GROTERE MARKT, GROTERE BOSSEN

Alain Mouton
Alain Mouton Journalist

Of juist kleinere?

De mislukking van de conferentie van de World Trade Organization in Seattle, eind vorig jaar, bleef voor de houtsector niet zonder gevolgen. Voor de tweede keer in korte tijd is men er niet in geslaagd een allesomvattend akkoord te bereiken over een diepgaande wereldwijde vrijmaking van de houthandel. Binnen de APEC (Asia-Pacific Economic Cooperation) werden al pogingen ondernomen om de invoertarieven op hout zo goed als af te schaffen. Tevergeefs.

Een gelijkaardig plan ( ATL of Accelerated Tariff Liberalization) werd in Seattle door de Verenigde Staten gelanceerd. Opnieuw was het de bedoeling om alle tarieven op de invoer van houtproducten tegen 2004 af te schaffen. Dat zou betekenen dat markten als China of Japan kunnen worden aangeboord. De huidige tarieven van rond de 40% maken elke vorm van import daar onmogelijk. Met het opheffen van die handelsbarrières zouden de groei, de productiviteit en de werkgelegenheid moeten toenemen. Bovendien zorgt een stijging van de levensstandaard voor een sterker milieubewustzijn en zullen de consumenten alleen kiezen voor producten die het resultaat zijn van ecologisch bosbeheer. Kortom: een grotere markt betekent grotere bossen.

Zo hebben allerlei ecologische bewegingen het echter niet begrepen. Volgens hen leiden lagere prijzen tot meer ontbossing. Ze beroepen zich daarbij op een verslag van de Amerikaanse overheid waaruit blijkt dat ontbossing in landen als Indonesië en Maleisië respectievelijk met 4,4% en 2,6% zou toenemen. Ook in landen als Finland (11%) en Zweden (7,6%) zou het kappen toenemen. Toen de top in Seattle mislukte, kraaiden al die drukkingsgroepen dan ook victorie.

De Groep Cras bekijkt het debat vanop een afstand. Een eventuele totale liberalisering van de handel zou de firma uit Waregem niet rechtstreeks beïnvloeden. De consumenten van het hout bevinden zich vooral in de ons omringende landen. Frédéric Cras: “Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn onze belangrijkste afnemers. Het probleem van hoge invoertarieven rijst dus niet. We proberen trouwens zo soepel mogelijk te zijn wanneer we op een of andere manier met sterke prijsverschillen worden geconfronteerd. Overschakelen naar landen waar dezelfde producten tegen een lagere prijs worden aangeboden, is een fluitje van een cent. Wij noemen datcreatieve handel.”

alain mouton

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content