Een cultureel engagement op zijn Italiaans

Une pièce de Rosa Barba, Time as Perspective © Lena Huber

Hoe zetten luxemerken zich in voor een betere wereld? Acqua di Parma steunt de hedendaagse kunst.

Kunst en cultuur zitten bij de typisch Italiaanse identiteit van Acqua di Parma ingebakken. Al meerdere jaren engageert het beautymerk zich cultureel. Italiaanse artiesten met internationale renommee genieten de steun van

Acqua di Parma : danser Roberto Bolle, violist Uto Ughi, theatermaker Massimiliano Finazzer… Ook de Peggy Guggenheim-collectie van moderne, figuratieve kunst kan op geld en goodwill rekenen. De culturele verbintenis van het merk reveleert zich in initiatieven en events van diverse aard, en in prestigieuze publicaties : Essenza di Parma, Il Giardino Nobile bijvoorbeeld, of nog het recente La nobilità del Fare, dat de geschiedenis van 23 Italiaanse meesters bundelt als een incarnatie van excellentie in kunst en ambachtskunst. Sinds 2009 eert Acqua di Parma de Italiaanse landschappen en het architecturale patrimonium door middel van het concours Fondo Ambiente Italiano (FAI).

Voor het eerst zet Acqua di Parma nu de schouders onder hedendaagse kunst.

Voor het eerst zet Acqua di Parma nu de schouders onder hedendaagse kunst. Van 15 mei tot 4 juni loopt in het 17e-eeuwse neoklassieke Palazzo Cusani, in het historische centrum van Milaan, de tentoonstelling I’ll Be There Forever The Sense of Classic. Cloe Piccoli, als kunstcritica en artistiek directeur verantwoordelijk voor de kunstprojecten van het merk, stelde de expo samen. De tentoonstelling staat onder het patronaat van het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, de stad Milaan en de prestigieuze Academie voor Schone Kunsten van Brera.

DIALOOG TUSSEN KLASSIEK EN MODERN

I’ll Be There Forever — The Sense of Classic verkent hoe enkele wereldberoemde Italiaanse hedendaagse kunstenaars (Rosa Barba, Massimo Bartolini, Simone Berti, Alberto Garutti, Armin Linke, Diego Perrone en Paola Pivi) inspiratie vinden in klassieke kunstconcepten, en hoe ze deze klassieke concepten tot expressie en transformatie brengen. Zo ontstaat er een interessante dialoog tussen klassieke en moderne kunst. De deelnemende artiesten bestreken uiteenlopende klassieke plaatsen en perioden, en gebruikten verscheidene technieken en materialen. De tentoonstelling bevat zowel schilderijen als sculpturen, installaties, films en foto’s.

Het schenkt ons een immense voldoening om de bronnen van cultuur en schoonheid van ons land verder te helpen exploreren en exploiteren.

“De realisatie van deze tentoonstelling was voor ons een uitdaging”, zegt Gabriella Scarpa, CEO van Acqua di Parma. “Deze expo bevestigt onze betrokkenheid bij cultuur en bij schoonheid, en het schenkt ons een immense voldoening om de bronnen van cultuur en schoonheid van ons land verder te helpen exploreren en exploiteren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content