Greg Parekh (44): ‘De puzzelstukjes vallen in elkaar’
De Amerikaans-Indiase Greg Parekh goochelde als hoofd fusies en overnames van Novartis met miljarden dollars. Hij leidde voor de Zwitserse farmareus ruim twintig grote transacties. Daaronder de overname voor 39 miljard van de oogproductenspecialist Alcon, nu de partner van het Leuvense ThromboGenics. Parekh leidde nog het integratieproces van Alcon in Novartis, maar hield het er in 2010 voor bekeken. Hij richtte dan mee de investeringsmaatschappij New Rhein Healthcare op. Een van de eerste investeringen was in Biocartis, waar hij in de raad van bestuur kwam.
Een jaar geleden werd de 44-jarige Parekh CEO van het jonge biotechbedrijf, waar hij als een wervelwind doorheen raasde. Zo sleurde hij eerder deze maand een eerste commerciële product, een testplatform voor biomerkers dat in eerste instantie aan de onderzoeksinstellingen en labo’s verkocht zal worden, veel vroeger dan gepland uit de pijplijn. Biomerkers kunnen aantonen of en hoe een patiënt zal reageren op medicijnen.
TRENDS. U regisseerde ook een nieuwe kapitaaloperatie, wierf wetenschappelijke toppers aan, en verlegde de focus van het bedrijf van virale ziekten naar oncologie.
GREG PAREKH. “Niet slecht voor een eerste jaar (lacht).We zijn het nieuwe hot bedrijf in België.
“Het is vreemd, maar de puzzelstukjes van mijn carrière vallen eindelijk in elkaar. Wat ik in al mijn vorige jobs heb geleerd, kan ik nu dagelijks gebruiken.
“Een van de eerste dingen die ik als CEO wou, was een commercieel product. Het is zover en dat is een grote prestatie voor dit bedrijf. Er waren wel enkele problemen, maar ik zou zenuwachtig worden als die er niet zouden zijn (lacht). Maar allicht de meest fundamentele verandering is dat we in januari de focus verlegden naar oncologie.
“De stichter van Biocartis, Rudi Pauwels, en een aantal van de mensen in research (voornamelijk ex-Innogenetics) hebben een achtergrond van infectieziekten. Het bedrijf wou ook initieel tests ontwikkelen voor onder meer hepatitis en humaan papillomavirus (hpv), maar die markt is er een met veel prijsdruk en telt veel spelers. De markt van moleculaire diagnostische tests in oncologie, die wordt geraamd op 5 miljard dollar per jaar, is er een met hogere marges en is wel ideaal. Preliminaire studies tonen ook aan dat we een product in de maak hebben dat heel beloftevol is voor het testen van melanoom en darmkanker.”
En nu?
PAREKH. “Nu ligt de focus op de verkoop van ons testplatform voor biomerkers. We hebben iedereen gerekruteerd daarvoor, buiten een baas voor sales en marketing. En we mogen dan nog wel een klein bedrijf zijn, maar we willen onze producten ook in China, Brazilië, Rusland en de VS lanceren.”
Wat is er voor u persoonlijk veranderd?
PAREKH. “Mijn gezin is intussen overgekomen uit Chicago. Daarvoor heb ik zes maanden als een vrijgezel gewoond in een appartement in Antwerpen. Een leuke ervaring. Maar we zijn nu met de vier kinderen verhuisd naar Brussel. En ik heb me intussen gerealiseerd dat België eigenlijk bestaat uit twee landen. Crazy.”
BE.L.
“We zijn het nieuwe hot bedrijf in België”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier