Preventie is een continu proces
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Door een efficiënt preventiebeleid uit te werken, vermijdt u niet alleen heel wat menselijk leed, maar ook een pak vermijdbare onkosten. De oprukkende digitalisering brengt nieuwe risico’s met zich mee. Doe daarom regelmatig een update van de risicoanalyse.
“Een verzekeringspolis is slechts het sluitstuk van het risicobeheer binnen elk bedrijf. Voorkomen is dus nog altijd beter dan genezen. Bovendien dekt een polis meestal enkel de directe kosten. In de praktijk blijkt dat bij een arbeidsongeval de indirecte kosten gemakkelijk kunnen oplopen tot het drie- tot vijfvoudige. Iedereen heeft er dus alle belang bij om risico’s te vermijden door een efficiënt preventiebeleid uit te werken”, stelt Sam Segers-Dom, preventieadviseur bedrijven bij verzekeraar Fidea.
Aangestoken door de Belgische wetgever die midden de jaren ’90 het begrip preventie in de wetgeving introduceerde, heeft er zich de voorbije decennia een belangrijke mentaliteitswijziging voltrokken. Dit is bijvoorbeeld duidelijk merkbaar in de reclame van de autoconstructeurs. Ging het vroeger over snelheid, acceleratie en paardenkracht, dan is er nu vooral aandacht voor ecologie en het voorkomen van ongevallen dankzij het gebruik van spitstechnologie.
Dat ook in het bedrijfsleven preventie hoog op het prioriteitenlijstje staat, blijkt uit de resultaten van een enquête bij 666 zelfstandigen en bedrijven die uitgevoerd werd in opdracht van verzekeraar Fidea. Deze ondernemers zien de verzekeringsbemiddelaar in de eerste plaats als een partner voor een actiever en proactiever risicobeheer (72,1 procent), veel meer dan als een afhandelaar van claims (44,8 procent) of als een verkoper van polissen (45,5 procent).
De oprukkende digitalisering brengt voor het bedrijfsleven heel wat nieuwe risico’s met zich mee.
Nieuwe risico’s door digitalisering
Het gebeurt wel vaker dat een bedrijf een risicoanalyse laat uitvoeren waarna het volledige dossier onderaan in de lade belandt. “Dat is jammer want preventie is een continu proces. Een bedrijf evolueert voortdurend: nieuwe productiemethodes, andere producten, enzovoort. Een kleine verbouwing kan al voldoende zijn om een ander risicoprofiel te krijgen waardoor extra preventiemaatregelen aangewezen zijn. Doe daarom regelmatig een update van de risicoanalyse”, raadt Sam Segers-Dom aan.
Ook de oprukkende digitalisering brengt voor het bedrijfsleven heel wat nieuwe risico’s met zich mee. Denk maar aan ‘Bring Your Own Device’, een term die aangeeft dat een werknemer zijn privétoestel aansluit op het netwerk van zijn werkgever. “Veel mensen onderschatten de risico’s die daaraan verbonden zijn. Het is dan ook belangrijk om de risico’s in kaart te laten brengen door een expert”, zegt Sam Segers-Dom. “Is dat gebeurd, dan kan een specifieke verzekeringspolis het sluitstuk van het risicobeheer vormen.”
Vijf preventietips van de expert
1) Stel in uw bedrijf een preventieverantwoordelijke aan.
2) Sensibiliseer alle medewerkers.
3) Geef als bedrijfsleider het goede voorbeeld.
4) Doe een beroep op experts om de risico’s juist in te schatten.
5) Heb aandacht voor nieuwe risico’s en doe daarom regelmatig een update van de risicoanalyse.
Lees hier alle artikels van dit dossier.