Eén dracht maakt macht

Hobo Fashion uit Groot-Bijgaarden heeft een missie. Het verenigt de middelgrote kledingwinkels om het hoofd te bieden aan de concurrentie van superketens.

Het is Hobo Fashion niet om het geld te doen. Het bedrijf is opgericht om zijn stichters te dienen. Dat zijn winkeliers die de groep bedrijven rond Hobo Faam, waaronder Hobo Fashion en Hobo Action, controleren.

Hobo Fashion is een inkoopvereniging die voor haar leden rechtstreeks bij de fabrikanten aankoopt. Het is de enige manier waarop de winkeliers zich kunnen wapenen tegen grote distributeurs zoals Superconfex en Delhaize. De voorouder van de Hobo-familie, Codatex, werd in 1934 gesticht en mondde in 1991 via een reeks transformaties uit in Hobo Faam. Dochter Hobo Fashion werd in 1994 opgericht.

Voor inkooporganisaties is samenwerking essentieel. Vandaar de alliantie met de Nederlandse sectorgenoot Euretco, die een belang van 24% in Hobo Faam heeft. Hobo Fashion werkt samen met Duitse sectorgenoten. Er zijn akkoorden met Katag voor dames -en herenkleding, met Ardek voor babyartikelen en, via Hobo Nord-West-Ring, met Nord-West-Ring voor de schoenenhandel. Een andere bondgenoot is het Franse Pantashop, dat in jeans handelt.

Gedelegeerd bestuurder Guido Vanden Abeele van Hobo Fashion: “België is veel te klein. Door samen te werken met Duitse inkooporganisaties profiteren wij van de grootte van de Duitse markt. Zij maken collecties exclusief voor hun en onze leden zodat wij alle koopwaar op één plaats vinden en tegen de beste voorwaarden kunnen inkopen. Dat vullen we verder aan met eigen creaties.” Hobo Fashion treedt ook op als factoringmaatschappij voor de leden. Ze betalen de leveranciers vooraf en laten dat risico in Duitsland herverzekeren. Indien nodig maken ze publiciteit voor hun leden.

Winst is voor Hobo Fashion wel belangrijk, maar de leden mogen er niet armer op worden. Voorzichtig dus met de analyse van de cijfers. Moederbedrijf Hobo Faam boekte in 1998 een geconsolideerde omzet van 2,5 miljard frank, een bedrijfswinst van 5,2 miljoen frank en een nettoverlies van 1,2 miljoen frank. Dochter Hobo Fashion boekte een bedrijfsverlies van 20 miljoen frank op een omzet van 1 miljard frank. Kleindochter Hobo Nord-West-Ring presenteerde een omzet van 270 miljoen frank en een kleine bedrijfswinst van 1,7 miljoen frank. De volledige Hobo-groep heeft 300 leden en vijftig personeelsleden.

Hobo Fashion heeft ook privé-labels. In dameskleding is dat Terrain Vague, voor de heren is er Marc Bellini en voor baby’s Artino. Guido Vanden Abeele: “Ons grootste probleem is het gebrek aan interesse van Belgische winkeliers voor inkooporganisaties. Terwijl in Nederland 90% van de winkeliers is aangesloten bij een inkooporganisatie, is bij ons maar 5% lid. Dat lost het volumeprobleem van een klein land als België natuurlijk niet op.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content