De Europese Commissie heeft dinsdag beslist dat autobouwers de gemiddelde uitstoot niet met 100 maar met 90 procent moeten terugdringen tegen 2035. Daarmee staat de deur op een kier voor hybride-auto’s, maar ook voor auto’s met een diesel- of benzinemotor. Geeft de versoepeling de nodige brandstof aan de Europese industrie om te kunnen concurreren met Chinese merken?
De versoepeling is er gekomen onder druk van autobouwers en grote lidstaten als Duitsland en Italië. De Europese Commissie wil dat autobouwers de uitstoot tegen 2035 met 90 procent verminderen. De overige 10 procent moeten ze compenseren door het gebruik van koolstofarm staal of door e-brandstoffen en biobrandstoffen.
Daarnaast krijgen autobouwers meer flexibiliteit om de uitstootnormen tegen 2030 te halen. Net zoals momenteel al het geval is, zal de naleving van de normen worden beoordeeld over een periode van drie jaar (tot en met 2032). Ten slotte wil de Commissie door te snoeien in de bureaucratische rompslomp de autobouwers zo’n 700 miljoen euro per jaar laten besparen.
Optelsom van maatregelen
Dat alles moet Europese autobouwers helpen beter te concurreren met de opkomst van Chinese elektrische auto’s op ons continent. Veel van die Chinese merken pakken uit met aantrekkelijke prijzen, waardoor Europese merken marktaandeel verliezen — zeker in China, maar ook in Europa.
‘Het levensbedreigende gevoel is weg’
Patrick Casselman, BNP Paribas Fortis
De eerste reacties op het akkoord uit de sector zijn dan ook positief. “Nochtans is de reductie van 100 naar 90 procent geen wereld van verschil”, bemerkt Patrick Casselman, senior equityspecialist van BNP Paribas Fortis. Volgens hem geeft vooral de optelsom van recente maatregelen de Europese industrie weer hoop. “De importheffingen op Chinese elektrische auto’s spelen een rol. Verder verschijnen bij Europese merken de eerste goedkopere elektrische modellen. Ondertussen hebben de autobouwers ook intern maatregelen genomen om hun rentabiliteit te verhogen. Het levensbedreigende gevoel is weg. Nu is het zaak marktaandeel terug te winnen, en daar kan deze versoepeling bij helpen.”
Batterijsector gereanimeerd
De uitfasering van benzine- of dieselauto’s tegen 2035 was een van de kroonjuwelen van de Europese Green Deal, die in de vorige legislatuur werd goedgekeurd en Europa tegen het midden van de eeuw klimaatneutraal moet maken. “We handhaven de voorspelbaarheid van investeringen in de elektriciteitssector, verminderen de uitstoot en blijven op koers om in 2050 klimaatneutraal te zijn”, maakte Eurocommissaris voor Klimaat Wopke Hoekstra zich sterk.
Om de klimaatneutraliteit van het wagenpark te stimuleren, voorziet de Commissie in onder meer maatregelen om de ontwikkeling van kleine, betaalbare elektrische auto’s in Europa te stimuleren. België geldt op dat domein als een voorloper, onderstreepte de Commissie. Daarnaast stelt de Commissie renteloze leningen voor aan batterijproducenten, en bindende nationale doelstellingen voor de vergroening van bedrijfswagens. Die maatregel is 1,8 miljard euro waard.
Europa doet dus een nieuwe poging om de Europese batterijmakers te stimuleren, nadat dit jaar nog de Zweedse producent van lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen Northvolt kopje-onder is gegaan. “Het is nog afwachten of die stimulus iets zal uithalen”, stelt Casselman. “Ondertussen zetten Chinese batterijmakers, zoals de marktleider CATL, hier voet aan wal. Zij worden verplicht hun kennis te delen met Europese partners. Dat is hoopgevend in het kader van de nieuwe subsidie.”