Hoe brengt u een netwerk in kaart?
De Antwerpse watermaatschappij Pidpa beheert een uitgebreid netwerk van leidingen, aansluitingen en tussenstations. Een nieuw systeem brengt meteen inzicht in dat kluwen.
De Provinciale en Intercommunale Drinkwatermaatschappij der Provincie Antwerpen ( Pidpa) voorziet Antwerpen al sinds 1913 van drinkwater. Naast het rondpompen van drinkwater naar bijna 450.000 klanten, zorgt Pidpa ook voor waterwinning en -zuivering. Voor het beheer van het gigantische netwerk, de watertorens en installaties heeft de intercommunale een groot aantal afzonderlijke informatiesystemen met elk een specifieke functie (zoals de controle van de watertorens en het opvragen van klantengegevens). Elk systeem heeft zijn eigen structuur en databank.
“Vele personeelsleden hebben vaak verschillende toepassingen naast elkaar geopend op hun computerscherm,” vertelt ICT-manager Patrick Vercruyssen. “Niet erg praktisch. Bovendien moeten ze dikwijls zelf alle gegevens voor een bepaalde situatie bijeen puzzelen.” Daarom startte Pidpa in januari 2003 met een ambitieus project, GeoLink, een geografisch informatiesysteem dat de lijm vormt tussen al die puzzelstukken.
Resultaat: overzicht én details
“Als drinkwaterbedrijf is een groot deel van onze activiteiten locatiegebonden. Of het nu gaat om werken die ergens uitgevoerd worden, over de locatie van infrastructuur zoals watertorens of pompstations, of over de plaatsbepaling van een klant of van een gemeld probleem, zowat alles heeft een link met een geografische locatie,” legt Vercruyssen uit. “GeoLink identificeert de locatiegegevens en brengt ze samen. Het systeem vormt dus een centraal toegangspunt, dat in principe alle 600 werknemers toelaat om met een gewone internetbrowser op elk moment gedetailleerde gegevens op te vragen. Bovendien kan men van hieruit doorklikken naar een onderliggende toepassing.”
Vercruyssen noemt GeoLink een grafisch én een geografisch systeem. Via gedetailleerde kaarten krijgt elke gebruiker een goed overzicht van het volledige leidingennetwerk. Er kan ingezoomd worden tot op straatnaam, huisnummer of klant. Hierdoor krijgt men op elk moment real-time informatie. Belangrijk is ook de link met een enterprise resource planning-systeem ( ERP) van SAP. Dat alles leidt niet alleen tot een makkelijker beheer en onderhoud van de waterleidingen en installaties, maar vormt ook een goed werkinstrument voor een betere klantenservice.
Opmerkelijk: drastische besparing
Het volledige GeoLink-project werd intern gerealiseerd. “Alleen enkele specifieke en hoogtechnologische koppelingen werden door een externe consultant verwezenlijkt,” zegt Vercruyssen. “Voor de implementatie werd gebruik gemaakt van browser-gebaseerde software van het Amerikaanse bedrijf ESRI.”
De kostprijs van GeoLink bedraagt 67.500 euro. Een koopje, want Vercruyssen rekende uit dat het systeem – dankzij de verhoogde efficiëntie – ten minste 118.000 euro per jaar uitspaart. “Na zeven maanden heeft de investering zichzelf al terugbetaald. Als we een afschrijvingstermijn van vier jaar nemen, mogen we gewag maken van een besparing van 350.000 euro. We zijn overigens fier op de belangstelling van vele binnen- en buitenlandse nutsbedrijven. Ze zijn onder de indruk van de toegevoegde waarde van GeoLink.”
Roel Van Espen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier