Dit zijn de 12 winnaars van de Trends Impact Awards 2024: van treinreizen tot bijen als natuurlijke drones

BEEODIVERSITY Gebruikt bijen als natuurlijke drones. © Getty Images

Op een gala-avond in Brussels Expo heeft Trends, in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School, twaalf bedrijven bekroond met een Trends Impact Award voor hun voortrekkersrol op het vlak van duurzaamheid. De hoofdprijzen, de Global Impact Awards, gaan naar BioFirst Group bij de grote bedrijven en Bosaq bij de kmo’s. Ontdek hieronder alle winnaars.

De Trends Impact Awards belonen Belgische bedrijven die het afgelopen jaar hun duurzaamheidsstrategie vertaalden in projecten die een duurzame impact creëren op hun omgeving. De prijzen werden voor het eerst uitgereikt in 2022. Voor deze derde editie stelden ruim 130 bedrijven zich kandidaat (hoe we vervolgens te werk gingen, leest u onderaan dit artikel).

“Er zijn ​​veel initiatieven rond duurzaamheid, maar met de Trends Impact Awards willen we de meest relevante, objectieve en geloofwaardige wedstrijd zijn,” zegt hoofredacteur van Trends Kanaal Z Stijn Fockedey. “Daarom werken wij samen met twee partners. Een academische partner om het methodologisch kader te schrijven (Antwerp Management School), en een consultant met expertise in het uitvoeren van een betrouwbare beoordeling van de ingediende projecten (PwC België). Het resultaat is indrukwekkend. 150 kandidaturen, 130 bedrijven voorgeselecteerd, 80 genomineerden die een strenge selectie hebben doorstaan ​​tijdens mondelinge verdedigingen voor de juryleden en uiteindelijk 14 winnaars. Iedereen maakt een verschil voor de natuur of de samenleving. Al die inspanningen willen we in de kijker zetten met de Trends Impact Awards. De winnaars en de genomineerden zijn het beste tegengif tegen pessimisme.” (Lees verder onder de video op X)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In de categorieën Klimaat & Energie, Diversiteit & Inclusie, Ecologie en Circulaire Economie worden telkens twee prijzen uitgereikt – een voor kmo’s en een voor grote bedrijven. In de categorieën Techno­logie, Mobiliteit, Veerkracht en Welzijn is er slechts één prijs, voor grote en kleine bedrijven samen. Samen met de Trends Global Impact Awards voor het grote bedrijf en de kmo die het beste scoren over de verschillende categorieën heen, maakt dat veertien prijzen. U vindt de winnaars in het overzicht hieronder.

Global Impact Awards

Winnaar grote bedrijven: BioFirst Group

BioFirst Group is de toonaangevende speler in de duurzame landbouwsector. Het bedrijf was begonnen als een hommelkweker en heeft nu een compleet assortiment van oplossingen voor tuinbouw en veldgewassen. Het doel is tot de toptienspelers in de duurzame landbouw te behoren. Lees een portret.

Winnaar kmo’s: Bosaq

Met zijn waterzuiveringsmachine wil Bosaq drinkbaar water creëren voor gemeenschappen die getroffen zijn door waterschaarste. Het werkt daarvoor samen met de lokale overheden. Lees een portret.

Circulaire Economie

Winnaar grote bedrijven: Aurubis Olen

De grondstoffenmarkt wordt steeds complexer. Een miljoeneninvestering moet de recyclage van koper en nikkel op de Vlaamse sites van Aurubis naar een hoger niveau tillen. De eindproducten zijn zo zuiver dat ze gebruikt kunnen worden voor de productie van elektronica en elektrische voertuigen. Lees meer.

Winnaar kmo’s: Out of Use

Werknemers die hun oude elektronica een tweede leven willen geven, kunnen met die apparaten terecht bij Out of Use. Het familiebedrijf verkoopt de toestellen nadien op zijn webshop om de levensduur ervan te verlengen. Lees meer.

