DE ZUIGNAPPEN VAN DE BAGGERAAR

Roel Van Espen medewerker Trends

De baggeraar Jan De Nul Group vormt een moerassig terrein om in een start- en landingsbaan op de luchthaven van het Australische Brisbane. Grootse zuignappen klikken de baggerschepen vol zand vast aan de loskade.

Jan De Nul kent u als wereldspeler in de bagger- en mariene sector, maar de Luxemburgse groep met een groot kantoor in Oost-Vlaanderen levert ook gespecialiseerde diensten voor offshore industrieën in olie, gas en hernieuwbare energie.

In het najaar van 2013 sleepte het bedrijf een contract in de wacht voor het bouwrijp maken van 360 hectare moerassig gebied in Brisbane. Dit New Parallel Runway Project moet in juni 2015 afgerond zijn. “Onze ingenieurs hebben er een innoverende techniek geïntroduceerd die uniek is in de baggerindustrie”, zegt area director Yves Bosteels. “Er wordt een beroep gedaan op een vacuümsysteem voor het aan- en afmeren van een baggerschip aan de steiger. Al in de aanbestedingsfase werd duidelijk dat die acties risico’s met zich brengen. Onze opdrachtgever (Brisbane Airport Corporation, nvdr) gaf dan ook aan dat het aanleggen van het volgeladen schip veilig maar tegelijkertijd snel moest gebeuren.”

Geen zware trossen

Wanneer een met zand geladen schip van gemiddeld 70.000 ton moet aanmeren, wordt daarvoor in principe gebruikgemaakt van acht meertouwen. Zulke touwen aanhalen en onder spanning brengen is gevaarlijk. “Hevige windstoten kunnen ze doen loskomen of breken”, zegt Bosteels. “Het veelvuldig manipuleren van de zware trossen kan dan weer leiden tot rugklachten. Daarom gingen we op zoek naar een alternatief. In plaats van meertrossen werd geopteerd voor een systeem waarbij schepen vastgehouden worden door middel van een vacuümtechniek.”

Zo werkt het: acht zuignappen met elk een oppervlakte van ongeveer een vierkante meter zijn bevestigd op twee structuren waartegen het schip aanlegt. Ze zuigen zich vast tegen de romp en immobiliseren op die manier het vaartuig. Tijdens het lossen verplaatsen de zuignappen zich zodat ze de stijging van het schip mee volgen. Dat gebeurt volledig autonoom. Gelijkaardige systemen werden al toegepast in andere sectoren, maar Jan De Nul introduceerde ze nu in de baggerindustrie. De ontwerpafdeling en de technische dienst van het bedrijf sloegen samen met de leverancier de handen in elkaar. In geen half jaar was het systeem goed en wel operationeel.

Het innovatieve vacuümsysteem draait sinds begin juni op volle kracht en non-stop. Yves Bosteels: “Deze oplossing lost alle verwachtingen in. Niet alleen verloopt het verschepen een stuk sneller dan op de traditionele manier, maar er komen ook geen mensen meer aan te pas. Er worden wel nog altijd twee meertrossen gebruikt, maar die dienen alleen voor het garanderen van veiligheid. Bovendien is deze oplossing erg duurzaam: er zal minder brandstof worden verbruikt.”

ROEL VAN ESPEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content