Vic Van de Moortel (KBC Group): discrete veranderingsmanager

Vic Van de Moortel nam in februari 2008, enkele maanden voor het uitbreken van de financiële crisis, zijn taak als hr-manager van KBC Groep op.

Vic Van de Moortel nam in februari 2008, enkele maanden voor het uitbreken van de financiële crisis, zijn taak als hr-manager van KBC Groep op. Daarvoor was hij zes jaar hr-manager geweest van de Belgische activiteiten van KBC.

Tot 2008 was werken als hr-manager van een bank leuk. De banken groeiden en wierven massaal mensen aan. Jonge talenten motiveren om voor ‘de bank van hier’ te werken, daar kwam het als hr-directeur van KBC op aan. In een uiterst zeldzaam interview uit 2004 verklaarde Van de Moortel: “We zijn grote, succesvolle en degelijke bedrijven, die pas echt klantvriendelijk kunnen worden als ze zich eerst als personeelsvriendelijk profileren. Misschien is nog niet genoeg benadrukt dat de financiële sector qua loon- en arbeidsvoorwaarden een interessante sector is om in te werken.”

KBC wierf in die periode allerlei soorten mensen aan, dixit Van de Moortel: “Schoolverlaters die bij ons hun eerste werkervaring opdoen, commerciële graduaten van A1-niveau, universitairen, tot kwantitatief-wiskundig goed onderlegde professionals, bijvoorbeeld voor het opbouwen van risicomodellen.” Van de Moortel pleitte ook voor een klantvriendelijke benadering: “De klant heeft recht op continuïteit in de dienstverlening. Hij is er niet bij gebaat om elke keer dat hij het kantoor bezoekt door een andere medewerker te worden ontvangen.”

Van de Moortel werd op 23 april 1957 geboren en woont in Merchtem. Hij studeerde rechten en sociologie aan de KU Leuven. In 1985 ging hij aan de slag bij de toenmalige Cera Bank in Leuven. Gedurende dertien jaar vervulde hij er heel uiteenlopende managementopdrachten, maar hij verzorgde ook een tijd de perscontacten en het veranderingsmanagement toen Cera Bank fuseerde met Kredietbank. Daarna werkte Van de Moortel 3,5 jaar op het marketingdepartement van KBC Bank, om ten slotte in januari 2002 op HRM terecht te komen.

De voorbije jaren, sinds 2008, was Van de Moortel vooral bezig met de menselijke kant van de hervorming van KBC Group. De bank-verzekeraar verkocht een groot aantal activiteiten en concentreert zich op zijn kernmarkten in België, Tsjechië en Slowakije. De vorige directie mocht inpakken en het top- en middenmanagement werd grondig vernieuwd. Ook op het niveau van de agentschappen werd redelijk ingrijpend met stoelen geschoven. Van de Moortel oefent tevens twee bestuursmandaten uit: bij het internationaal pensioenfonds van KBC en bij Omnia Travel, het reiskantoor dat volledig in handen is van de bank-verzekeraar. (P.C.)

Partner Content