Nathalie Vleeschouwer: De kleren maken de vrouw

Van IJsland tot in Japan vind je de zwangerschapsjurken die Nathalie Vleeschouwer ontwerpt onder de merknaam Fragile ondertussen al. Vleeschouwer heeft de touwtjes ook goed in handen bij haar overkoepelend bedrijf Natale, dat ze in 1990 oprichtte met 7.500 euro. Twintig jaar later ziet ze ondanks de economische crisis nog steeds veel groeimogelijkheden.

Na haar studies aan de modeacademie van Antwerpen te hebben opgegeven, opende Vleeschouwer een eerste eigen winkel in ‘t stad. Algauw trok ze ook de baan op om haar ontwerpen bij boetieks te slijten. In 1998 stapte Vleeschouwers echtgenoot mee in de zaak, maar zij behield 51 procent van de aandelen. “Ik vond dat ik daar wel recht op had”, lacht Vleeschouwer.

Ondertussen heeft Natale dertien personeelsleden en beheert het meerdere eigen- en franchisewinkels. Omdat veel kleinhandelaars het vandaag erg moeilijk hebben, plant Vleeschouwer mogelijk enkele overnames. “Ik had liever met onze bestaande klanten verder gewerkt, maar ik zie deze overnames als een noodzakelijk kwaad”, vertelt ze. “Onze verkoop in andere boetieks is namelijk teruggevallen omdat Fragile daar vaak maar een bijproduct is.”

De totale omzet bedroeg 4,1 miljoen euro in 2008, bijna een miljoen meer dan in 2006. Het resultaat van het boekjaar klokte in 2008 af op 591.064 euro, bijna een verdubbeling ten opzicht van 2006, maar in 2007 was het resultaat van het boekjaar nog 831.135 euro. Die daling is volgens Vleeschouwer te wijten aan de oprichting van een immovennootschap. “Ik ben met mijn eigen spaarcenten gestart. Ik blijf dus elke financiële beslissing sterk afwegen.”

Sj.S.

Stem hier voor uw favoriete kandidate

Partner Content