Even aardgas tanken

© Belga

Terwijl iedereen het heeft over elektrische wagens, pleit professor Eric Van den Bulck (KUL) voor voertuigen op aardgas.

Bijna 10 miljoen aardgasvoertuigen reden er in 2009 wereldwijd, waarvan 580.000 in Noord-Italië. Landen die zelf geen olie, maar wel grote aardgasvoorraden bezitten, zijn al meer dan 30 jaar bezig met deze technologie.

Intussen bieden voertuigfabrikanten meer dan 50 automodellen, meer dan 15 bestelwagens en bijna 50 bussen op aardgas aan. In ons land ging nu pas het eerste tankstation voor Compressed Natural Gas (CNG) open in Halle.

“Aardgasvoertuigen zijn simpelweg de properste wagens die bestaan”, zegt Van den Bulck. De resultaten van het jaarlijkse milieu-impactonderzoek van de American Council for an Energy-Efficient Economy steunen zijn stelling.

Voor de achtste keer op rij staat de Honda Civic GX, een wagen die specifiek voor aardgas is gebouwd, aan de top. Als er rekening wordt gehouden met alle milieufactoren gedurende de levenscyclus van het voertuig – CO2-uitstoot, polluenten, de aanmaak van elektriciteit, enzovoort – dan laat hij zelfs zero-emissievoertuigen achter zich.

“De milieuwinst is bijzonder groot. Tien jaar geleden toonden Amerikaanse studies al aan dat aardgas de ideale brandstof is voor mechanische vermogensopwekking, zowel de uitstoot van schadelijke stoffen als de broeikasgassen. De roetemissie ligt minstens de helft lager dan bij moderne benzinemotoren. Vaak is er zelfs geen meetbare roetuitstoot. Koolstofmonoxide is ongeveer nul, voor stikstofoxiden staat de teller op -35 tot -60 procent en ook onverbrande of partieel verbrande koolwaterstoffen zijn tot de helft gereduceerd. De uitstoot van broeikasgassen CO2 en CH4 ligt ook minstens een kwart lager. Doordat aardgas ook minder vervuilend is voor de motor, moet je bij de Honda bovendien slechts om de 100.000 kilometer de olie verversen.”

Financieel voordelig ” Voor huishoudens kost 1 kWh aardgas ongeveer 8 eurocent. Voor 1 kWh benzine betaal je aan de pomp ongeveer 16 eurocent, waarvan zo’n 7 eurocent aan accijnzen. Overigens is aardgas tanken net zo eenvoudig en snel als we nu gewend zijn.”

“Een aardgasvoertuig kost 1000 tot 2000 euro meer, vooral door de opslagtank en de stevigere structuur van het voertuig. Maar die meerprijs daalt als de populariteit van aardgasvoertuigen stijgt. Bovendien is het niets vergeleken met de kost van de lithium-ionbatterij in een elektrisch voertuig, die kan oplopen tot wel 10.000 euro.”

Een eerste stap is de keuze van een stad waar alle bussen vervangen worden door bussen op aardgas. “In Leuven merk ik bijvoorbeeld een grote ontevredenheid over de impact van de vervuilende dieselbussen. De vervuiling blijft hangen in de straten. In Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn er al veel steden met bussen op aardgas. De ombouw betekent een meerprijs, maar die is zeker te verantwoorden door de grote meerwaarde voor het milieu én voor de stadsbewoner.”

De veiligheid mag in elk geval geen reden zijn om het niet te doen. “De tanks zijn veel crashbestendiger gebouwd. Als er toch een lek zou zijn, dan vliegt het aardgas bovendien meteen de lucht in, waar het verdunt. Het ontsteekt heel moeilijk. De feiten spreken voor zich, in 30 jaar is er nog nooit een noemenswaardig incident met een aardgasvoertuig gebeurd.”

Annick Claus

Partner Content