De zesde staatshervorming komt eraan

© belga
Alain Mouton

2013 wordt het jaar waarin de zesde staatshervorming in de praktijk moet worden omgezet. De federale regeringspartijen moeten de nieuwe financieringsregeling voor gewesten en gemeenschappen in een wet omzetten. Dat zal zeer traag gebeuren.

2013 wordt het jaar waarin de zesde staatshervorming in de praktijk moet worden omgezet. De federale regeringspartijen moeten de nieuwe financieringsregeling voor gewesten en gemeenschappen in een wet omzetten. Dat zal zeer traag gebeuren.

Vooral aan Franstalige kant is het enthousiasme niet groot. De nieuwe financieringswet met een beperkte toename van de fiscale autonomie – van 20 naar 34 procent voor de Vlaamse begroting – is vooral een Vlaamse eis. Vooral de Franstalige liberalen doen moeilijk. Zij zitten niet in de deelstaatregeringen van Brussel en Wallonië en zien geen reden om fiscale autonomie en bevoegdheden over te dragen aan een regering waar ze toch niets in de pap te brokken hebben.

Een ander knelpunt aan Franstalige kant is de overdracht van arbeidsmarktbevoegdheden, op basis van het Vlinderakkoord. Tegelijk wordt geknipt in de dotatie voor die nieuwe bevoegdheden. Dat is slecht nieuws voor het Waals en Brussels Gewest, die het financieel al niet gemakkelijk hebben.

De zesde staatshervorming voert ook een ruimere vorm van responsabilisering in, waarbij de ontvangsten van een regio afhankelijk zijn van hun fiscale bijdragen. Dat moet hen ertoe aanzetten een verantwoordelijk beleid te voeren. Ook daarvoor is het enthousiasme aan Franstalige kant beperkt.

De uitvoering van de staatshervorming wordt dus een processie van Echternach. Dat de Franstalige regeringspartijen zich uiteindelijk toch zullen neerleggen bij de bevoegdheidsoverdracht en de nieuwe financieringswet heeft twee redenen. Ten eerste weten PS, MR, cdH en Ecolo (dat samen met Groen de staatshervorming steunt) dat de Vlaamse partijen niet met lege handen naar de verkiezingen van 2014 mogen stappen, want dat zou een gigantisch cadeau zijn voor de N-VA.

De tweede reden is dat de zesde staatshervorming ook een nog grotere geldstroom naar Brussel op gang brengt. Het gewest geniet bijkomend van enkele specifieke dotaties. Tegen 2015 gaat het om 363 miljoen euro voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 58 miljoen voor de Brusselse gemeenten en 40 miljoen voor de gemeenschapscommissies. De momenteel al aan Beliris (voor grote werken in Brussel) toegewezen bedragen van 125 miljoen euro worden geconsolideerd.

Partner Content