Designplatform doet aan datamining

Het Belgische e-platform Decovry verkoopt vernieuwende ontwerpen van beginnende designers. Het klikgedrag van de surfers is bruikbare informatie over trends en verkoopbaarheid. “België is een e-commercewoestijn.

Frustratie was de motor achter de Gentse start-up Decovry. “Er zijn zo veel internationale interieurbladen waarin prachtige designobjecten staan, die je niet in België kan kopen. Wie belt naar dat telefoonnummer in Madrid dat bij die designkast in dat Franse designblad staat? Niemand. De stap van een meubel in een gedrukt tijdschrift naar een bestelling online, is te groot. In die markt willen we springen met Decovry”, zegt vennoot Steven Coppens. Het onlineplatform is in april 2012 gelanceerd, Coppens kwam midden 2013 bij Decovry. De start-up richt zich op mensen die nieuwe designproducten willen ontdekken, zowel kleine decoratieve items als grotere meubelstukken. Elke week verkoopt de website 150 verrassende ontwerpen van een vijftiental designers, die vernieuwing en duurzaamheid belangrijk vinden.

Coppens runt Decovry samen met partner Carole Meert, die haar strepen verdiende in het familietextielbedrijf Versari. Haar kennis uit de interieur- en modewereld combineert Coppens met zijn e-commercecompetenties. Hij was bij de investeringsmaatschappij Gimv verantwoordelijk voor de internet- en software-investeringen. “E-commerce is zogoed als onbestaande in België. Het is hier echt de woestijn. Vandaar dat er ook zulke grote opportuniteiten zijn. 10 procent van de aankopen in de decoratie- en meubelmarkt gebeurt nu al online in Europa. In België ligt dat cijfer wel wat lager. Maar ik verwacht een stijging naar 30 procent. Het consumentenvertrouwen in internetaankopen groeit snel.”

Essentieel bij Decovry is de onlinecommunity, die zich via Facebook, Twitter en Instagram aan het merk verbindt. Hun surf-, klik- en likegedrag levert Coppens en Meert interessante data op. “Die mensen uit de community suggereren ons soms ook ontwerpen en designers. Het team achter Decovry kiest daar de beste inzendingen uit. Als zo’n ontwerp verkocht wordt, wordt de inzender vergoed voor zijn suggestie”, zegt Steven Coppens. “Dagelijks krijgen we tientallen mails met suggesties. De grote merken verkopen we niet, want daarmee zitten we te veel in het vaarwater van de bestaande retail. Als een ontwerp al te veel gezien is, is onze rol uitgespeeld. We zijn een ontdekkingsplatform. We zitten dus vooraan in de productiecyclus: we onderhandelen rechtstreeks met designers en producenten om ongeziene producten op de markt te brengen. Ook ontwerpers contacteren ons om hun designs via ons platform in de markt te zetten. We zijn een soort testcase om te zien of hun product aanslaat.”

Trendconsultancy

Decovry maakt de designretailers nerveus omdat de site design tegen scherpe prijzen kan aanbieden. Coppens: “De critici zien enkel de consumentenkant van het verhaal: een gecureerde selectie van betaalbare en innovatieve designproducten. Achter de webshop schuilt ook een b2b-platform, dat interessante informatie kan uitwisselen met retailers. Alle verkeer op de website wordt gemonitord. We weten perfect op welke ontwerpen klanten klikken, ook in onze nieuwsbrief. Aan de verkoop zien we duidelijk wat in de markt ligt en wat niet. Als een designer twee lampen lanceert via Decovry en één ontwerp haalt maar twee kliks, dan weet hij dat het geen kaskraker zal worden. Haalt de oranje versie van een designstoel drie keer zoveel Facebook-likes als de zwarte, dan is dat interessante info voor ons, maar ook voor retailers.”

Anders gezegd: het klik- en koopgedrag op de website fungeert als een soort trendconsultancy in real time. Daarmee kan Decovry naar designhandelaars stappen. “Wie een designwinkel opent, heeft doorgaans geen idee welke producten zullen aanslaan. Zelfs wij kunnen moeilijk voorspellen wat een hit zal zijn op de website. Alle retailers die met ons willen samenwerken, zijn welkom. Nu al verkopen retailers een selectie van onze producten, op basis van de data die Decovry verzamelt. Wij krijgen dan een percentage op de verkoop. Zij zijn een soort van offlinesatellieten van Decovry.”

Waarom begint Decovry dan zelf geen fysieke designwinkelketen? Of beter nog: een eigen designlabel?

“Als we vernieuwend en dynamisch willen blijven, moeten we een doorgeefluik blijven van innovatieve ontwerpen. Zelf een label opstarten, betekent dat we keuzes moeten maken uit de trends. Nu kunnen we ze allemaal tegelijk tonen en testen. Bovendien is retail een totaal andere competentie dan e-marketing. Aan een designwinkel op een toplocatie in een stad passeren dagelijks een paar duizend mensen. We willen voor ons Decovry-aanbod zichtbaarheid creeren in heel Europa via alle mogelijke onlinekanalen. We ambiëren niet direct eigen winkels, wel partnerships met winkels.”

Overnamepad

Decovry is de samentrekking van ‘deco’ en ‘discovery’. Het innovatieve designplatform van Steven Coppens en vennoot Carole Meert is in korte tijd een belangrijke Europese speler geworden in e-designcommerce. “We staan nu al in de top drie”, beweert Coppens, die in juli 2014 nog de Franse concurrent Canary-Street.com overnam. Daardoor bereikt hij via zijn website en de gemeenschap rond Decovry nu zo’n 125.000 mensen in de Benelux en Frankrijk. “De Franse klanten zijn allemaal bijkomende designscouts: ook zij suggereren ons ontwerpen en hun klikgedrag levert interessante data op”, zegt hij. Andere overnames in Europa sluit Coppens niet uit. “Ik wil van Decovry een groeispeler maken. Geen familiebedrijfje, waar Carole en ik tot aan ons pensioen van kunnen leven. Ik wil Decovry snel opbouwen en dan doorverkopen.”

THIJS DEMEULEMEESTER

Het klik- en koopgedrag op de website fungeert als een soort trend- consultancy in real time.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content