Lage marges, hoge winst

Laurenz Verledens vastgoedexpert bij Trends

Prefaco groeide in een recordtempo uit tot een van de belangrijkste spelers op de Belgische markt van prefabbeton. Een loonkostenhandicap hindert wel de groei in het buitenland.

Prefaco, een specialist in prefabbeton, is een relatief jonge naam in de Belgische bouwsector. Jong, maar zeker niet onervaren. Prefaco ontstond in 2008 uit de fusie van Maessen, Marmorith en Omnidal en maakt deel uit van de Ierse holding CRH. Ook het Waalse Vibrobeton is een onderdeel van de Prefaco-organisatie. En in 2011 lijfde CRH het Limburgse Juma Beton via een asset deal in. “De fusies zijn gedreven vanuit de lokale strategie en marktsituatie”, legt managing director Stefan Van Buggenhout uit. “Eén bedrijf met één merknaam verhoogt de duidelijkheid voor onze klanten. Ze kunnen bij ons terecht voor zowat alle betonelementen op een bouwwerf. De integratie levert schaal- en efficiëntievoordelen waardoor we tegen scherpe prijzen kunnen werken.”

In april 2013 verwierf Prefaco een groot deel van de activa en het personeel van het noodlijdende Echo uit Houthalen. Echo produceert voorgespannen weefsels voor de industrie- en woningbouw. “In de woningbouw opereert Echo vooral via de bouwmaterialenhandel; dat is een kanaal dat Prefaco niet bespeelt”, legt Van Buggenhout die keuze uit.

Goede prestatie

In vier vestigingen (in Wieze-Lebbeke, Houthalen, Lommel en Zutendaal) heeft Prefaco 430 mensen in dienst. Het bedrijf is in de CRH-groep een onderdeel van Structuurbeton België.

In moeilijke economische tijden realiseerde Prefaco een omzettoename van 28,5 miljoen euro in 2010 naar 52,2 miljoen euro in 2012. In dezelfde periode evolueerde het bedrijfsresultaat van licht negatief naar 84 miljoen euro. “Dat uitzonderlijke bedrijfsresultaat is grotendeels het gevolg van verkoop van aandelen van een participatie in een Portugees bedrijf”, verklaart Van Buggenhout. “De omzettoename staat niet los van de overname van Juma. Maar we hebben ook operationeel goed gepresteerd.”

De residentiële sector is ongeveer goed voor 40 procent van de omzet van Prefaco. Het grootste deel van de omzet komt uit de utiliteitsbouw met kantoor- en industriegebouwen en de jongste tijd ook veel ziekenhuizen. Bij de referenties zien we ook enkele nieuwe gevangenissen en de Ghelamco Arena, het voetbalstadion van KAA Gent.

Weinig export

In Nederland, waar de crisis een crashende vastgoedmarkt veroorzaakte, deelde Prefaco wel in de klappen. “In Nederland bedraagt onze omzet vandaag nog slechts 20 procent van wat we in 2008 draaiden”, zegt Van Buggenhout. “En dat de Nederlandse vastgoedmarkt zich herstelt, daar merken wij voorlopig nog niet veel van.” Door de lage marges is beton een product dat zich niet ver laat exporteren. “Veel verder dan de grenzen geraak je daar niet mee. We voelen wel de concurrentie uit Nederland en Duitsland. Omdat de loonkosten er lager zijn, exporteren ze het beton verder.”

LAURENZ VERLEDENS

“Klanten kunnen bij ons terecht voor zowat alle betonelementen op een bouwwerf”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content