Trends verkiest Michel Moortgat tot manager van jaar 2010
De lezers van Trends en de Jury hebben Michel Moortgat verkozen tot Manager van het Jaar 2010. De 43-jarige gedelegeerd bestuurder van brouwerij Duvel Moortgat volgt Bert De Graeve op als de 26e Manager van het Jaar.
“De jury hecht veel belang aan het duurzame karakter van de kandidaten Manager van het Jaar. Michel Moortgat beantwoordt perfect aan dit profiel”, motiveert Juryvoorzitter Luc Vandewalle de keuze voor Michel Moortgat.
“Duvel Moortgat toonde zich heel crisisbestendig. In de periode 2007-2009 klom de omzet met 30% en de nettowinst met 37% in een structureel dalende Belgische biermarkt. Het bedrijf dankt deze prestaties aan de strategie om sterke merken uit te bouwen. Duvel bijvoorbeeld verkoopt als het ware zichzelf. Kwaliteit primeert boven volume.”
Het familiale aandeelhouderschap is stevig verankerd. Michel Moortgat is het gezicht van het trio broers Michel, Bernard en Philippe. Samen hebben ze 64% van het bedrijf in handen. “De overgang van de derde naar de vierde generatie ging te snel. Wij, de erg nieuwe en jonge generatie moesten plots verantwoordelijkheid opnemen. Maar het familiale karakter is een van de succesfactoren achter Duvel Moortgat. Onze onderneming bestaat sinds 1871. We hopen dat ze er over 100 jaar nog is.
Hopelijk is ze dan groter”, zegt Michel Moortgat in Trends.
In 2010 nam Duvel Moortgat brouwerij De Konink over, met een maximaal behoud van het personeel.
De voorbije jaren werd de merkenportefeuille ook uitgebreid met de succesvolle herlancering van Vedett (2004), La Chouffe (2006), Liefmans (2008-2009), zonder daarbij in te teren op de verkoop van sterproduct Duvel. Ook op buitenlandse markten als de VS, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn de bieren van Duvel Moortgat aan een opmars bezig. Export tekent al bijna voor de helft van het geproduceerde volume.
Michel Moortgat: “Duvel blijft ons paradepaardje. Door die sterke focus kunnen we onze middelen geconcentreerd gebruiken. Een Duvel-drinker is een zeer trouwe consument. Maar de verbreding van de merkenportefeuille was nodig om het risico te spreiden. Niets is eeuwig. Er verdwenen al heel wat bekende en succesvolle biermerken.”
Als manager staat Michel Moortgat te boek als open en charmant, maar ook als kordaat en strikt. De bedrijfscultuur is nuchter, zakelijk en no-nonsense. Michel Moortgat omringt zich graag met goede mensen en is de spil van een goed draaiend directieteam.
“Een goede manager heeft een open geest. Hij luistert en heeft emotionele intelligentie. Een goede manager is dus soepel. Maar dat is nog iets anders dan een koers voortdurend ter discussie te stellen en bij de minste tegenslag te veranderen. Nee, zodra een beslissing genomen, moet men er voor de volle 200 procent voor gaan”, zegt Michel Moortgat.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier