De revolutionair van Vinçotte
Aan de vooravond van een grondige transformatie kwam Christian Salez terecht in het executive committee van de industriële groep Vinçotte. Hoe is die revolutie verlopen?
Meer dan drie jaar stond Christian Salez aan het hoofd van Vicindo, het directmarketingfiliaal van De Post. Hij lanceerde er de gepersonaliseerde postzegel, zette InterMailing, Ketels en Artis Historia opnieuw op de kaart en slaagde erin Spectron uit te bouwen tot een marktleider in databasemanagement. Maar toen De Post vorig jaar besloot zich terug te plooien op zijn kernactiviteit, zocht de voormalige reclameman andere horizonten op. “Ik ben niet zuur uit dat avontuur gekomen, want ik heb bij De Post veel geleerd,” aldus Salez.
Hij aanvaardde een zitje in het executive committee van Vinçotte International, een internationale dienstengroep met een omzet van ruim 124 miljoen euro en meer dan 1700 mensen in dienst. “Bij De Post heb ik geleerd hoe je moet omgaan met situaties die je niet helemaal in de hand hebt. In publieke bedrijven werken er allerlei krachten, waardoor het moeilijk is om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen,” vertelt de voormalige reclameman. “Vinçotte is natuurlijk geen publiek bedrijf, maar door het uitgesproken industriële karakter moeten we rekening houden met een voortdurend veranderende markt.”
Vinçotte – tot voor kort bekend als AIB Vinçotte – is zelf een goed voorbeeld van die veranderende markt. Een jaar geleden stond de groep aan de vooravond van een belangrijke omwenteling. Vinçotte staat historisch bekend als een controleur van liften en elektriciteitsinstallaties, maar de groep biedt meer dan 130 diensten aan in kwaliteitsbewaking, veiligheid en milieu. Zo is de groep ook actief in de voedingindustrie, de bouwsector en de energiesector. “Het voorbije jaar hebben we al onze diensten gepositioneerd onder de naam Vinçotte om duidelijk te maken waar wij voor staan: een globale dienstverlener in kwaliteit, veiligheid en milieu. Dat realiseren we door inspectie, certificatie en opleidingen.”
De transformatie brengt nog een andere uitdaging met zich. “We moesten de groep ook een stuk klantvriendelijker maken,” zegt Salez. “Vroeger spraken onze ingenieurs met de ingenieurs van onze klanten, maar nu kwamen ze plots in contact met aankoopmanagers. Die veranderde situatie vergt een heel andere instelling.”
Opdracht geslaagd, lijken alle signalen aan te geven. Dat kan niet worden gezegd van het spaarsysteem Artis, dat Salez na zijn vertrek bij Vicindo nog probeerde in de rails te houden. “Artis is opgeofferd vanwege een fundamenteel meningsverschil tussen verkoper en koper: De Post en het Nederlandse ECF. In tegenstelling tot de berichten evolueerde Artis positief.”
Dat geldt ook voor Simon & Odil, een webplatform dat Christian Salez enkele jaren geleden lanceerde om de communicatieleemte bij langdurig zieke kinderen op te vangen. Het non-profitproject kreeg onlangs een forse upgrade, er werd een decoratielijntje gelanceerd voor de kinderkamers van de deelnemende ziekenhuizen en op de Boekenbeurs wordt Schots & Scheef, het eerste boek van Simon & Odil, voorgesteld. “Als iedereen een beetje van zijn vrije tijd in zulke projecten stopte, zou de wereld er veel beter uitzien,” zegt Salez. Een manager met een levensles.
Hans Sterkendries
Simon & Odil, Salez’ webplatform voor langdurig zieke kinderen, kreeg onlangs een forse upgrade.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier