Trends Impact Awards: hoe is het gesteld met de winnaars van vorig jaar?

DE WINNAARS VAN VORIG JAAR In 2023 kregen RumeXperts, EnergyVision, Turbulent, Shipit Multimodal Logistics, Accent, Augias Corp, De Stuyverij, River Cleanup, Renewi, PurFi Manufacturing, Elia en De Groote – De Man een Trends Impact Award. © Leyla Hesna
Roel Van Espen medewerker Trends

Trends bekroont woensdagavond opnieuw twaalf bedrijven met een Impact Award. De duurzaamheidsprijzen, in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School, werden in 2023 voor de tweede keer uitgereikt. Twaalf bedrijven vielen in de prijzen voor hun inzet voor een duurzamere wereld. Trends ging een jaar later aankloppen bij zes van hen. Hoe is hun organisatie geëvolueerd?

Compass Group

Welke inspanningen levert Compass Group voor impactondernemen?

“Als cateringbedrijf streven we naar een evenwicht tussen people, planet en profit. Dat doen we door sociale en ecologische doelen in ons bedrijfsmodel te integreren, wat zich vertaalt in onder meer het creëren van eerlijke werkomstandigheden en het ondersteunen van kansarme groepen”, legt Wendy De Munter, food & sustainability manager van Compass Group, uit. “We reduceren ook onze ecologische voetafdruk door te kiezen voor lokale, seizoensgebonden en fairtradeproducten, te werken met duurzame leveranciers en ons afval te beperken. We bevorderen bovendien de circulaire economie, bijvoorbeeld door gebruikt frituurvet te laten omzetten in biokerosine. Dat was goed voor 115 ton CO2-reductie in 2023.”

Welke gevolgen hadden de Trends Impact Awards voor uw bedrijf?

“Het feit dat we een van de finalisten waren, bevestigt onze positieve impact op de samenleving en het milieu. Duurzaamheid stond altijd al hoog op de prioriteitenlijst van Compass Group, maar is nu – samen met veiligheid – onze topprioriteit.”

Hoe evolueerde Compass Group het afgelopen jaar?

“Door verder in te zetten op minder verspilling, daalde ons voedselafval in 2023 met 76.432 kilogram, ofwel 18 procent. Dat komt overeen met een verminderde uitstoot van 328 ton CO2. Onze koks zetten nog meer plantaardige maaltijden op het menu en koken nu ook met ‘ugly veggies’, groenten die niet voldoen aan het schoonheidsideaal maar nutritioneel helemaal prima zijn. Het afgelopen jaar werden bovendien 7.517 maaltijden gered via het Too Good To Go-platform. Compass Group is ook het eerste Belgische bedrijf dat een zogeheten ‘ecoblok’ aankocht om de biodiversiteit in de Noordzee te verbeteren.”

‘Door verder in te zetten op minder verspilling, daalde ons voedselafval in 2023 met 76.432 kilogram, ofwel 18 procent’

Wendy De Munter, Compass Group

De Groote – De Man

Welke inspanningen levert De Groote – De Man voor impactondernemen?

“Duurzaamheid beschouwen we niet enkel als een doel, maar ook als een middel om te ondernemen. Het is een kernwaarde waar wij oprecht in geloven, en die altijd ten dienste staat van onze eigen mensen, onze cliënten en de samenleving”, zegt Jeroen De Man, de oprichter en partner van De Groote – De Man. “In de afgelopen drie jaar hebben we onder begeleiding van Voka interne en externe acties gevoerd rond élk van de zeventien SDG’s (duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties). Daarom zullen we volgende maand het eerste advocatenkantoor in België zijn met een door de VN erkend ‘SDG Pioneer’-certificaat.”

Welke gevolgen hadden de Trends Impact Awards voor uw bedrijf?

