitda) van de groep ging 4,4 procent hoger tot 465 miljoen euro; de nettowinst steeg met 6,5 procent tot 101 miljoen euro. 

“In een concurrentieomgeving in volle verandering bleven onze activiteiten op de thuismarkten commercieel sterk presteren, ondersteund door onze productsuperioriteit en multimerkenstrategie”, stelt Proximus-topman Guillaume Boutin in een persbericht.

Proximus bevestigt “vol vertrouwen” de jaarverwachtingen, met een groei van de omzet en de ebitda op de thuismarkten, en ook van de groeps-ebitda, “tot 1 procent”.  Intussen maakt Proximus zich op voor de afronding van de overname van de Indiase cloudspecialist Route Mobile. Dat wordt in mei verwacht. Route Mobile zal worden geïntegreerd in het internationale segment van de telecomgroep.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content