Ondernemen in Vlaanderen leidt opnieuw tot Foreign Investment of the Year Trophy

© Getty Images/iStockphoto
Flanders Investment & Trade
Trends Information Services

Trends Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

14 februari 2018, 08:56 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Op 27 februari wordt de winnaar van de Foreign Investment of the Year Trophy 2018 bekend gemaakt. Flanders Investment & Trade organiseert de wedstrijd dit jaar al voor de zesde keer. De vijf genomineerden uit uiteenlopende sectoren kozen bewust voor investeren in Vlaanderen.

In de buurt van de haven

Het lijkt een open deur intrappen, maar de aanwezigheid van een haven betekent voor heel wat bedrijven een aantrekkelijk voordeel. Door de nabijheid van de Antwerpse haven bijvoorbeeld besliste het management van het chemisch bedrijf Kaneka al in 1970 om in Westerlo de eerste Europese vestiging – Kaneka Belgium – te bouwen.

Langs Europese wegen

Ook de nabijheid van een netwerk van Europese E-wegen die ons land met de rest van Europa verbindt, is blijkbaar nog altijd een pluspunt. Dat zegt Plant Manager Jean Vandael van Kaneka Belgium, die ook het initiatief van de Vlaamse Overheid ‘Duaal Leren’ (op school en in het bedrijf) toejuicht.

Pragmatische mentaliteit

Maar ook Johan Thiels, Director of Administration van Hyundai Belgium, is die mening toegedaan. Het Koreaanse merk van zware machines verkoos Tessenderlo voor de inplanting van zijn Europese vestiging. Een tijdlang ook zelfs Geel voor assemblage. Zowel het Koreaanse als het Japanse management van respectievelijk Hyundai Construction Equipment en Kaneka, oordelen dat de pragmatische ingesteldheid van de Kempenaars erg nauw aansluit bij de eigen mentaliteit.

Vlaamse talenknobbels

Boortmalt, een internationale producent van malt voor de bier- en whiskyindustrie ligt dan niet in de buurt maar werkelijk pal in de Antwerpse haven. Van bereikbaarheid gesproken. Net zoals Kaneka en Hyundai roemt ook Yvan Schaepman, CEO van Boortmalt, de talenkennis van zijn Vlaamse medewerkers. De voertaal is er Engels, maar ook een woordje Frans komt van pas.

Incentives voor O&O

Farmagigant Novartis voegt er bij monde van Country President Philippe de Pougnadoresse aan toe dat de gunstige maatregelen van de Vlaamse en Federale regering op het vlak van loonkost en vennootschapsbelasting voelbaar zijn. En dat Novartis ook de incentives voor Onderzoek & Ontwikkeling (O&O) bijzonder weet te waarderen.

Rendabel in Vlaanderen

Overigens, de Limburgse vestiging, in Lanaken, van het Zuid-Afrikaanse papierbedrijf Sappi bewees zijn management dat het dankzij inventiviteit en creativiteit rendabeler was dan andere Sappi-vestigingen in de omringende landen.

Lees hier de andere artikels van dit dossier.