“We stellen vast dat het winnen van de award vooral de ogen van andere ondernemingen heeft doen opengaan. We werden door zeer veel binnen- en buitenlandse partijen gecontacteerd: zij wilden weten wat we precies doen, hoe we dat doen en wat daarvan de impact is. Onze visie op duurzaamheid en anders ondernemen zorgt bovendien voor een enorme instroom van geëngageerde kandidaten, terwijl de concurrentie het soms moeilijk blijkt te hebben om bekwame mensen te vinden.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“Ons kantoor groeit al jaren op rij met dubbele cijfers. Om dat op een verantwoorde wijze te doen, hebben we het voorbije jaar verder getimmerd aan een robuuste structuur die een duurzame groei voor onze mensen en cliënten kan blijven garanderen. We blijven ook ons ‘corporate rebels plan’ finetunen, en hebben daar onlangs nog een paar leuke extra’s toegevoegd. Onze medewerkers krijgen bijvoorbeeld de kans gedurende een week in Barcelona of in een Zwitserse skichalet te gaan werken.”

‘We zullen het eerste advocatenkantoor in België zijn met een door de VN erkend ‘SDG Pioneer’-certificaat’

Jeroen De Man, De Groote – De Man

Ethias

Welke inspanningen levert Ethias voor impactondernemen?

“Bij Ethias is duurzaamheid een fundamentele pijler van de ondernemingsstrategie. Ze is geïntegreerd in elk aspect van onze activiteiten: in de verzekeringsproducten en -diensten die we ontwikkelen, in onze investeringen en in de contacten die we onderhouden met onze klanten, partners en aandeelhouders”, aldus Effrosyni Lefka, head of corporate finance & sustainability bij Ethias. “We werken op de drie ESG-pijlers, en ambiëren daarmee dat onze bedrijfsvoering een blijvende impact heeft op de maatschappij.”

Welke gevolgen hadden de Trends Impact Awards voor uw bedrijf?

“Als enige financiële instelling onder de finalisten zijn we trots dat we bij de selectie hoorden. Onze finaleplaats is een erkenning van het feit dat onze aanpak en onze strategie juist zijn. Ze geeft onze mensen extra motivatie om de ESG-pijlers verder uit te bouwen en werk te blijven maken van talrijke impactvolle projecten. We konden intussen ook heel wat rijke contacten leggen, en de mooie cases van de andere finalisten waren bovendien zeer inspirerend.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“Ethias blijft zich engageren om de maatschappelijke en ecologische uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, terwijl we de nationale economie en de verschillende stakeholders actief blijven ondersteunen. We werken ook verder aan concrete stappen om een ‘netto-zero-uitstoot’ te bereiken: tegen 2020 moet onze hele waardeketen op groepsniveau koolstofvrij zijn. De afgelopen maanden hebben we actief gewerkt aan de voorbereidingen van ons transitieplan, dat eind dit jaar wordt voorgelegd aan de wetenschappelijke comités van het Science Based Targets initiative (SBTi).”

Hysopt

Welke inspanningen levert Hysopt voor impactondernemen?

“Onze software helpt HVAC-ontwerpers om hun verwarmings- en koelinstallaties te optimaliseren”, legt Roel Vandenbulcke, de oprichter en CEO van Hysopt, uit. “De simulatietechnologie kwantificeert de verschillende alternatieven en identificeert de beste keuze. In meer dan 500 middelgrote en grote projecten resulteerde dat in een gemiddelde CO2-besparing van 42 procent. Naast de impact die we realiseren met onze software, trachten we ook onze eigen operationele werking te verduurzamen onder het motto ‘Walk the talk’. En hoewel ESG-rapportering voor ons nog niet verplicht is, ligt er toch al een ambitieus plan voor 2025 klaar.”

Welke gevolgen hadden de Trends Impact Awards voor uw bedrijf?

“We hebben heel wat reacties op onze overwinning ontvangen. Enkele bouwheren wilden het fijne van onze softwaremogelijkheden weten, en ook een paar investeerders toonden interesse. Dat is niet onbelangrijk voor een snelgroeiend technologiebedrijf als het onze. Door de Trends Impact Awards kregen we bovendien de kans om deel te nemen aan een boeiende podcast die Hysopt extra onder de aandacht heeft gebracht.”

Hoe evolueerde Hysopt het afgelopen jaar?

“In het verleden opereerden we vooral als een ‘project business’, waarbij we met onze software rechtstreeks de bouwheer aanspraken. In plaats van alle HVAC-projecten zelf te optimaliseren, bieden we onze technologie sinds begin 2024 aan als een SaaS (software-as-a-service) die zich richt tot studiebureaus en installatiebedrijven. Daardoor kan onze software op veel grotere schaal worden ingezet, wat resulteert in meer impact. Intussen haalden we al meer dan vijftig SaaS-klanten binnen, zowel in België als in Canada en Australië.”

