Colruyt koopt 57 Match- en Smatch-supermarkten: ‘Een meesterzet met sombere gevolgen voor 690 werknemers’
Colruyt Group neemt voor een onbekend bedrag 57 Belgische supermarkten van de ketens Match en Smatch over van de groep Louis Delhaize. Tegelijk staan 690 banen op het spel van de twintig winkels en het logistiek centrum, die Colruyt niet overneemt. “De 20 winkels die Colruyt niet uit de brand redt, zijn degene die er het slechtst aan toe zijn, om een combinatie van redenen”, zegt retailexpert Pierre-Alexandre Billiet.
België telt 77 Match- en Smatch-winkels. De 57 winkels (28 van Match en 29 van Smatch) die Colruyt wil overnemen, waren in 2022 goed voor ongeveer 300 miljoen euro omzet en 1.069 werknemers. Voor de resterende winkels lijkt het doek te vallen. Tijdens een bijzondere ondernemingsraad deelde de directie van de overgenomen supermarkten mee dat maximaal 690 banen bedreigd zijn bij de entiteiten Match, Profi (het bedrijf achter Smatch, nvdr) en Associated Retail, dat deels instaat voor de logistiek van beide merken. Het gaat om 352 banen in de hoofdzetel van de activiteiten in het Henegouwse Wangenies, bij Fleurus, en twee distributiecentra in Wangenies en het Waals-Brabantse Nijvel, aldus de bonden. In de 27 winkels van Match en Smatch die niet worden overgenomen door Colruyt, staan in totaal 338 banen op de helling.
Lees verder onder de video
Colruyt laat voorts nog weten dat alle medewerkers van de overgenomen Match- en Smatch-winkels hun job en voorwaarden zullen behouden. De winkels zullen ingepast worden in de winkelformules van Colruyt. Per winkel zal op basis van de winkelgrootte, de lokale markt en de klantenbehoeften geëvalueerd worden welke formule het meest geschikt is.
De Belgische Mededingingsautoriteit moet de deal nog goedkeuren. Colruyt hoopt de overname af te ronden in het eerste kwartaal van 2024.
Gat in de portefeuille
“Deze overname laat ons toe onze groeiplannen versneld uit te voeren”, reageert Stefan Goethaert, de nieuwe CEO van Colruyt Group in het persbericht. Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert van Gondola, is het daar roerend mee eens. “Dit is een meesterzet van Colruyt. Lokale buurtwinkels, het liefst in stedelijk gebied, zijn dé inzet geworden van de supermarktwereld. Dat was een gat in de portefeuille van Colruyt. En er zijn maar weinig van zulke winkelpanden.”
‘De uitstekende locaties. Daar is het Colruyt echt om te doen, maar ook om de vertegenwoordiging in Wallonië’
Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert Gondola
De concepten van Match en Smatch zijn al langer uitgewerkt en de doorgevoerde veranderingen bij de ketens hadden te weinig tractie, oordeelt Billiet. “De winkels hanteerden te hoge prijzen en ze werkten operationeel en logistiek slecht. De uitstekende locaties, daar is het Colruyt echt om te doen, maar ook om de vertegenwoordiging in Wallonië. De keten krijgt nu een groter marktaandeel over de taalgrens. Als Colruyt die dure Match- en Smatch-supermarkten voorziet van producten met competitieve prijzen, dan kan dat absoluut werken in Wallonië.”
Colruyt krijgt er dus 57 kleine winkels bij. Billiet is ervan overtuigd dat dat geen problemen zal opleveren. “Colruyt heeft het meest performante logisitieke systeem van België. Daarom heeft de groep weinig boodschap aan Associated Retail, het logistieke bedrijf achter Match en Smatch.”
Slecht nieuws
In een persbericht van Match en Smatch was er slecht nieuws over de twintig winkels die Colruyt niet overneemt en over de andere activiteiten van de groep. Daarvoor wordt gezocht naar een oplossing. Het bestuur stelt dat er nog “verschillende onderhandelingen lopen”, maar 690 banen staan op het spel.
“Parallel aan de voorgenomen transactie met Colruyt Group en bij gebrek aan een alternatieve oplossing, kondigde de directie vanmorgen in de buitengewone ondernemingsraad dan ook haar intentie aan om over te gaan tot een collectieve ontslagprocedure voor de medewerkers van de resterende logistieke en ondersteunende diensten die mogelijks sluiten en voor winkels waarvoor geen koper gevonden wordt. Deze intentie kan gevolgen hebben voor de tewerkstelling van maximaal 690 medewerkers voor de ondernemingen Match, Profi en Associated Retail”, stelt het persbericht.
