Hoe zoekt u naar specifieke informatie op internet?
Google is heer en meester op internet. Maar er bestaan ook ‘verticale zoekers’, zoekmachines die zich specialiseren in bepaalde gebieden. Nuttig of niet?
Zoekmachines vindt u op internet bij de vleet. Google (http://www.google.com) heeft zijn sporen al lang verdiend, maar ook Yahoo! (http://www.yahoo.com), MSN Search (http://search.msn.com) en Ask Jeeves (http://www.askjeeves.com) zijn populair bij de surfer.
De verticale zoekers zijn minder bekend bij het grote publiek. Wij ondervonden alvast dat ze ook niet zo makkelijk terug te vinden zijn op het net. Maar bij SearchEngineWatch (http://searchenginewatch.com/links/article.php/2156351/) vonden we een goed overzicht. De verticale searchers zijn er in 15 rubrieken onderverdeeld: ‘financial’, ‘medical’, ‘science’, ‘legal’ enzovoort. Een nóg beter overzicht troffen we aan bij Search.com (http://www.search.com) in de rubriek ‘research by topic’. We vonden er eveneens een vijftiental categorieën, en bovendien bevatte elke categorie (bijvoorbeeld ‘business & money’) nog een heleboel subcategorieën (zoals ‘company information’, ‘investing’, ‘stock discussions’ en ‘stock quotes’).
Amazon. com gaat verticaal
Ook A9 (http://a9.com), de zoekrobot van de onlineboekhandel Amazon. com, heeft iets nieuws op dit vlak. In het afrolmenu ‘more choices’ kunt u onderaan via ‘add/remove’ maar liefst 241 searchers selecteren die zich specialiseren in een of ander specifiek gebied. Helaas is er hier geen onderverdeling per categorie: u moet er de zoekmachines trachten te vinden in een lange lijst, ofwel via het zoekveldje. En dat bleek bij onze tests niet echt eenvoudig te zijn.
Als u bijvoorbeeld op zoek gaat naar medische searchers, moet u uw verbeelding gebruiken en termen als ‘health’ en ‘medical’ intikken. Toevoegen van de gewenste zoekmachine gebeurt door een klik op de ‘add’-knop. Wilt u meer dan één searcher toevoegen, dan moet u zich wel eerst gratis registreren. Maar dat kan erg snel. En hebt u in het verleden al eens een boek of cd gekocht via Amazon. com, dan hoeft die registratie zelfs niet meer.
Hoe werken met zo’n verticale zoeker?
Uiteraard konden we elke verticale zoeker afzonderlijk aanspreken via zijn website. Maar bij Search.com was het mogelijk om via ‘research by topic’ meerdere searchers tegelijkertijd te consulteren binnen één of meerdere (sub)categorieën. Ook bij A9 konden we zoeken via meerdere verticale zoekers in één keer. Wij deden de test met vier specifieke zoekopdrachten. Allereerst gingen we op zoek naar financiële bedrijfsgegevens over Yahoo. Daarnaast zochten we naar een biografie over Bill Gates, naar medische gegevens over het Ebola-virus en naar informatie over de nieuwe jazzrevelatie Jamie Cullum. We moesten dan ook eerst de gespecialiseerde zoekers zien te identificeren voor gebieden zoals ‘financieel/business’, ‘biografie’, ‘medisch’ en ‘muziek’. Bij Search.com hadden we het meeste succes:
Handig is dat bij A9 de zoekresultaten per searcher in een aparte kolom weergegeven worden. Maar over het algemeen gaf Search.com het grootste aantal relevante ‘hits’ voor onze zoekopdrachten.
Toch blijft het moeilijk opboksen tegen een algemene zoeker als Google: die gaf voor elk van onze opdrachten goede ‘hits’, al moesten we ze soms wel wat tussen minder relevante resultaten zoeken.
Roel Van Espen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier