Digitale tools vormen win-win voor bedrijven en medewerkers
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De digitale transformatie waar bedrijven vandaag voor staan, is niet alleen technologisch gedreven. Het menselijk kapitaal blijft een cruciale factor voor succesvolle ondernemingen. Maar hoe haal je morgen het beste uit de ‘digitally empowered worker’? We vroegen het aan Lorenz Hendrickx (Flexso for People), Jan De Vilder (SAP) en Frederik Somers (SD Worx).
De digitalisering dringt beetje bij beetje door op de werkvloer. In kantoor- en salesjobs bieden tablets, smartphones, apps en online tools nieuwe mogelijkheden. In productie en logistiek is er de opmars van automatisering, robotisering en het Internet-der-Dingen. Daar schuilen zowel voor bedrijven als voor medewerkers heel veel kansen in.
Jan De Vilder van softwareontwikkelaar SAP: “Digitale tools worden almaar belangrijker, er is geen weg terug. Want verandering wordt een continu gegeven. Dat lijkt mij de grootste uitdaging. Bedrijven zullen er wel op moeten letten dat iedereen mee kan: zowel oudere medewerkers die misschien stress ervaren omdat het plots veel sneller gaat, als jongeren die niet helemaal mee zijn met de technologische evolutie.”
“Het is inderdaad niet leeftijdsgebonden”, stelt Lorenz Hendrickx van Flexso for People, die softwareprojecten implementeert in bedrijven. “Vaak verwijst men naar ‘millennials’ en ‘digital natives’. Maar ik ontmoet veel 50-plussers die zich geschoffeerd voelen omdat zij zich ook thuis voelen in een omgeving met veel innovaties en nieuwe technologieën. Je mag je digitale strategie dus niet enkel op jonge mensen richten.”
Processen in een bedrijf digitaliseren en medewerkers ondersteunen met nieuwe tools mag met andere woorden geen toevalstreffer zijn. Het moet deel uitmaken van een veel bredere strategie. Lorenz Hendrickx: “Om succesvol te zijn op lange termijn is een strategische en gefaseerde aanpak onontbeerlijk. Er moet een grote betrokkenheid zijn van het management. Als je wilt dat je mensen het project ook omarmen, moet de bedrijfsleiding het goede voorbeeld geven.”
Continu bijscholen en evalueren
Het aanpassingsvermogen of de wendbaarheid is een cruciale succesfactor. Toch mogen we niet blind zijn voor het feit dat sommige zaken structureel wijzigen. Frederik Somers: “Er zijn jobs die helemaal zullen veranderen of zelfs zullen verdwijnen. Vroeger gingen die jobs naar lageloonlanden, wat een zeer grote impact kon hebben op het lokale economische weefsel. Maar nu worden sommige jobs overgenomen door robotten, waardoor we de economische activiteit én alle indirecte jobs die daarvan afhangen wel hier kunnen houden.”
“Bovendien zullen we echt moeten aanvaarden dat de tijd dat iemand 40 jaar lang in hetzelfde bedrijf werkte voorbij is”, gaat Somers voort. “Bedrijven en ook hun behoefte aan personeel evolueren. We moeten leren omgaan met verandering en zullen ons continu moeten bijscholen of zelfs omscholen.”
Digitale tools bieden vandaag dan weer veel mogelijkheden om bij te blijven en bij te scholen. Jan De Vilder van SAP: “Met een platform voor ‘social collaboration’ kan je de kennisuitwisseling en co-creatie tussen medewerkers stimuleren. Een intranet of app met korte opleidingsvideo’s en self testing geeft je werknemers de mogelijkheid om op hun eigen ritme en naar eigen wensen kennis en vaardigheden te onderhouden of op te doen.”
Je mag je digitale strategie niet enkel op jonge mensen richten.
Employee engagement
“Medewerkers moet je ook als interne klanten beschouwen”, stelt Frederik Somers. “Ze zijn gewoon om apps als Facebook, Youtube en Whatsapp te gebruiken. Die apps kunnen helpen om je interne communicatie veel sneller en efficiënter te laten verlopen, wat kan leiden tot een groter ’employee engagement’.”
En dan is er ook nog de ‘war for talent’. “Bedrijven vinden vandaag de dag niet zomaar werknemers, ze moeten jou vinden. ‘Employer branding’ is belangrijk, maar het wordt steeds belangrijker wat je klanten, partners en huidige medewerkers over je vertellen. Ook daarom is er geen andere keuze dan digitale toepassingen te integreren in de hele bedrijfsorganisatie”, besluit Lorenz Hendrickx.
Lees hier alle artikels over het dossier SAP.