DRUKKER KRIJGT HET DRUKKER

Diaprint, een drukkerij die al honderd jaar bestaat, heeft zich gespecialiseerd in het drukken op kettingpapier voor kmo’s en overheidsinstellingen. Voor 1999 plant ze een uitbreiding van haar diensten.

De huidige general manager van Diaprint, Virginie Delzelle, behoort al tot de vijfde generatie van deze drukkerij in Aat, die op het einde van vorige eeuw werd opgericht. In 1895 beproefde de stichter, François Delzelle, zijn geluk in de drukkerij. “In die tijd legde hij zich toe op het zogenaamde gelegenheidsdrukwerk, zoals huwelijksaankondigingen, uitnodigingen, visitekaartjes, bioscoopkaartjes, enzovoort,” verduidelijkt Virginie Delzelle. “Maar François overleed op vrij jonge leeftijd. Omdat zijn kinderen nog te jong waren om de drukkerij over te nemen, heeft zijn weduwe, Victorine Brismoutier, de teugels in handen genomen. Zij combineerde haar job als zaakvoerster met de zorg voor haar gezin.”

Drukkerij Delzelle specialiseerde zich vervolgens in administratief drukwerk voor verschillende gemeenten in België, in een periode waarin van informatica nog geen sprake was. In de jaren ’50 veranderde zij haar naam in Diaprint (Dia voor Delzelle Imprimerie te Aat) en in de jaren ’60 ging ze van start met de specialisatie waarvoor ze momenteel nog altijd bekend staat. Drukwerk op kettingpapier, een activiteit die voortdurend in ontwikkeling is. “Wij drukken steeds complexere documenten,” bevestigt Virginie Delzelle.

Diaprint is al 25 jaar gevestigd op de Zoning des Primevères te Aat, waar de drukkerij over gebouwen beschikt met een oppervlakte van 4500 vierkante meter. Met haar 35 medewerkers heeft zij in 1997 een omzet gerealiseerd van 150 miljoen frank – een derde daarvan was afkomstig uit de export, voornamelijk naar Frankrijk.

In de Belgische ranglijst van drukkerijen in dit domein staat Diaprint op de zesde plaats – ze is overigens de enige Waalse drukkerij in haar sector. En over enkele maanden pakt Diaprint uit met een nieuw dienstengamma voor kmo’s. Deze ondernemingen maken 70% uit van haar klantenbestand, terwijl 30% wordt gevormd door de overheidsinstellingen, OCMW’s, ziekenhuizen en ziekenfondsen.

“Vanaf einde ’99 gaan we de outsourcing, billing en mailing voor rekening van bepaalde klanten op ons nemen,” legt Virginie Delzelle uit. “We gaan niet meer alleen documenten drukken, maar ook computerbestanden van onze klanten beheren, en een reeks bewerkingen onderaannemen. Om die nieuwe diensten te kunnen aanbieden, zijn we de drukkerij momenteel aan het uitrusten met de nodige infrastructuur, vooral in de vorm van elektronica, zodat we in de toekomst eender welk informaticabestand zullen kunnen ophalen.”

Virginie Delzelle, die sinds het begin van de jaren ’90 actief is in de onderneming, is niet alleen van plan om de activiteiten van Diaprint verder te ontwikkelen, ze wil ook de creativiteit aanmoedigen van de mensen die er werken. “Ik leg sterk de nadruk op het belang van teamwork,” verzekert ze. “Iedereen heeft er voordeel bij als de zaken goed gaan en iedereen brengt ideeën aan. Een uitstekende toegevoegde waarde.”

Eén van de laatste nieuwigheden van Diaprint is de diamousepad, een papieren muismatje in de vorm van een schrijfblok met 25 blaadjes, dat volgens de persoonlijke wensen van de klant kan worden bedrukt. Door zich te specialiseren in kettingdrukwerk, is diaprint zich voor de ontwikkeling in de commerciële communicatie vooral gaan richten op kmo’s. Met de geplande investeringen zal de drukkerij kunnen beantwoorden aan de steeds meer gespecialiseerde vraag van de klanten en heeft zij alle troeven in handen om succesvol te beginnen aan de volgende eeuw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content