Laminaat, het nieuwe West-Vlaamse goud

Alain Mouton
Alain Mouton Journalist

Berry Floor stoot uit het niets door tot de top van West-Vlaamse Gazellen in de categorie grote ondernemingen. Het bedrijf uit Menen plukt de vruchten van een toegenomen vraag naar laminaatvloer.

Berry Floor was in België en pionier op het vlak van vloerbekleding. Tot goed tien jaar geleden zwoer iedereen bij tapijt. Daar kwam verandering in toen Berry in 1993 als allereerste besloot om zich op de markt van de houten vloerbekleding te werpen. Ironisch genoeg was het Luc De Clerck, tapijtindustrieel uit het Beaulieu-imperium, die snel had ingezien dat houten vloerbekleding en meer bepaald de laminaatmarkt enorme groeimogelijkheden bood. “We zijn ermee begonnen na een grondige marktstudie,” herinnert De Clerck zich. “Wij waren de eerste die de stap hebben gezet, ook al voelden verschillende spelers op de markt van de vloerbekleding dat zich daar een interessante niche bevond.” Berry Floor koos voor de markt van vlottend parket, die van betere kwaliteit is. De markt van het massief parket bleef onaangeroerd.

Berry Floor kent al een aantal jaren een groei van zo’n 8 %. Dat de onderneming pas nu doordringt tot de top van de rangschikking van snelste groeiers in West-Vlaanderen, heeft te maken met het feit dat de vennootschap pas in 1998 werd opgericht en basisjaar 1999 voor onze Gazellen-berekening werd genomen. En tussen 1999 en 2003 ging het met Berry Floor aardig vooruit.

Tourwinnaar Lance Armstrong

Scharnierjaar was 2000, toen het Noorse bedrijf Norske Skog Flooring werd overgenomen. Norske Skog – nu Alloc – is een pionier op de vloerbekledingmarkt. Het ligt aan de basis van het eerste lijmvrije laminaatsysteem. Norske Skog Flooring beschikt in die niche over een aantal patenten en dus over een technologie waarvan ook Berry Floor kan gebruikmaken. De keuze voor lijmvrije laminaatsystemen was een interessante zet, want vandaag is 90 % van alle laminaatvloer in Europa lijmvrij.

Laminaat heeft het bedrijf van Luc De Clerck geen windeieren gelegd. De houtdivisie (270 miljoen euro in 2004) is qua omzet de belangrijkste poot geworden, naast tapijt (goed voor zo’n 170 miljoen euro). Laminaat en parket, dat betekent anno 2005 Berry Wood in het Franse Meaulne, Berry Floor in Menen, Coramine in het Noord-Franse Bousbecque en Alloc in Noorwegen en de VS. De houtdivisie waartoe Berry Floor hoort, mag dan nog maar een van de onderdelen zijn van de groep, de grote impact ervan heeft ook zijn gevolgen voor het marketingbeleid van het concern van Luc De Clerck.

Moederbedrijf Berry Group – nog steeds een 100 % familiebedrijf – heet sinds begin dit jaar Berry Floor Group, omwille van de naamsbekendheid die het merk heeft verworven via wielersponsoring. Ook dit jaar is Berry nog sponsor, meer bepaald van de ploeg van zesvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong, naast hoofdsponsor Discovery Channel.

Wereldmarkt van 3 miljard euro

Berry Floor kon de voorbije jaren niet alleen genieten van de sterke vraag naar laminaat en parket. Ook het feit dat de marges in die branche hoger zijn dan in de tapijtsector, maken dat die markt van de vaste vloerbekleding interessanter is. Het is een wereldwijde markt van 3 miljard euro. En het gaat om nieuwe producten die niet zomaar kunnen worden gekopieerd. Bovendien liggen de loonkosten in de laminaatbranche lager. “De markt voor harde vloerbekleding is stabieler dan de tapijtsector,” zegt De Clerck. “We verwachten de komende jaren een consolidatiegolf, maar dan wel in de branche van de tapijtweverijen.”

Toch lijkt er een obstakel op te doemen. Concurrenten zoals Unilin hebben al een hele tijd voor een geïntegreerde strategie gekozen. Ze investeerden in eigen MDF- en HDF-panelen en ook in laminaatafwerking, terwijl Berry ervoor koos ze te bestellen (ze doet dat bij Spanolux). In de toekomst zou Berry Floor zelf wel verder willen integreren en de vezelplaten in een eigen fabriek produceren.

Alain Mouton

Naamsbekendheid dankzij sponsoring van wielerteam rond Lance Armstrong.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content