Nieuwe technologieën creëren grotere betrokkenheid in bedrijven
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Digitale technologie opent een wereld van mogelijkheden. Bedrijven kunnen er maar beter hun voordeel mee doen, voor hr-doelen en om de betrokkenheid van medewerkers te stimuleren. “Nieuwe trends openen beloftevolle perspectieven op dat vlak”, vertelt Jan De Vilder, sales executive bij SAP-SuccessFactors.
Eén van de evoluties waar veel van wordt verwacht zijn chatbots, geautomatiseerde chatboxen die antwoorden op vragen van gebruikers. Jan De Vilder: “We zien steeds meer bedrijven en programma’s die die toepassing vandaag implementeren. Door het automatiseren van zoekprocessen wordt het voor de gebruiker veel eenvoudiger om informatie op te vragen.”
“Ook in hr-tools zal dit zich doorzetten. Een werknemer kan aan de chatbot vragen welke opleidingen hij het komende jaar moet volgen. Of tegen wanneer hij een training moet hebben afgewerkt”, weet De Vilder. “Maar ook voor hr-managers zitten hier mogelijkheden: een overzicht opvragen van de evaluaties die drie maanden geleden werden uitgevoerd. Of automatisch een opleidingsplan voor één iemand opvragen. De chatbot wordt een zeer effectief en tijdbesparend hulpmiddel.”
Intussen werken heel wat grote technologiespelers aan spraakherkenning. Denk aan Siri van Apple of de Assistant van Google. In de VS lijkt Amazon het verst gevorderd met zijn digitale spraakassistent Alexa. “Deze tool zit geïntegreerd in de slimme luidspreker Echo. Je kan ertegen spreken om iets te vragen, producten te kopen of slimme apparaten in je huis aan te sturen. Een volgende stap wordt dat we dit ook in de bedrijfsomgeving gaan gebruiken. Ik verwacht dat dit snel zal doorbreken. In de digitale hr-omgeving vraag je dan simpelweg aan je pc om een overzicht te geven van alle verlofaanvragen die moeten worden goedgekeurd. En het goedkeuren zelf zal ook met een spraakcommando kunnen gebeuren”, aldus Jan De Vilder.
Digitale technologie opent een wereld aan mogelijkheden.
Voorts is gamification ook een trend. Voor sommigen gaat het nog om een hype, maar bij SAP zijn ze overtuigd dat dit op grotere schaal ingang zal vinden. Niet in het minst omwille van de opmars van ‘millennials’ op de werkvloer. Tegen 2025 zal deze nieuwe generatie wereldwijd de grootste populatie in de leeftijdscurve van bedrijven uitmaken.
Jan De Vilder: “We moeten er rekening mee houden dat bijna iedereen die nu op de arbeidsmarkt komt, vertrouwd is met smartphones, social media en games. Het komt erop aan die technologieën nuttig in te zetten bij opleidingen, trainingen of om medewerkers te motiveren. Ik denk aan een voorbeeld bij een grote internationale retailklant, waar magazijniers de producten moeten leren kennen en ook opgeleid worden om zaken zo efficiënt mogelijk te stapelen. Dat gebeurt allemaal via een spel in app-formaat. Ook veiligheidsopleidingen kan je op deze manier veel aantrekkelijker en dus ook succesvoller maken. Ook virtual reality toepassingen zullen daar overigens toe bijdragen.”
Door het automatiseren van zoekprocessen wordt het voor de gebruiker veel eenvoudiger om informatie op te vragen.
Digitalisering en het optimaliseren van hr-processen is in volle gang. Het employee engagement bevorderen is de volgende stap. “We zien trouwens dat grote organisaties daar nu al heel vroeg aan beginnen. Vanaf het ogenblik dat nieuwe medewerkers hun contract hebben ondertekend, krijgen ze een applicatie waarmee ze al kunnen volgen wat er op hun nieuwe werkplaats gebeurt. Zo creëer je meteen een band en betrokkenheid. Mensen starten beter geïnformeerd, maar allicht ook nog gemotiveerder aan hun nieuwe job”, besluit De Vilder.
Lees hier alle artikels over het dossier SAP.