THOMAS DE GROOTE (RIVER CLEANUP, links) “We ruimden al meer dan 3,6 miljoen kilogram rivierafval op.” © Leyla Hesna

River Cleanup

Welke inspanningen levert River Cleanup voor impactondernemen?

“Als Belgische non-profitorganisatie heeft River Cleanup als doel rivieren wereldwijd plasticvrij te maken”, legt Thomas de Groote, de oprichter en CEO van River Cleanup, uit. “Sinds de oprichting in 2019 activeerden we ruim 280.000 vrijwilligers in honderd landen. We ruimden al meer dan 3,6 miljoen kilogram rivierafval op. Vorig jaar hebben we een schaalbaar model ontwikkeld om duizend rivieren plasticvrij te maken tegen 2050. Het Clean River Model focust op het activeren van community’s, het invoeren van preventieve maatregelen en het versnellen van systemische veranderingen door samenwerking met lokale overheden en beleidsmakers.”

Welke gevolgen hadden de Trends Impact Awards voor uw bedrijf?

“Het winnen van de Trends Impact Award zorgde voor een externe validatie van onze duurzame strategie. Maar ook binnen de organisatie gaf de prijs het team een boost en de bevestiging dat we met de juiste dingen bezig zijn. Er volgden intussen diverse gesprekken met potentiële partners die ons verhaal willen ondersteunen en financieren.”

Hoe evolueerde uw organisatie het afgelopen jaar?

“In het voorbije jaar groeide het aantal vrijwilligers van 250.000 naar 280.000, dankzij grote acties zoals de World Cleanup Day en de River Cleanup Challenge. We hebben ook de implementatie van ons Clean River Model verder uitgebouwd in onze actiezones in België en Indonesië. Daarnaast zoeken we financiering voor een derde actiezone in Kameroen. Er is alvast een grote buy-in van de lokale community’s en overheden om het probleem structureel aan te pakken. Onze ervaring in deze drie landen zal ons de kans bieden verder te groeien naar honderd rivieren tegen 2030.”

RumeXperts

Welke inspanningen levert RumeXperts voor impactondernemen?

“RumeXperts ontwikkelt digitale oplossingen die bijdragen aan de duurzaamheid en productiviteit van de landbouw”, zegt chief technical officer Léonard Théron. “Een voorbeeld is ons Salve-RumiSense-platform: een waarschuwingssysteem dat het veestapelbeheer optimaliseert aan de hand van datagedreven inzichten. De realtime analyse van allerlei factoren kan problemen in een vroeg stadium voorspellen. Die proactieve aanpak verbetert het dierenwelzijn, vermindert de veesterfte, verlaagt de productiekosten en reduceert voedselverspilling en de uitstoot van broeikasgassen.”

Welke gevolgen hadden de Trends Impact Awards voor uw bedrijf?

“Het winnen van de Trends Impact Award is een belangrijke erkenning van onze inzet. Het valideert onze inspanningen om technologie in te zetten voor beter veestapelbeheer en dierenwelzijn, en versterkt ons geloof in de kracht van data om duurzame landbouwpraktijken te stimuleren. De award heeft ons team extra energie gegeven, en heeft onze vastberadenheid versterkt om de grenzen te blijven verleggen van wat mogelijk is op het raakvlak van technologie en veehouderij.”

Hoe evolueerde RumeXperts het afgelopen jaar?

“Het afgelopen jaar lag de focus vooral op het verduurzamen van de veehouderij. We hebben algoritmen geïmplementeerd waarmee we de gezondheidsproblemen van kuddes tot 25 dagen eerder kunnen voorspellen dan voorheen. Bovendien hebben we ons Salve-RumiSense-platform uitgebreid om meer boerderijen in verschillende regio’s te kunnen ondersteunen. Momenteel zijn we ook bezig met een tweede fondsenwervingsprogramma om onze verdere groei te ondersteunen. Het doel is: duurzame landbouw nog toegankelijker te maken.”

Lees meer over:

Partner Content