Ecologie

Winnaar grote bedrijven: BioFirst Group

(zie hierboven onder Global Impact Awards)

Winnaar kmo’s: BeeOdiversity

BeeOdiversity heeft het project BeeOmetrics ontwikkeld, dat is gebaseerd op de aanwezigheid van wilde bijen als bio-indicator. Daarmee kunnen de biodiversiteit en de vervuilende stoffen die het milieu beïnvloeden, worden gemeten. Lees meer.

Energie en klimaat

Winnaar grote bedrijven: Cofinimmo

Met het 30³-project wil Cofinimmo de energie-intensiteit van zijn vastgoedportefeuille drastisch verminderen. Het gebruikt daarvoor een wetenschappelijke methodologie. De eerste resultaten zijn er al. Lees meer.

Winnaar kmo’s: Gorilla

Met zijn software voor energiebeheer neemt de scale-up “de energiedinosaurussen mee naar de moderne tijden”, aldus de jury. Lees meer.

Diversiteit en inclusie

Winnaar grote bedrijven: RGF Staffing Belgium

Discriminatie op de werkvloer kent vele vormen. Iedere kansengroep botst tegen andere obstakels op de arbeidsmarkt. RGF Staffing Belgium wil die met een lokale en globale aanpak wegwerken, en wint daarmee de Trends Impact Award voor Diversiteit & Inclusie bij de grote bedrijven. Lees meer.

Winnaar kmo’s: Funds For Good

België bulkt van mensen die willen ondernemen, maar daar geen klassieke financiering voor vinden. Funds For Good heeft daarvoor een vernuftig model opgezet. Lees meer.

Mobiliteit

Winnaar: Railtrip.travel

Railtrip.travel profileert zich als het eerste Belgische reisbureau dat alleen maar treinreizen aanbiedt. Het doel is een andere manier van reizen aan te moedigen. Lees meer.

Technologie

Winnaar: Greenomy

Greenomy wil digitale technologie en artificiële intelligentie gebruiken om bedrijven te helpen duurzamer te worden. Het platform helpt hen te voldoen aan de Europese eisen en hun gegevensverzameling te automatiseren. Lees meer.

Veerkracht

Winnaar: Bosaq

(zie hierboven onder Global Impact Awards)

Welzijn

Winnaar: Give a Day

Met zijn digitaal platform vergemakkelijkt Give a Day de contacten tussen burgers, bedrijven en verenigingen. Het wil tegen 2030 een half miljoen burgers in België mobiliseren om concrete sociale acties te ondernemen. Lees meer.

Zo gingen we te werk

Wayne Visser, professor duurzame transitie aan de Antwerp Management School, ontwikkelde de methodologie waarop de Trends Impact Awards zijn gebaseerd. In zijn boek Thriving: The Break through Movement to Regenerate Nature, Society, and the Economy schetst Visser zes ineenstortingen in onze wereld. Daar koppelt hij doorbraken en marktkansen aan. Visser is optimistisch. Hij ziet golven van innovatie op ons afkomen.

De Trends Impact Awards bestaan dit jaar uit acht cate­gorieën. Dat zijn Technologie, Klimaat & Energie, Mobiliteit, Diversiteit & Inclusie, Veerkracht, Ecologie, Circulaire ­Economie en Welzijn. Om het belang van het systeem in de verf te zetten, is er ook een negende prijscategorie in het leven geroepen, de Trends ­Global Impact Award.

Per categorie werd een jury samengesteld, die bestond uit experts van het audit-, tax- en consultancybedrijf PwC, professoren en onderzoekers van de Antwerp Management School, journalisten van Trends en ons Franstalige zusterblad Trends-­Tendances, en externe experts – onder meer van organisaties die vorig jaar hebben gewonnen. De jury’s maakten een eerste selectie van dossiers die goed genoeg ­werden bevonden. Die bedrijven konden zich tegen betaling inschrijven voor de volgende fase. Geselecteerde bedrijven ontvingen het Trends Impact Nominee-­label. In september werden de bedrijven per categorie uitgenodigd om hun dossier voor te stellen aan de jury van hun categorie. Als voorbereiding verstrekten de bedrijven bijkomende informatie, zodat de jury hun maturiteit kon evalueren. In categorieën waar dat mogelijk was, werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s.

Lees ook:

Partner Content