‘De 20 winkels die Colruyt niet uit de brand redt, zijn degene die er het slechtst aan toe zijn, om een combinatie van redenen. Ik schat de toekomst van die winkels somber in’
Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert Gondola
Waar Billiet optimistisch is over de deal van Colruyt, is hij dat een stuk minder over het lot van de overige winkels van Smatch en Match en hun personeel. “Het is lang geleden dat we zo’n grote strategische zet hebben gezien van Colruyt. De groep staat er vooral om bekend heel rationeel overnames te doen, erg veilig. Het neemt dus voornamelijk winkels over, die eigenlijk al goed draaien. Deze zet is dus wat minder conservatief, maar tegelijk heeft Colruyt de zaken wel goed onderzocht. De twintig winkels die het niet uit de brand redt, zijn degene die er het slechtst aan toe zijn, om een combinatie van redenen. Denk dan aan de minst goede locaties en een te hoge personeelslast. Ik schat de toekomst van die winkels somber in.”
Botsende cultuur
Verder is er nog wel een moeilijkheid waar de keten van CEO Stefan Goethaert rekening mee moet houden. “Ik ben zelf zowel Frans- als Nederlandstalig en het is respectvol bedoeld, maar ik merk een verschil op het gebied van de bedrijfscultuur. Match en Smatch hebben een typisch Waalse cultuur op het gebied van het sociaaleconomische en het management. Het zijn twee werelden, en dat kan botsen. Match en Smatch hebben een eerder oubollige, patriarchische managementstijl. Colruyt Group is daarentegen een familiebedrijf, maar het is zeer rationeel en efficiënt.”
‘Dit is een gemiste kans voor Carrefour. De keten was in België al 87 winkels van Mestdagh kwijtgeraakt‘
Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert Gondola
Doordat maar weinig van dat soort kleine winkelpanden te koop staan, is de zet van Colruyt een gemiste kans voor zijn concurrenten. “Iedereen had wel verwacht dat Carrefour hier op zou inzetten. Die groep doet ook stappen voorwaarts, maar wel mondjesmaat. De keten was in België al 87 winkels van Mestdagh kwijtgeraakt en daarom is dit echt een gemiste kans.”
Winkels die met sluiting worden bedreigd en winkels die worden overgenomen door Colruyt
Met sluiting bedreigd:
6 Match-winkels: Beaumont, Binche, Fleurus, Leuze, Moeskroen en Woluwe
19 Smatch-winkels: Assenede, Cuesmes, Deerlijk, Eksaarde, Haaltert, Geldenaken, Jemappes, Kalken, Kluisbergen, Knesselare, Maldegem, Mechelen, Moerbeke, Stembert, Tienen, Waasmunster, Zele, Zeveneken en Zulte
2 Louis Delhaize-winkels: Kessel-Lo en Thulin
Winkels die worden overgenomen door Colruyt:
24 Match-winkels: Andenne, Ath, Auvelais, Bergen, Chimay, Couvin, Eigenbrakel, Florennes, Fontaine, Gembloux, Gent, ‘s Gravenbrakel, Grez-Doiceau, Hoei, Jumet, Leuven, Marcinelle, Namen, Sint-Gillis, Scheut, Stockel, Vorst, Waremme Noord en Waremme Zuid
20 Smatch-winkels: Belsele, Brugge, Châtelet, De Haan, De Klinge, Galmaarden, Gavere, Groot-Bijgaarden, Gullegem, Machelen, Mariakerke, Munkzwalm, Oordegem, Oostende Frère-Orbanstraat, Oostende Gelijkheidstraat, Puurs, Schaarbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sleidinge en Wachtebeke
6 Louis Delhaize-winkels: Keerdok, Lendelede, Nieuwpoort, Oudenaarde, Vaux-sous-Chèvremont en Zottegem
7 franchisewinkels: 4 van Match (Burdinne, Momignies, Wanfercée Baulet, Wépion) en 3 van Smatch (Bertogne, Ruddervoorde en Vaux-sur-Sûre)
Voor een laatste franchisewinkel, die van Match in Châtelet Perron, loopt het franchise-contract af in 2024. Wat er daarna met die winkel gebeurt, is op dit moment onduidelijk
Lees ook: