Hotels van morgen

De zakenreiziger verandert. Hotels evolueren mee.

In de glazen bol van het vakblad Business Traveller staan twee modellen tegenover elkaar: de hotels die de zakenreiziger in de toekomst méér service gaan leveren en de concurrenten die de dienstverlening tot een absoluut minimum zullen herleiden. Méér service betekent volgens het magazine vooral snellere service, alle mogelijke faciliteiten onder één dak.

Daartegenover staan hotels als veredelde Formule 1-vestigingen. Met volledig automatische check-in, geen business- of fitnesscentra binnenshuis, geen vergaderruimten, maar wel ruime kamers van alle elektronische snufjes voorzien.

Een voorbeeld daarvan is de Amerikaanse Candlewood-keten: 75 hotels in heel de Verenigde Staten. Kamers kosten tussen 60 en 90 dollar, suites gaan van 85 tot 120 dollar. Daarvoor krijgt de gast een relatief grote kamer, tv, cd-speler en video, plus twee telefoonlijnen (eentje voor de laptop). Er loopt echter nauwelijks personeel rond in de Candlewoods; concierge noch portiers en evenmin zes managers on duty. De kamers worden pas op uitdrukkelijk verzoek van de gast schoongemaakt. Wel staat er op het einde van de gang een was- en droogmachine.

Wat de businesshotels morgen zeker krijgen, is overal een snelle internetaansluiting. Sommige ketens opteren er voor gasten via het tv-scherm te laten surfen, wat een stuk aangenamer is dan op de kleine schermen van laptops. Ook voicemail lijkt stilaan de hotelwereld te veroveren. Iedereen kan een boodschap achterlaten op uw gepersonaliseerd mailapparaat. Ook kan u een sandwich met koffie bestellen via een geautomatiseerd systeem. Het bestelde wordt even later op de kamer afgeleverd.

Elektronica en nieuwe media zullen de komende jaren zeker van cruciaal belang zijn in de concurrentiestrijd tussen hotelketens. Nu al werven zij met gratis internetverkeer, maar ook met goeie ouwe beepers of pagers die in heel het pand functioneren.

Eén van de belangrijkste vernieuwingen zal echter veroorzaakt worden door de opmars van de zakenvrouw. De keten Wyndham Hotels & Resorts houdt er rekening mee dat binnen enkele jaren bijna de helft van de zakenreizigers vrouwen zullen zijn. Momenteel schommelt dat percentage afhankelijk van de keten tussen 16 en 34%. Het vervrouwelijken van de zakenreiziger brengt een hele aanpassing mee. Het gaat van wat er op het rekje in de badkamer staat tot méér actieve en passieve beveiliging in en rond het gebouw. Voor de vrouwelijke zakenreiziger is dat namelijk even belangrijk, zoniet belangrijker dan een snelle ISDN-lijn op de kamer.

mark vrijens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content