PEUGEOT RCZ: Zelfs Audi wordt nerveus
Toen hij gelanceerd werd, vroegen we ons af wat Peugeot bezielde om in tijden van politieke correctheid en crisis een heerlijk sportief ding op de weg zetten. Ook nog eens als massaconstructeur, is dat dan een charmeoffensief? Of een statement ‘wij kunnen ook en nog altijd sportieve funauto’s maken’.
Na een paar honderd meter stelden we die vraag niet meer. Meteen bleek dat de RCZ als product gewoon ‘af’ is. Prachtig staaltje auto neergezet, daar bij Peugeot. Zoals een wegligging die altijd en overal, ook bij onwelvoeglijke snelheden, vertrouwen blijft inboezemen. Of een motor die voor leuke acceleraties en een prettig rijgevoel zorgt, romig als het moet. Zeer zeker als je kiest voor de 1.6 THP van 200 paarden, maar ook turbodiesel.
We zijn lovend, maar oprecht en nuchter. Omdat we ons oordeel vellen met het volle besef dat je nooit onbevooroordeeld achter het stuur van een auto als de RCZ kruipt. Het ding streelt het oog als geen ander. Zielmassage voor de echte autoliefhebber is dit. Men kijke alleen maar naar het welvende dak met twee bulten, dat naadloos uitvloeit in de achterruit. Gedurfd en geslaagd.
Neem daarbij dat deze sportwagen voor z’n tweetjes (ja, officieel is dit een 2+2, maar je wil het niemand aandoen om achterin te gaan kruipen) met zeer behoorlijke koffer uitstekend is afgewerkt, helemaal in de lijn van het nieuwe streven naar kwaliteit bij de Franse constructeur en een mens zou zich afvragen waarom hij nog 3000 tot 10.000 euro (afhankelijk van de versie) meer zou geven voor een Audi TT, toch wel hetzelfde soort auto.
Temeer omdat hij scoort op het terrein dat als grote leemte van de Duitse premiummerken mag worden beschouwd: hij heeft geen peperdure optielijst waarmee je het prijskaartje hopeloos aandikt, maar is standaard zeer goed uitgerust. In het roddelparcours van de autowereld wordt trouwens verteld dat ze er bij Audi behoorlijk nerveus van werden en hun TT eind vorig jaar ijverig opfristen, met onder andere een nieuwe snoet.
Drie versies zijn er: twee 1.6-benzinemotoren met 156 dan wel 200 paarden (1.6 THP), maar ook een stevige 2.0 turbodiesel van 163 paarden. Leukste is de THP, zuinigste de diesel (6 liter zonder overdreven veel fluweel onder de voet). Hoewel de THP met een niet al te uitbundige rijstijl ook toch wel genoeg heeft aan 7 liter.
+
design, afwerking, rijplezier
–
2 zitjes achterin niet bruikbaar
Motor:
Benzine 1.6 van 156 pk en 1.6 THP van 200 pk
Turbodiesel
2.0 Hdi van 163 pk
Instapprijzen: 27.080, 29.580 en 29. 180 euro
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier